پشت ‌صحنه گرانی خودرو

خودرو ساز۰۱

به گزارش فانوس، گرانی چند میلیونی خودروهای داخلی در حالی رخ داده که بر‌اساس گزارش وزارت صنعت، تولید خودرو در دو ماه اول امسال نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است. طبیعی است اگر عرضه خودرو به بازار ۴۰ درصد بیشتر شده بود، نباید چنین التهاباتی در بازار خودرو رخ می‌داد. این در حالی است که مسئولان صنفی از کاهش عرضه خودرو به بازار خبر می‌دهند و برخی نمایندگان مجلس هم بر احتکار خودرو اصرار دارند. قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار نسبت به سال گذشته به طور نجومی افزایش یافته است. از اوایل امسال با گران شدن دلار، بازار خودروهای داخلی و وارداتی هم دستخوش گرانی‌های مستمری شده است. در شرایطی که خریداران خودروهای وارداتی به علت قیمت بالای آنها، همواره اقشار پردرآمد جامعه بوده‌اند، خودروهای پرتیراژ تولید یا مونتاژ داخلی به علت قیمت‌های پایین‌تر آن، مورد اقبال عموم مردم هستند، اما در سال جاری این خودروها نیز آنقدر گران شده‌اند که به طور قطع از دایره خرید مردم عادی خارج شده‌اند.

رکورددار گرانی‌ها در یک سال اخیر، ساندرو استپ‌وی اتوماتیک است که سال گذشته ۷/۵۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد، اما اکنون برای خرید آن باید ۹۲ میلیون تومان کنار گذاشت. قطعا تهیه چنین پولی از عمده مردم برنمی‌آید و باید گفت این نوع خودروها نیز به خودروهای لوکس و قیمتی تبدیل شده‌اند.

بر اساس آمارها، قیمت انواع مدل‌های مختلف پژو ۲۰۶ حدود هفت میلیون تومان، انواع مدل‌های مختلف پژو پارس هفت تا ده میلیون تومان، پژو ۴۰۵ بین سه تا چهار میلیون، سمند بین پنج تا شش میلیون تومان، انواع مدل‌های مختلف تندر ۹۰ بین ۱۳ تا ۲۱ میلیون، پژو ۲۰۷ بین ۷ تا ۲۳ و دنا بین ۵ تا ۱۶ میلیون تومان، گران شده‌اند. در این میان کمترین افزایش قیمت مربوط به تیبا، رانا و ساینا است که زیر یک میلیون تومان گران شده‌ که ناشی از تقاضای پایین برای خرید آنهاست. انواع پراید هم بین یک تا سه میلیون تومان گران شده‌ است.

مقصد نامعلوم تولیدات خودروسازها

در شرایطی که آمار وزارت صنعت از رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو خبر می‌دهد، رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل گفت: به دلیل خروج پژو و رنو از صنعت خودرو، شرکت‌ها نتوانستند تولید خود را به‌موقع تحویل بدهند و همان‌طور که شاهد بودیم شرکت سایپا بخشنامه‌ای ارائه کرده که در آن به کسانی که ساندرو ثبت‌نام کردند، گفته می‌توانند در ازای آن تندر۹۰ تحویل بگیرند.

سعید مؤتمنی در خصوص التهابات موجود در بازار خودرو گفت: قیمت‌ها در بازار بر مبنای تقاضا و عرضه است و امروز عرضه آن‌قدر کم شده و به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود که قیمت‌ها به صورت بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است؛ در واقع امروز این شبکه توزیع خودروهاست که بازار را کنترل می‌کند و ترجیح داده که برای سود بیشتر تا آخر این ماه خودروی کمتری به بازار عرضه کند.

وی ادامه داد: وقتی شرکتی اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کند باید ابتدا قطعات و لوازمی که مورد نیاز تولید است را داشته باشد یا واردات آن را پیش‌بینی کند تا در چنین مواقعی دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر دولت برای کنترل قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان شورای رقابت را ایجاد کرده تا کمترین اجحاف در حق افراد ضعیف صورت بگیرد، اما امروز قیمت این خودروها از در کارخانه تا بازار ۱۴ میلیون تفاوت دارد.

مؤتمنی افزود: سه هفته پیش قیمت خودروها روند نزولی گرفت و بازار داشت به تعادل می‌رسید، اما شورای رقابت اعلام کرد از آخر خردادماه قیمت خودروها افزایش پیدا می‌کند که همین امر سبب شد که به بازار شوک وارد شود و اندک خودرویی که در بازار موجود بود، جمع شود.

وی ادامه داد: وضعیت امروز بازار نشان می‌دهد هیچ نظارتی وجود ندارد، چراکه اگر سازمان صنعت، معدن و تجارت یا تعزیرات بر بازار نظارت داشت اختلاف ۱۴ میلیونی از در کارخانه تا بازار وجود نداشت و به طور کلی ما قیمت دونرخی نداشتیم.

مؤتمنی تصریح کرد: تولید کارخانه و خروجی آن مشخص است. لیست این‌که کدام شرکت‌ها خودروها را تحویل گرفتند وجود دارد پس به راحتی می‌توان روی آنها نظارت داشت. شرکت‌های بزرگی که شبکه توزیع را در اختیار دارند و روزانه کل تولید یک کارخانه را خریداری می‌کنند تخفیف‌های ۱۰ الی ۱۵ درصدی می‌گیرند و از آن طرف سود ۴۰ درصدی اعمال می‌کنند، چون هیچ‌کسی روی آنها نظارت ندارد و هر کاری دلشان بخواهد انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل در خصوص خودروهای مونتاژی گفت: وضعیت این‌گونه خودروها به مراتب بدتر از خودروهای ۴۵ میلیون تومانی است زیرا خروج پژو و رنو از کشور سبب شد که روند قطعه‌رسانی آنها مختل شود به طوری که خودروهای سایپا، ایران خودرو و بهمن در چند روز اخیر حداقل ۱۵ تا ۴۰ میلیون افزایش داشته است به طور مثال هایما اس ۷ که دو هفته پیش قیمت در کارخانه آن ۱۰۴ میلیون تومان بود و در بازار ۱۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسید اکنون به ۱۵۸ میلیون تومان رسیده است. سراتو سایپا که هفته گذشته ۱۱۸ میلیون تومان بود اکنون سفید آن ۱۵۸ میلیون و مشکی آن ۱۶۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این افزایش قیمت به علت آن است که عرضه کم شده است.

مؤتمنی اظهار کرد: متاسفانه برخی این نوسانات بازار را به گردن فروشندگان و دلالان می‌اندازند در صورتی که این کارخانجات خودروسازی هستند که با عرضه‌نکردن خودرو قیمت‌ها را این چنین افزایش دادند. خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان کارتکسی عرضه می‌شود و اصلا جای مانور برای دلال‌ها ندارد؛ از طرف دیگر سایپا و ایران خودرو ثبت‌نام خودرو را متوقف کردند و معلوم نیست خودروهایی که آنها روزانه تولید می‌کنند به کجا می‌رود. سایپا اعلام کرده که تولیدی خود را در اردیبهشت‌ماه افزایش داده است اما معلوم نیست این افزایش به کجا رفته است.

دلار، مقصر اصلی گرانی

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این‌باره به جام‌جم گفت: برای تهیه مواد اولیه قطعات خودرو خودروسازان باید با دلار ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومانی کالا تهیه کنند. همین موضوع دلیلی شده تا بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

این فعال صنعت قطعه سازی خودرو اضافه کرد: هنوز دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه مواد اولیه خودرو تخصیص داده نمی‌شود و همین امر دلیلی شده تا قیمت خودرو به‌صورت لحظه‌ای افزایش یابد. قیمت خودرو با نرخ دلار رابطه مستقیم دارد و در شرایطی که قیمت دلار در بازار بیش از ۶۰۰۰ تومان است نباید توقع کاهش قیمت داشت.

وی به نقدینگی در دست جامعه اشاره کرد و گفت: برخی افراد صاحب سرمایه یکباره پول‌های خود را وارد بازار ارز می‌کنند و در صورت افزایش قیمت کالای خریداری شده را عرضه می‌کنند. پس از آن وارد بازار سکه و خودرو می‌شوند و دولت باید در این زمینه نظارت‌های لازم را داشته باشد تا از بروز این‌گونه مشکلات جلوگیری شود.

شورای رقابت مجوز گرانی داد!

شورای رقابت که در دو سه ماه اخیر نسبت به افزایش قیمت خودروها سکوت کرده بود، دیروز مجوز افزایش ۵/۶ تا ۷/۰۱ درصدی قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو از اول تیرماه را صادر کرد.

رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان این‌که به طور متوسط خودروهای ساخت داخل شرکت ایران خودرو که مشمول قیمت‌گذاری هستند مجوز افزایش ۷/۱۸ درصد را دریافت کرده‌اند، افزود: برای خودروهای سایپا هم به طور متوسط افزایش ۷/۰۱ درصدی تعیین شده است.

رئیس شورای رقابت گفت: در بخش خودروهای مدیران خودرو هم به طور متوسط افزایش ۶۲/۵مورد تائید مرکز ملی رقابت قرار گرفته است.

شیوا در خصوص زمان اجرای افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: از اول تیرماه امسال خودروسازان می‌توانند حداکثر به میزان درصدهای اعلامی قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل