ب ام و از نسل جدید سری ۵ تورینگ یا همان نسخه استیشن رونمایی کرد. این نسخه در کنار مدل های بنزینی و دیزلیِ هیبریدی، با یک پیشرانه تمام الکتریکی بسیار قدرتمند نیز به فروش خواهد رسید.

کمی کوچک تر از سری ۷
نسخه استیشن واگن نسل جدید ب ام و سری ۵ از نظر ابعاد رشد کرده و حالا جثه بزرگ تری نسبت به نسل قبلی خود دارد. طول بدنه این خودرو به ۵۰۵۴ میلیمتر افزایش یافته، رقمی که تنها ۲۵ میلیمتر کمتر از طول بدنه نسل قبلی سری ۷ (اتاق G11) است. این استیشن جذاب عرضی برابر با ۱۸۹۹ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵۱۳ میلیمتر دارد.

با توجه به رشد ابعاد، نسخه استیشن نسل جدید سری ۵ فضای داخلی بیشتری را برای حمل لوازم مختلف ارائه می کند. در حالت استاندارد گنجایش قسمت بار این استیشن زیبا برابر با ۵۶۹ لیتر است، اما با خواباندن صندلی های عقب این رقم به ۱۶۹۹ لیتر افزایش می یابد که رقم چشمگیری است. این خودرو در مقایسه با آئودی A6 آوانت فضای حمل بار بیشتری دارد، اما کماکان در پسِ مرسدس بنز E کلاس استیت قرار می گیرد.

مشخصات نسخه برقی ب ام و سری ۵ تورینگ
نسخه برقی ب ام و سری ۵ تورینگ جدید در دو تریم عرضه خواهد شد که عبارتند از i5 M60 xDrive و i5 eDrive40.

ابتدا به سراغ مشخصات تریم پرچمدار i5 M60 xDrive تورینگ می رویم؛ این تریم نیروی خود را از پیشرانه ای دو موتوره با ۶۰۱ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور دریافت می کند. این پیشرانه در واقع از نسخه سدان به امانت گرفته شده است. با اتکا به این نیروگاه برقی قدرتمند، ب ام و i5 M60 xDrive قادر است در عرض فقط و فقط ۳.۹ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. توجه داشته باشید که این رکورد مربوط به یک خودروی استیشن است! در صورت ادامه شتابگیری در مسیر مستقیم، امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت وجود خواهد داشت. این رقم به صورت الکترونیکی محدود شده است.

انرژی i5 M60 xDrive توسط پک باتری ۸۱.۲ کیلووات ساعتی تأمین می شود. این پک در کف اتاق نصب شده و طبق استاندارد WLTP امکان پیمایش حداکثر ۵۰۶ کیلومتر مسافت را برای نسخه پرچمدار i5 استیشن فراهم می کند. ب ام و باتری این خودرو را به قابلیتی به نام MAX RANGE تجهیز کرده که عملکردی مشابه با حالت Power Saver گوشی های هوشمند دارد. با فعال کردن این قابلیت، میزان برد حرکتی با انرژی باقیمانده در باتری تا ۲۵ درصد افزایش می یابد.

در تریم پایه i5 eDrive40، فقط یک موتور برقی که روی محور عقب قرار دارد، نیروی لازم را تأمین می کند. این موتور ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد و i5 eDrive40 را در زمان ۶.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. در مقابل این نسخه از نظر مسافت قابل پیمایش وضعیت بهتری نسبت به تریم پرچمدار i5 M60 xDrive دارد و طبق استاندارد WLTP با یک بار شارژ حداکثر تا ۵۶۰ کیلومتر مسافت را طی می کند. گفتنی است انرژی این نسخه نیز توسط همان باتری ۸۱.۲ کیلووات ساعتی تأمین می شود.

سرعت شارژ باتری نسخه برقی ب ام و سری ۵ استیشن با برق شهری، برابر با ۱۱ کیلووات است. این خودرو از فناوری شارژ سریع هم پشتیبانی می کند و در صورت اتصال به یک پورت پرسرعت با نرخ ۲۰۵ کیلووات شارژ خواهد شد. در این حالت، تنها با ۱۰ دقیقه شارژ، ۱۴۹ کیلومتر به برد i5 eDrive40 و ۱۴۲ کیلومتر به برد i5 M60 xDrive افزوده می شود.

مشخصات نسخه های بنزینی و دیزلی ب ام و سری ۵ تورینگ ۲۰۲۵
نسخه های بنزینی و دیزلی نسل جدید ب ام و سری ۵ تورینگ، در حقیقت به پیشرانه های هیبرید نرم و هیبریدی شارژی (پلاگین) مجهز هستند. در زیر کاپوت تریم ۵۲۰d و۵۲۰d xDrive  موتور ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی قرار دارد. این موتور با سامانه هیبرید نرم ۴۸ ولتی ترکیب شده و ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. دو تریم ۵۲۰d و ۵۲۰d xDrive صفر تا صدی برابر با ۷.۵ ثانیه دارند.

پیشرانه ۳ لیتری و V6 تریم ۵۴۰d xDrive تورینگ هم به سامانه ۴۸ ولتی مجهز است و توانایی تولید ۲۹۹ اسب بخار قدرت و ۶۷۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. صفر تا صد این تریم ۵.۴ ثانیه اعلام شده است.

در بین مدل های بنزینی، تریم ۵۳۰e ارزان ترین نسخه است. وظیفه تأمین نیروی این تریم را در حقیقت یک پیشرانه هیبریدی شارژی که هسته اصلی آن را موتور ۲ لیتری توربو شارژ تشکیل می دهد، بر عهده دارد. موتور برقی موجود در این پیشرانه با گیربکس هشت سرعته استپ ترونیک اسپرت ترکیب شده و ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور به خروجی موتور بنزینی اضافه می کند. گفتنی است مجموع خروجی پیشرانه تریم ۵۳۰e به ۲۹۹ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور می رسد. این تریم در حالت تمام الکتریکی و بدون نیاز به روشن شدن موتور بنزینی، طبق استاندارد WLTP می تواند تا ۹۶ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. نسخه چهار چرخ محرک ۵۳۰e xDrive در این حالت بردی برابر با ۸۹ کیلومتر دارد.

در رابطه با شتاب و سرعت نسخه های مجهز به موتور بنزینی و دیزلی ب ام و سری ۵ تورینگِ جدید اطلاعاتی منتشر نشده است.

هشدار برای آئودی RS6 آوانت؛ احتمال عرضه ب ام و M5 با پیشرانه ۷۰۰ اسب بخاری
در زمان فعلی مشخص نیست که آیا ب ام و نسخه هیجان انگیز M5 تورینگ را نیز توسعه خواهد داد یا خیر. البته بعضی تصاویر جاسوسی شکار شده که عکاسان آن را به این نسخه نسبت می دهند. اگر ب ام M5 تورینگ را تولید کند، قطعاً گزینه جذابی برای بازار آمریکا خواهد بود. چنانچه شایعات به واقعیت بپیوندند و این نسخه تولید شود، به احتمال قوی از پیشرانه هیبریدی شاسی بلند XM در آن استفاده خواهد شد. این پیشرانه ۷۰۰ اسب بخار قدرت دارد، قابل توجه طرفداران آئودی RS6 آوانت!

زمان عرضه
ب ام و درباره قیمت خانواده سری ۵ تورینگ جدید حرفی به میان نیاورده؛ با این حال می دانیم که فروش نسخه برقی i5 و مدل های هیبرید نرم از ماه می شروع می شود. نسخه های مجهز به پیشرانه هیبریدی شارژی هم از تابستان پیش رو وارد بازار خواهند شد.