فیات ۵۰۰ از جمله خودروهای جذاب و البته نه چندان اقتصادی بازار ایران است. این خودرو در قالب تیپ پایه با پیشرانه‌ای ساده وارد بازار ایران شده است، با این حال مشتریان در اروپا می‌توانند نسخه‌های تیون شده این خودرو را با برند آبارث خریداری کنند. این شرکت ایتالیایی اکنون نسخه ۷۵ سالگی آبارث ۶۹۵ را رونمایی کرده است، نسخه‌ای که به نظر می‌رسد یکی از آخرین آبارث‌های درون‌سوز تاریخ باشد.

آبارث ۶۹۵ یک نسخه تولید محدود است و تنها ۱۳۶۸ دستگاه از آن تولید خواهد شد. این عدد نشان دهنده ظرفیت موتور این خودرو است. پیشرانه این خودرو یکی از پرکاربردترین موتورها در خانواده فیات ۵۰۰ است که با کد T-Jet 1.4 شناخته می‌شود.

آبارث پنج سال پیش، نسخه سالگرد ۷۰ سالگی مدل ۶۹۵ را معرفی کرد. نسخه ۷۵ سالگی نیز تغییر ظاهری چندانی نسبت به آن ندارد و تنها آرم عقرب شکل این برند به همراه حروف طلایی روی سقف خودرو درج شده است. رینگ‌های ۱۷ اینچی این خودرو نیز طلایی رنگ هستند.

داخل کابین آبارث ۶۹۵، فضایی پوشیده از چرم آلکانترا مشکی را خواهید دید. صندلی‌های خودرو نیز از نوع کربنی و از برند Sabelt هستند. یک نشان طلایی ۷۵ سالگی نیز روی پشتی‌های صندلی نصب شده است. همچنین بسیاری از قطعات کابین خودرو با استفاده از فیبرکربن یا آلومینیوم ساخته شده‌اند. سیستم صوتی بیتس به همراه نمایشگر ۷ اینچی را نیز در کابین آبارث ۶۹۵ خواهید یافت.

نسخه ۷۵ سالگی آبارث ۶۹۵ از موتور T-Jet‌ با حجم تقریبی ۱.۴ لیتر استفاده می‌کند. این موتور از سال ۲۰۰۷ در خودروهای مختلف فیات از جمله فیات ۵۰۰، فیات ۵۹۵، فیات پونتو و فیات ۶۹۵ مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه کوچک به یک توربوشارژر مجهز است که به کمک آن ۱۷۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

خروجی این پیشرانه از نسخه الکتریکی آبارث ۶۰۰e با ۲۳۷ اسب‌بخار قدرت کمتر است اما طرفداران این خودرو به دلیل صدای خاص مدل ۶۹۵ به سراغ آن خواهند آمد. این خودرو همانند تمامی نسخه‌های ویژه قبلی، به اگزوز سوپاپ فعال Record Monza و کمک فنرهای Koni FSD مجهز شده است. بنابراین توانایی آن در گذر از پیچ و خم‌های جاده بسیار بیشتر از نسخه استاندارد خواهد بود.

نسخه ۷۵ سالگی آبارث ۶۹۵ در حال حاضر آماده سفارش در بازارهای اروپایی است. این خودرو در بریتانیا با قیمت ۳۲۸۹۵ پوند به فروش می‌رسد که ارزان‌تر از آبارث ۵۰۰e است. این اختلاف قیمت با وجود محدودیت تولید این خودرو، نشان دهنده جذابیت این خودرو برای مشتریان خواهد بود.

فیات
فیات