۸ نکته کلیدی برای افزایش عمر مفید خودرو

AndroidOnlineNewsImage (6)

خودرو به عنوان یک کالای مصرفی، دارای اجزای برقی، مکانیکی و هیدرولیکی است که نگهداری هر یک از این بخش ها، توجه خاصی می طلبد. در این مطلب، به ۸ نکته کلیدی در این زمینه اشاره می کنیم.

۱- نوع روغن موتور
تعویض روغن مناسب، یکی از مهم ترین رسیدگی های دوره ای خودرو است. از آن جا که نوع موتور در انتخاب یک روغن ایده‌آل تاثیر به سزایی دارد، پیشنهاد می‌شود برای خودروی تان از روغنی با سطح کیفی و ویسکوزیته مناسب که در دفترچه راهنمای خودرو اعلام شده است، استفاده کنید. روغن‌هایی با درجه کیفی پایین (برای خودروهایی که به روغن با درجه کیفی بالا نیاز دارند)، ویسکوزیته نامناسب و کیفیت ساخت نه چندان خوب می‌توانند به بروز آسیب‌های جبران نشدنی در موتور خودروی شما منجر شوند. در این زمینه، دخل و خرج، در ۸ اسفند سال گذشته، به راهنمای خرید روغن موتور خودرو به طور مفصل پرداخته است.

۲- روغن گیربکس و واسکازین
گیربکس یا همان جعبه دنده، یک بخش بسیار حیاتی در خودرو است که به وسیله آن، گشتاور مناسب برای هر دور موتور به چرخ‌های محور فعال منتقل می‌شود تا خودرو بتواند بر اساس هر دنده، سرعتی متناسب بگیرد. در این باره، هرچند بعضا معتقدند واسکازین یا همان روغن روانکار گیربکس‌های دنده‌ای نیازی به تعویض ندارد و باید در هر سرویس فقط سطح آن چک شود تا در صورت نیاز به آن اضافه شود، اما پیشنهاد کارشناسان این است که با هر ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر رانندگی یا هر دو سال یک بار، واسکازین گیربکس را عوض کنید تا احیانا اگر از خاصیت روانکاری آن کاسته یا در داخل روغن براده فلز جمع شده باشد، واسکازین تمیز و سالم جایگزین آن شود.

۳- زمان‌بندی در سرویس‌های حیاتی
خودروهایی که ما در اختیار داریم اصولا به چند نوع سرویس دوره‌ای نیاز دارند که هر کدام بسته به برخی شرایط باید با فواصل زمانی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر انجام شوند. روغن موتور همان‌طور که گفته شد، تاثیر زیادی در سالم‌تر ماندن پیشرانه خودرو دارد. پس به این ترتیب اگر آن را پیش از موعد مقرر و قبل از این که خاصیت خود را از دست بدهد تعویض کنید، پیشرانه سالم‌تری خواهید داشت. همچنین برخی کارشناسان توصیه می کنند حداقل با هر بار تعویض روغن حتما فیلتر روغن و هر ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر فیلتر هوا و صافی بنزین را نیز تعویض کنید. تنظیم موتور، بررسی سلامت شمع‌ها، فیلرگیری (در خودروهایی که فیلر اتوماتیک نیستند) و… نیز از جمله مواد حیاتی هستند که باید به صورت دوره‌ای انجام شود.

۴- فشار نیاوردن به برق خودرو
سیستم برق خودرو از آن جا که محدودیت آمپر (جریان برق) دارد، یکی از بخش‌های حساس است که باید با دقت بیشتری از آن مراقبت کنید. در واقع اگر از جمله افرادی هستید که به سیستم‌های صوتی قدرتمند علاقه دارید باید گفت جریان کشیدن بیش از حد از سیستم برق خودرو موجب خرابی زودرس دینام و باتری و البته مستهلک شدن سیم‌کشی داخلی خواهد شد. همچنین استفاده از ابزارهایی مثل مبدل‌های برق۱۲ به ۲۲۰ ولت با وات خروجی بالا، پروژکتورهای پرمصرف در خودروهای دو دیفرانسیل و… نیز می‌توانند دلایلی برای مستهلک شدن سیستم برق خودرو باشند. البته بسیاری از افراد با استفاده از باتری اضافه یا دینام پرجریان‌تر (در خودروهایی که مجهز به سیستم صوتی سنگین هستند) و… اقدام به تقویت سیستم برق خودرو می‌کنند تا از بروز مشکلات در این بخش جلوگیری شود.

۵- شست‌و‌شو
در این باره، هفته گذشته به طور مفصل توضیح دادیم. باید توجه داشت که نشستن غبار، گرد و خاک و کثیفی به مرور زمان موجب کدر شدن رنگ خودرو خواهد شد که در صورت کثیف ماندن بدنه به مدت طولانی، این مسئله تشدید می‌شود. پس پیشنهاد ما این است به نظافت خودرو و شست‌وشوی اصولی بدنه (خشک‌کردن دقیق بعد از شست و شو) توجه کنید.

۶- عادات رانندگی‌تان را عوض کنید
عادات رانندگی می‌توانند اثرات زیادی روی عمر خودرو بگذارند. برای مثال نحوه گرم‌کردن خودرو پس از استارت اول صبح، از مواردی است که می‌تواند عمر موتور را کاهش یا افزایش دهد. بسیاری بر این عقیده هستند که خودرو پس از استارت اول صبح باید حداقل پنج دقیقه درجا کار کند تا گرم شود و سپس حرکت را شروع کرد. عده‌ای هم اصلا به این موضوع اعتقاد ندارند و به محض استارت حرکت خود را شروع می‌کنند. اما طبق بررسی‌های انجام شده، از آن جا که موتور تنها بخشی در خودرو نیست که نیاز به گرم شدن دارد و قطعاتی مثل گیربکس یا حتی دیفرانسیل در خودروهای با محور فعال عقب، برای گرم‌شدن به حرکت نیاز خواهند داشت پس توصیه می‌شود پس از استارت و با گذشت حدود یک دقیقه، حرکت خودرو را بسیار آرام شروع کنید. در این شرایط تمام قطعات خودرو به صورت موازی گرم خواهند شد و هیچ خطری دوام آن ها را تهدید نخواهد کرد. از سوی دیگر بسیاری از رانندگان عادت دارند مسیر را حتی در کوتاه‌ترین مسافت ها، پرگاز آغاز کنند و خیلی زود ترمز می‌کنند که این موضوع روی موتور، ترمزها، جلوبندی و… در طولانی‌مدت فشار زیادی وارد می‌کند. پیشنهاد می‌شود برای افزایش عمر خودرو و به ویژه مصرف بهینه تر سوخت، روان و یک نواخت برانید.

۷- چرخ ها
بالانس‌بودن چرخ‌های خودروی شما پیش از هر چیز در تسلط بهتر شما بر جاده (به علت جلوگیری از لرزیدن غربیلک فرمان) و در مرحله دوم سلامت ماندن جلوبندی تاثیر به سزایی دارد. پیشنهاد می‌شود هر سه تا شش ماه یک بار هر چهار چرخ خودرو را بالانس کنید و برای جلوگیری از بروز ناهماهنگی بین چرخ‌ها و البته ترک نخوردن تایرها (در صورت کم باد بودن)، لااقل هر چند هفته یک بار برای تنظیم باد به آپاراتی‌ها مراجعه کنید. همچنین هنگام خرید تایر حتما گُل مناسب با شرایط جاده‌ای خود را انتخاب کنید تا شاهد رانندگی ایمن‌تر و همچنین دوام بیشتری باشید. رینگ‌های غیر استاندارد اسپرت که آلیاژ نامناسبی دارند و همچنین رینگ‌های سنگین وزن نیز می‌توانند ضرباتی به جلوبندی خودرو وارد کنند. از سوی دیگر توجه داشته باشید که بازدید چرخ ها و لنت های ترمز نیز از دیگر رسیدگی هایی هستند که باید حتماً مورد توجه قرار دهید.

۸- سوخت مناسب
مهم نیست خودروی شما بنزینی است، دیزلی است یا دوگانه سوز! مهم این است در هر شرایطی از سوخت مناسب، مرغوب و متناسب با نیاز خودرو استفاده کنید. هر آن چه که در کاتالوگ خودروی شما توصیه شده است. برای مثال خودروهایی که از سیستم‌های پرخوران مثل توربوشارژر یا سوپرشارژر بهره می‌برند و همچنین موتورهایی که تراکم بالایی دارند (عدد تراکم که بعضا در کاتالوگ خودروها ارائه می‌شود) به بنزین با اکتان بالا نیاز دارند و به همین علت برای این دسته خودروها پیشنهاد می‌شود از بنزین سوپر یا بنزین معمولی با مکمل‌های اکتان معتبر استفاده کنید. زیرا بنزین نامرغوب می‌تواند به بروز ایراداتی در بخش رینگ پیستون‌ها، سرسیلندر و… منجر شود. همچنین توصیه می‌شود در صورت استفاده از خودرویی دوگانه سوز (گاز سی‌ان‌جی)، هر دو بار که با حالت گازسوز رانندگی می‌کنید، یک باک بنزین بسوزانید، زیرا دمای احتراق سی‌ان‌جی بسیار بالا بوده و همچنین این گاز، سوختی با طبیعت غیرچرب است که موجب افزایش استهلاک در دراز مدت می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل