ام جی سایبر استر – MG Cyberster یک خودرو بدون سقف با ژنتیک چینی – انگلیسی است که بدون اغراق، شما را به یاد فراری می‌اندازد. با ما همراه باشید تا سر و ته این ماشین را بررسی کنیم!

خودرو کانسپت ام جی Cyberster را به یاد دارید؟ اکنون فرصت آن پیش آمده تا به سراغ نسخه واقعی و تولید انبوه آن برویم. هرچند که حتی این نسخه از ام جی سایبر استر هم، دسته کمی از خواب و خیال ندارد و فرسنگ‌ها از ماشین‌های چینی دور است و فقط سر میز انگلیسی‌ها می‌نشیند!

مشخصات فنی ام جی سایبر استر

در همین ابتدای کار باید گفت که هر چند که برند MG، اصالت بریتانیایی دارد اما این چینی‌ها و شرکت سایک بودند که توانستند دوباره آن را احیا کنند. در واقع، مالکیت شرکت ام جی در حال حاضر در اختیار سایک قرار دارد. به نظر شما این اتفاق خوب است یا بد؟ به ام جی مولان ۴ و سدان جذابی به نام ام جی ۷ نگاه کنید تا به جواب برسید.

این طور که به نظر می‌رسد این نسخه، همان مدل تولید انبوه است، اما شرکت سازنده باز هم اطلاعات دقیقی را در اختیار رسانه‌های قرار نداده. در حال حاضر فقط می‌دانیم که ام جی سایبر استر قرار است در قامت یک خودرو تمام برقی به میدان بیاید که در هر بار شارژ شدن، می‌تواند بیش از ۸۰۰ کیلومتر را طی کند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن هم به کمتر از ۳ ثانیه می‌رسد اما برای حفظ مسائل ایمنی، حداکثر سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود است.

چنین شتابی هرچند که از یک موتور الکتریکی هم ساخته است اما می‌تواند موتور را نابود کند. بنابراین حدس می‌زنیم که قدرت ام جی سایبر استر از دو موتور برقی در محورهای جلو و عقب ناشی می‌شود که می‌توانند در بهترین روز خود، احتمالا ۵۳۶ اسب بخار را به راننده تحویل دهند. البته ام جی سایبر استر علاوه بر مدل AWD، یک نسخه RWD هم خواهد داشت که شاید توان آن از ۳۰۹ اسب بیشتر نشود.

ظرفیت باتری‌های ام جی سایبر استر فعلا مشخص نیست اما می‌دانیم که شعاع حرکت آن به ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد؛ پس فعلا اعدادی مثل ۶۵ تا ۸۰ کیلو وات ساعت را در گوشه ذهن خود داشته باشید. همچنین این باتری‌ها از نوع سه گانه و ساخت شرکت سایک خواهند بود.

طراحی ظاهری، ابعاد و وزن

ابعاد و اندازه ام جی سایبر استر شامل ۴۵۳۵ میلی متر طول، ۱۹۱۳ میلی متر عرض و ۱۳۲۹ میلی متر ارتفاع می‌شود؛ یعنی تقریبا هم قد و قواره‌ی بی ام و Z4. وزن ام جی سایبر استر هم در نسخه دو موتوره، نزدیک به ۲ تن است اما این عدد در مدل RWD تقریبا ۱۵۰ کیلو کمتر می‌شود و به ۱۸۵۰ کیلوگرم می‌رسد.

سقف تاشو و سافت تاپ، هویت این ماشین چینی را می‌سازد اما این تمام ماجرا نیست. ام جی سایبر استر به ترمزهای تمام دیسک با کالیپر رنگی و سیستم چهار پیستونه مجهز شده رینگ‌های آن هم از نوع ۲۱ اینچی هستند.

نمای جلویی ام جی سایبر استر شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟ مطمئن باشید که انتخاب رنگ قرمز برای این خودرو، اصلا اتفاقی نبوده و طراحان چینی، سعی دارند تا پیامی را منتقل کنند. این مدل از رنگ قرمز، امضای فراری است! اما آیا ام جی سایبر استر می‌تواند در قد و قامت یک فراری ظاهری شود؟ چهره خودرو که به این سوال پاسخ مثبت می‌دهد، فقط باید صبر کنیم تا وارد پیست شود.

البته نمای عقبی، «کمتر فراری» است و بیشتر رنگ و بوی چینی دارد. مثلا سیستم چراغ‌های آن ظاهر فلش مانند دارند و از طریق یک خط LED به یکدیگر متصل شده‌اند. همچنین حضور یک خط قرمز رنگ در دیفیوزر عقبی هم از جذابیت‌های این خودرو به حساب می‌آید.

در پایان این بخش دوست داشتیم که به کابین و داشبورد ام جی سایبر استر هم نگاهی کنیم که فعلا تصویری از آن به صورت رسمی منتشر نشده اما احتمالا این قسمت هم شبیه به نسخه کانسپت باشد.

قیمت و تاریخ رونمایی از ام جی Cyberster
این خودرو برقی و اسپرت قرار است در اوایل سال آینده یعنی ۲۰۲۴ (دی ماه سال ۱۴۰۲) رسما روی صحنه بیاید و برخلاف دیگر خودروهای ام جی، از چین هم بیرون می‌زند و در بازار کشورهای دیگر هم حضور خواهد داشت. فعلا از قیمت ام جی سایبر استر چیزی نمی‌دانیم اما اگر رقبای بنزینی و برقی آن مثل بی ام و Z4 یا نتا GT را ملاک قرار دهیم، می‌توان گفت که قیمت ام جی سایبر استر احتمالا بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار خواهد بود.