«نیسان جوک اسکای پک» در برابر «سانگ یانگ تیوولی آرمور»
کراس اوورهای سابکامپکت در حقیقت هاچ بکهایی قد کشیده هستند که به دلیل بهرهگیری از ابعاد کوچک، بیشتر برای مصارف درون شهری مورد استفاده قرار میگیرند و عمده آنها در بازار جهانی قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار دارند. اما شرایط عجیب و غریب بازار کشورمان و مسائلی مثل محدودیت واردات خودرو، نرخ ارز و… اینطور ایجاب کرده که این روزها کراساوورهای ساب کامپکت مردمی و ارزان قیمت بازار جهانی را هم به عنوان خودروهای لوکس و گران قیمت بازار کشور بشناسیم و با اوضاع فعلی برچسبهای قیمتی چند صد میلیون تومانی را بر روی آنها ببینیم.
در این بین سانگ یانگتیوولی و نیسان جوک دو مورد از کراساوورهای ساب کامپکت محبوب بازار ایران هستند که در ابتدا با قیمتی در محدوده ۱۰۰ میلیون تومان وارد بازار کشورمان شدند اما با توجه به هیاهوی این روزها، تیپ پایه نیسان جوک یعنی اسکای پک مدل ۲۰۱۷ و البته تیوولی تیپ آرمور ۲۰۱۸ که فولترین نسخه این خودرو است در نمونههای صفرکیلومتر به قیمتی بیش از ۲۵۰ میلیون تومان رسیدهاند.
۱۵۹۸ – ۱۵۹۷ سی سی
هر دو خودرو از پیشرانههای ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی به حجم ۱٫۶ لیتر بهره میبرند که تنها ۱ سی سی اختلاف بین حجم آنهاست. این موتور بر روی تیوولی تنها گزینه بنزینی قابل سفارش در بازارهای جهانی است و بر روی جوک یکی از پیشرانههای کم مصرف و ضعیفی است که نیسان برای این کراس اوور در نظر گرفته.
۱۱۷ – ۱۲۸ اسب بخار
جنگ واقعی جایی شروع میشود که میبینید یک محصول کُرهای حتی با حجم موتور یکسان (یک سی سی کمتر!)، قدرتی بیشتر از یک ژاپنی پرمدعا دارد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که خودروسازان ژاپنی اصولا عادت دارند که قدرت و راندمان کمتری از پیشرانههای محصولات اقتصادی خود بگیرند تا استهلاک کمتری گریبانگیر خریدار شود. اما اختلاف نزدیک به ۱۰ اسب بخاری بین این دو خودرو، در صورت یکسان بودن وزن، سرنوشتساز است!
۱۲۷۸ – ۱۳۰۰ کیلوگرم
همانطور که در این بخش میبینید، وزن این دو کراس اوور هم تقریبا یکسان است و تفاوتی در حد یک چمدان دارند. البته لازم به ذکر است که تیپ اسپرت نیسان جوک، به دلیل بهرهگیری از پیشرانه توربو، سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک و در نهایت، امکانات بیشتر، وزنی بسیار سنگینتر دارد اما از آنجا که تیوولی تنها به صورت تک دیفرانسیل و با یک موتور یکسان در کشور حضور دارد، تیپهای تجهیزاتی آن اختلاف وزن چندانی با یکدیگر ندارند.
۱۰٫۹۲ – ۱۰٫۱۵ کیلوگرم بر اسب بخار
با وجود وزن تقریبا یکسان در این دو خودرو و اختلاف فاحش بیشینه توان تولیدی توسط پیشرانههای ۱٫۶ لیتری، در بحث نسبت وزن به قدرت کفه ترازو به سمت تیوولی سنگینتر است. همانطور که پیشتر هم بارها اشاره کردهایم، هرچقدر که عدد حاصله از تقسیم وزن به قدرت کمتر باشد، خودرو عملکرد بهتری خواهد داشت و این یعنی هر اسب بخار از قدرت خودرو، وزن کمتری را باید حمل کند.
۹۸٫۷۵ – ۱۰۰ نیوتن متر بر لیتر
در ساختار فنی خودرو چیزی که کشش را مشخص میکند گشتاور است. در این تقابل، گشتاور هر دو خودرو با ۱۵۸ نیوتن متر در جوک و ۱۶۰ نیوتن متر در تیوولی تقریبا یکسان است و با توجه به اعداد فوق میتوان گفت که هر دو خودروساز از هر لیتر حجم موتور، گشتاور تقریبا مشابهی را استخراج کردهاند. هرچند که پیک گشتاور نیسان جوک در ۶۰۰ دور بر دقیقه پایینتر صورت میگیرد.
۶ – ۷٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت یکی از مهمترین پارامترها برای انتخاب یک کراس اوور اقتصادی شهری است و به این ترتیب باید گفت که هر دو این گزینهها، خودروهای کم مصرفی هستند. ولی با وجود اینکه در بخش قدرت، کفه ترازو به سمت تیوولی سنگینی میکرد، در اینجا راندمان بالاتر به ضرر محصول سانگ یانگ بوده و میبینیم که مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی، بیشتر از همتای ژاپنی است.
۵۵۴ – ۴۷۹ کیلومتر
با توجه به مصرف سوخت سیکل شهری ۹٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای تیوولی و ۸٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای جوک، اگر قرار باشد از این دو خودرو برای مصارف درون شهری استفاده کنید، با توجه به حجم باک تقریبا مشابه ۴۷ لیتری تیوولی و ۴۶ لیتری جوک، با هر بار سوخت گیری میتوانید مسافتی معادل ۵۵۴ کیلومتر را با جوک و ۴۷۹ کیلومتر را با تیوولی در شهر رانندگیکنید.
۲۳٫۳۰۰ – ۲۵٫۵۰۰ تومان
اگر با هر یک از این دو خودرو قصد داشته باشید از تهران به اصفهان سفر کنید، با توجه به مسیر ۴۴۸ کیلومتری بین این دو شهر و مصرف سوخت ۵٫۲ و ۵٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای به ترتیب جوک و تیوولی، مبلغ کمتری را برای سوختگیری جوک پرداخت خواهید کرد. هرچند که با توجه به کیفیت بنزین لیتر ۱۰۰۰ تومانی ایران و شرایط دیگری مثل ارتفاع از سطح دریا و دمای هوا احتمالا مصرف سوخت شما در جاده بیش از عدد اعلام شده توسط کارخانه خواهد بود.
۱۸۰ – ۱۶۵ میلیمتر
هرچند که خودروهای کراس اوور و خصوصا نمونههای ساب کامپکت این کلاس مناسب مسیرهای خارج از جادهای نیستند اما در بحث فاصله کف خودرو از سطح زمین، نیسان جوک ۱٫۵ سانتیمتر برتری دارد و به نظر میرسد که با این وجود در مسیرهای پر از سنگ، با چالش کمتری مواجه باشد.