حضور فیات ۵۰۰X هیبرید در سامانه وارداتی ها
در حال حاضر شرکت پارسیان موتور عرضه فیات ۵۰۰ را به صورت عمومی در سامانه یکپارچه وارداتی ها انجام می دهد. اما آن طور که گفته می شود، فعلاً فروش فیات ۵۰۰X هیبرید برای مجوزهای خاص خواهد بود و در حال حاضر امکان فروش این خودروها به مشتریان عادی سامانه وارداتی ها وجود ندارد.
در بین برندهای مختلفی که خبر واردات محصولات آنها را در چرخان منتشر کردهایم، نام فیات هم به چشم میخورد. شرکت پارسان موتور مانلی که چند وقتی است به مونتاژ و عرضه ون فیات دوکاتو مشغول است، قصد دارد در ۹ مدل خودرو فیات را وارد کشور بکند (۹ خودرو فیات در لیست خودروهای وارداتی پارسیان موتور مانلی به ایران). یکی از مدلهایی که در بین این خودروها دیده میشود، کراس اوور فیات ۵۰۰ X است که در ادامه میخواهیم به نقد و بررسی مشخصات فنی فیات ۵۰۰X و قیمت آن بپردازیم.
بدین منظور، ابتدا در سال ۲۰۱۲ مدل ۵۰۰L معرفی شد. این خودرو یک مینیون کوچک پنجدر و کاربردیتر از ۵۰۰ هاچبک بود.
سپس در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۴ عضو سوم این خانواده هم با نام Fiat 500X معرفی شد. این خودرو یک کراس اوور کوچک یا بهطور دقیقتر، سابکامپکت (کوچکتر از کامپکت) است که پلتفرم مشترکی با جیپ رنگید دارد.
۵۰۰X در سال ۲۰۱۸ فیسلیفتی را تجربه کرد و با تغییراتی جزئی، مدرنتر از قبل شد.
طراحی فیات ۵۰۰ X
طراحی بیرونی این خودرو کاملاً با الهام از ۵۰۰ هاچبک شکل گرفته و حالتی کلاسیک دارد. البته فیات ۵۰۰X بسیار بزرگتر از برادر هاچبک خود بوده و برای کسانی مناسب است که ظاهر ۵۰۰ را دوست دارند اما خودروی کاربردیتری میخواهند.
۵۰۰X از هیچ لحاظی بهترین خودروی کلاس خود نیست اما از زمان عرضه تاکنون حدود ۱.۵ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته که دلیل اصلی آن ظاهر جالبش است.
عناصر طراحی کلاسیک و مشابه ۵۰۰ هاچبک مثل چراغهای جلوی دایرهای دوتایی، جلوپنجره سبیل مانند و خطوط منحنی، نمایی دوستداشتنی به این کراس اوور ایتالیایی بخشیدهاند.Fiat 500X در نسخههای مختلفی مثل کراس و اسپرت ارائه میشود که هرکدام ویژگیهای ظاهری خاص خود را دارند.
این خودرو با ۴,۲۴۸ میلیمتر طول، ۱,۷۸۶ میلیمتر عرض و ۱,۶۰۰ میلیمتر ارتفاع، از بسیاری رقبای خود مثل رنو کپچر و نیسان جوک بزرگتر است.
تجهیزات داخلی و ۵۰۰X
در طراحی داخل ۵۰۰X فیات به گذشته نگاه داشته است درحالیکه تریم رنگی سراسری روی داشبورد نمای جالبی ایجاد کرده است.
دستگیرهها و دریچههای تهویه با کرومی تزئین شدهاند و نمایشگری که از داشبورد بیرون زده احساسی سهبعدی ایجاد کرده است.
این خودرو بسته به تیپ با دکمههای کنترلی روی فرمان و بلوتوث به همراه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect فیات ارائه میشود.
نمایشگر استاندارد ۵۰۰X هفت اینچی است و از اندروید اتو و اپل کارپلی بهره میبرد.
در تیپهای بالاتر نیز پورتهای USB در ردیف صندلی جلو و عقب ارائه میشود.
این خودرو اساساً یک هاچبک پنجدر بلندقامت و کمی بادکرده است ولی فضای داخلی کابین برای اکثر خانوادههای جوان کافی خواهد بود.
هرچند موقعیت رانندگی از ۵۰۰ بالاتر است اما نسبت به دیگر کراس اوورها صندلیها پایینتر قرار دارند.
همچنین صندلیها خیلی حمایت خوبی از بدن ندارند و شیشه کوچک عقب دید را با مشکل مواجه میکند.
در عقب برای افرادی با قد زیر ۱۸۰ سانتیمتر فضای سر و پای کافی وجود خواهد داشت اما افرادی با قد بیشتر راحت نخواهند بود.
ایمنی ۵۰۰X
هرچند فیات برای ۵۰۰X تجهیزات ایمنی پیشرفتهای را در نظر گرفته اما اکثر آنها در قالب پکیجهای سفارشی ارائه میشوند.
بهعنوانمثال، یکی از این پکیجها با نام City & Safety، شامل سیستمهایی مثل کروز کنترل تطبیقی، کنترل ترمز شهری، دستیار نقطه کور و دوربین پارک عقب میشود.
متأسفانه اما این تجهیزات برای متقاعد کردن یورو انکپ کافی نبوده و ۵۰۰X در آزمونهای تصادف از پنج ستاره موفق به کسب چهار ستاره شده است.
پیشرانه و گیربکس FIAT 500X
طبق گزارشها، قرار است این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو در کشورمان عرضه شود که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکسهای شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه ارائه میشود.
همچنین برخلاف اکثر کراساوورهای سابکامپکت که صرفاً بهصورت محرک جلو عرضه میشوند، برای ۵۰۰X سامانه چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است اما این سیستم برای موتور ۱.۴ لیتری ارائه نمیشود.
درهرحال، با این پیشرانه و گیربکس دوکلاچه، ۵۰۰X ظرف ۹.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
این کراس اوور ایتالیایی روی جاده دینامیک و هندلینگ بسیار خوبی دارد و راحتی کلی ماشین در سرعتهای بالا برای این کلاس مثالزدنی است.
کابین ۵۰۰X نیز ساکت بوده و برای سفرهای طولانی کاملاً مناسب خواهد بود.
البته روی رینگهای بزرگتر مثل ۱۸ یا ۱۹ اینچی، سواری خودرو کمی تحت تأثیر قرار میگیرد و روی آسفالتهای نامناسب شاهد تکان و لرزش خواهید بود.
جمعبندی و قیمت فیات ۵۰۰X
درصورتیکه تمام خودروهای ثبت سفارش شده نهایتاً راهی بازار ایران شوند، خودروهایی مثل کیا استونیک، هیوندای ونیو و هیوندای کونا به رقبای اصلی ۵۰۰X تبدیل خواهند شد.
نقاط قوت
- طراحی کلاسیک
- هندلینگ خوب
- تجهیزات فراوان
نقاط ضعف
- فقدان سامانه چهارچرخ محرک در موتور ۱.۴ لیتری
- سواری خشک روی رینگهای بزرگ
- صندوق بار کوچک
جدول مشخصات فنی فیات ۵۰۰X
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۹.۸ ثانیه |
طول | ۴,۲۴۸ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۹۶ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۰۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۵۷۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۳۵۰ لیتر |
ظرفیت باک | ۴۸ لیتر |