هونگچی
هونگچی

چراغ گرد با دیلایت نیم دایره‌ای در کنار جلوپنجره بسیار بزرگ و عضلانی و همچنین لوگوی ایستاده هونگچی، بیشترین خودنمایی را دارند.تقریبا تمام تمرکز L۵ بر لوکس و لاکچری بودن بوده و اسپرت بودن در آن به چشم نمی‌خورد.

در نمای کناری، بزرگ بودن ابعاد خودرو به چشم می‌خورد.طراحی بدنه مکعبی شکل بوده و شبیه به محصولات رولزرویس و بنتلی است.کاپوت خودرو از طول زیادی بهره می‌برد.رینگ‌های آینه‌ای شکل با لوگوی مرکزی قرمز رنگ، یادآور محصولات مرسدس-میباخ است.

۴۰ میلیارد تومان برای یک خودروی چینی!/ عکس

در نمای پشتی شاهد استفاده از طراحی ترند و به روز در خودروهای لوکس هستیم.چراغ‌های کشیده و عمودی پشت با گرافیک‌های خطی و L مانند، از جذابیت‌های این طراحی هستند.اگزوزهای اسپرت و کشیده در دیفیوزر خودرو به چشم می‌خورد.

۴۰ میلیارد تومان برای یک خودروی چینی!/ عکس

طراحی کابین L۵ عجیب و خاص به نظر می‌رسد. نمایشگرهای عریض و بزرگ کنار هم و کنسول وسط پهن با چیدمان دکمه‌ها و کنترلرهای مختلف، در کنار طرح‌هایی که روبه‌روی قسمت سرنشین شاگرد وجود دارد، بیشترین نقش را در جذابیت‌آفرینی کابین دارند.

فرمان دو پره با لوگوی قرمز و طلایی در مرکز، سبکی کلاسیک دارد. ساعت آنالوگ بین دو دریچه تهویه هوا و در مرکز قرار دارد.

۴۰ میلیارد تومان برای یک خودروی چینی!/ عکس

طراحی تو دری‌ها از همان شلوغ‌کاری داشبورد بهره می‌برند و لوکس‌ بودن را بسیار نشان می‌دهند. ترکیب رنگی سفید و سبز و بنفش، تناقض خوبی را ایجاد کرده است.

۴۰ میلیارد تومان برای یک خودروی چینی!/ عکس

هونگچی L۵ احتمالا از پیشرانه V۸ توربو بهره ببرد. قیمت و مشخصات دقیق این خودرو در آینده اعلام خواهد شد. نسل قبلی L۵ از برچسب قیمتی ۸۳۰ هزار دلاری (حدود ۴۰ میلیارد تومان) بهره می‌برد و به احتمال بسیار زیاد، نسل جدید هم این چنین قیمتی داشته باشد. پذیرش سفارشات این خودرو از زمان رونمایی در نمایشگاه شانگهای شروع شده است.

هونگچی H5، محصول جدیدی است که زمزمه‌های ورود آن به بازار کشورمان در سال ۱۴۰۱ شنیده می‌شود؛ سدان نیمه لوکس و گران قیمتی که هرچند برچسب چینی بودن روی پیشانی‌اش دارد اما تاحدودی می‌تواند جای خالی ژاپنی‌های با کیفیت را در بازار کشورمان پر کند.

شرکتی که درصدد آوردن هونگچی به ایران است، «مانیان خودرو» نام دارد؛ شرکتی که تا قبل از سال ۹۸، به فعالیت‌های دیگری مشغول بود و حتی نام دیگری هم داشت، اما در سال ۹۸ نامش را به مانیان خودرو تغییر دادند و سپس «ساخت و تولید خودرو» را هم به لیست فعالیت‌هایش اضافه کردند.

نکته جالب‌تر اینجاست که یکی از مدیران مانیان خودرو، شرکت «پرشیا خودرو» بوده و از آنجایی که پرشیا خودرو بدنبال عرضه هونگچی در ایران بود، باید چنین فرض کنیم که هونگچی نیز احتمالا توسط مانیان خودرو در ایران معرفی می‌شود.

هونگچی، برند لوکس فاو

برای خیلی‌ها نام هونگچی، مترادف شده با «داس و چکش» چراکه این خودروساز چینی، برای چندین دهه به ساخت خودروهای تشریفات و همچنین خودروهای مخصوص مقامات چینی، مشغول بود.

هونگچی از سال ۱۹۵۸ فعالیتش را شروع کرد و با اینکه قدیمی‌ترین خودروساز چینی محسوب می‌شود اما هیچوقت در لیست پرفروش‌ترین برندهای چینی حضور نداشته که البته دلیلش واضح است؛ وقتی خودرویی خاص برای سلایقی خاص می‌سازید، نباید انتظار فروش زیادی داشته باشید.

هونگچی که در کنار بستیون (یا همان بسترن سابق) زیرمجموعه گروه FAW است، سال ۲۰۱۳ پوست انداخت و نسل جدید محصولاتش را با طراحی جدید، آپشن‌های بیشتر و البته قیمت گران‌تر، به بازار چین معرفی کرد.

مشخصات فنی هونگچی H5

درمیان اعضای خانواده هونگچی، هم‌اکنون فقط دو کلاس خودرویی وجود دارد؛ یکی کلاس سدان که آنها را با سری H می‌شناسند و از همان ۲۰۱۳ تاکنون، تولیدشان ادامه دارد. دیگری نیز کلاس کراس‌اورهاست که در سال ۲۰۱۸ متولد شدند و هونگچی، آنها را تحت سری HS به بازار چین می‌فروشد.

با صرف‌نظر از سدان تشریفاتی سری L هونگچی، این شرکت فقط ۳ سدان در سری H دارد؛ یکی هونگچی H7 که تولیدش از ۲۰۱۳ شروع شده، دیگری هونگچی H5 است که در ۲۰۱۸ به بازار آمده و آخری نیز هونگچی H9 است که از ۲۰۲۰ فروش آن در چین شروع شد.

هیجان انگیزترین نکته درباره هونگچی H5 این است که فاو آنرا با پلتفرم مزدا ۶ نسل سوم (اتاق GL) ساخته و به همین دلیل است که کیفیتش را با ژاپنی‌ها مقایسه می‌کنند.

هونگچی H5 در ابتدا فقط با موتور ۱.۸ لیتری توربو عرضه می‌شد تا اینکه نسخه به‌روزشده H5 با مدل ۲۰۲۰ به بازار چین آمد. هونگچی در H5 جدید، برای اولین‌بار از موتور ۱.۵ لیتری توربو استفاده کرد که حدود ۱۷۰ اسب بخار به همراه ۲۵۸ نیوتن متر را با گیربکس ۷ دنده اتومات دوکلاچه به چرخ جلو می‌فرستد.

البته برای H5 جدید، همچنان آن موتور ۱.۸ لیتری نیز قابل سفارش است فقط با این تفاوت که پیشرانه آن حالا به سیستم هیبرید ۴۷ ولتی هم مجهز شده و به همین دلیل نیز قدرت و گشتاورش افزایش یافته و به ترتیب به ۱۹۷ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر رسیده است.

قیمت هونگچی H5

در کلاس سدان‌های هونگچی، مدل H5 را باید ارزان‌ترین دانست چراکه قیمت پایه‌ای آن حدود ۳۰% کمتر از هونگچی H7 و حدود ۵۰% کمتر از قیمت هونگچی H9 است.

اگر هونگچی H5 را با موتور ۱.۵ لیتری سفارش دهید، قیمتش از ۱۴۵ تا ۱۵۰ هزار یوآن متغیر است که تقریبا معادل ۲۲ هزار دلار می‌شود. اما اگر H5 را با موتور ۱.۸ لیتری‌اش سفارش دهید، قیمتش از حدود ۱۶۰ هزار یوآن شروع شده و تا ۱۹۰ هزار یوآن نیز افزایش می‌یابد؛ یعنی معادل تقریبی ۲۳ تا ۲۸ هزار دلار.

با چنین قیمتی، باید انتظار داشته باشیم که در صورت ورود هونگچی H5 به ایران، قیمتش به قیمت مدل‌هایی همچون کیا اپتیما جی‌اف و هیوندای سوناتا ال‌اف نزدیک باشد.