طراحی و ابعاد بدنه
همانطور که پیش تر گفتیم کیا سید در حقیقت نسخه هاچبک کیا سراتو بوده و بسیاری از المان ها و خطوط طراحی به کار رفته در کیا سید ۲۰۲۳ شبیه به کیا سراتو است. طراحی KIA Ceed 2023 در نما جلو بسیار زیبا و منطقی است و از زرق و برق بیش از اندازه به دور است. چراغ های اصلی این خودرو به صورت کشیده طراحی شده است و طراحی خوب آن می تواند بیننده را به خود جذب کند. سبک طراحی جلو پنجره این خودرو، سبک طراحی خاصی است که بیشتر در خودرو های کیا به کار می روند و به تایگر نوز معروف هستند. چراغ های روشنایی روز کیا سید ۲۰۲۳ درون سپر قرار گرفته که طراحی زاویه شکل و یا پیکانی آن از نکات جالب طراحی این خودرو به حساب می آید.طراحی نمای جانبی کیا سید کمی ساده تر از طراحی دیگر نماها است اما همین این سادگی باعث نمی شود تا شاهد طراحی زیبا و مناسبی نباشیم. در این نما دو خط طراحی وجود دارد که یکی از این خط ها از گلگیر جلو شروع شده و به گلگیر عقب ختم می شود و خط دیگری به صورت انحنا دار در پایین درب ها طراحی شده است. در این نما می توانیم به رینگ های آلومینیومی نیز اشاره کنیم که سبک طراحی منحصر به فردی دارند و به زیبایی این خودرو افزوده اند.

 

مشخصات فنی کیا سید ۲۰۲۳
کیا سید ۲۰۲۳ در تیپ ها و نسخه های مختلفی به بازار های جهانی عرضه شده است اما احتمال می رود این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک وارد بازار ایران شود. این پیشرانه قادر است نهایت قدرت ۱۲۸ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۵۷ نیوتن متر را تولید و به چرخ های جلو منتقل کند. شاید این اعداد و ارقام خیلی عجیب و غریب نباشند اما با این خودرو با توجه به وزن خود می تواند شتاب قابل قبولی را ارائه کند. سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب سید ۲۰۲۳ از نوع مولتی لینک است که بهره مندی از این ترکیب از نکات مثبت این خودرو به حساب می آید. کیا سید ۲۰۲۳ توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۵ را کسب نماید و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷.۳ لیتر است.

برندکیا
مدلسید
کلاس بدنههاچ بک
سال تولید۲۰۲۳
حجم موتور۱۵۹۱ سی سی
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
فناوری موتورتنفس طبیعی
قدرت۱۲۸ اسب بخار
گشتاور۱۵۷ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حداکثر سرعت۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبتویست بیم
طول۴۳۱۰ میلی متر
عرض۱۸۰۰ میلی متر
ارتفاع۱۴۴۷ میلی متر
فاصله محوری۲۶۵۰ میلی متر
وزن۱۳۴۲ کیلوگرم
حجم باک۵۰
مصرف سوخت۷.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک۲۰۵/۵۵R16
برند نشان مادرکیا
کشور سازندهکره جنوبی – اسلواکی
امکانات ایمنیشش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهیکروز کنترل – فرمان کمکی برقی – تریم داخلی چرم و پارچه – سنسور نور – سنسور باران – چراغ روشنایی روز – تهویه الکتریکی دستی – نمایشگر لمسی – اندروید اتو – اپل کار پلی – دوربین و سنسور پارک عقب – سنسور پایش باد تایرها

کابین و امکانات
علیرغم اینکه این خودرو در سطح جهانی خودرویی اقتصادی محسوب می شود، متریال به کار رفته در داخل کابین و همچنین سطح امکانات قابل قبولی را ارائه می دهد. در بخش بالا و پایین رودری ها از متریال پلاستیکی استفاده شده و بر روی بخش میانی رودری ها از روکش پارچه ای و یا چرم مصنوعی استفاده شده است.

در بخش داشبورد نیز شاهد استفاده از متریال پلاستیکی در بیشتر بخش ها هستیم اما استفاده از طرح دوخت و همچنین استفاده از رنگ کرومی مات در بخش هایی از داشبورد ، کمی بخش داشبورد را از سادگی خارج کرده است. در بخش میانی داشبورد نمایشگر سیستم مالتی مدیا قابل مشاهده است که کیفیت مناسب و مطلوبی دارد. در قسمت پایین نمایشگر سیستم مالتی مدیا کلید های مربوط به سیستم تهویه قابل تعبیه شده که استفاده از پلاستیک پیانویی در بخش هایی از آن کمی احساس لوکس بودن را به بیننده منتقل می کند. نکته ای که در این قسمت می توان به آن اشاره کرد طراحی راننده محور بخش هایی از کابین و داشبورد است به طور مثال بخش هایی مانند کلید های مربوط به سیستم تهویه و نمایشگر سیستم مالتی مدیا و… تا حدی به صورت زاویه دار به سمت راننده متمایل شده اند که نکته مثبتی در طراحی کابین این خودرو به حساب می آید.

غربیلک فرمان کیا سید ۲۰۲۳ طراحی دایره ای شکل و معمولی دارد اما طراحی سه شاخه و یا T شکل آن در کنار جلو آمپر آنالوگ آن تا حدودی احساس اسپرت بودن را در راننده ایجاد می کند. طراحی و ارگونومی صندلی های کیا سید به خوبی صورت گرفته است. صندلی های این خودرو در نسخه پایه دارای روکش های پارچه ای و در نسخه های بالاتر دارای روکش چرم مصنوعی هستند. متریال به کار رفته در بخش عقب در کیا سید ۲۰۲۳ همانند متریال به کار رفته در بخش جلو این خودرو است اما یکی از ایرادات این خودرو مربوط به فضا عقب است. این خودرو با توجه به فاصله محوری و همچنین ابعاد بدنه فضای  زیادی را در اختیار سرنشینان عقب نمی گذارد که این مسئله می تواند امتیاز منفی برای این خودرو به حساب آید.

مزایا و معایب کیا سید ۲۰۲۳

مزایاکیفیت ساخت و مونتاژ مناسب – طراحی خوب – ایمنی خوب – کابین به نسبت جادار با توجه به کلاس فنی خودرو
معایبعدم امکان عرضه با تیپ فول آپشن در بازار ایران (محدودیت های ارزی) – پیشرانه نه چندان قوی

رقبای کیا سید ۲۰۲۳
عدم واردات خودرو و همچنین کمبود هاچ بک های با کیفیت خارجی باعث شده است تا کیا سید جز معدود خودرو هایی باشد که می توان نسخه نو و صفر کیلومتر آن را تهیه نمود. در حال حاضر نمی توان در این سگمنت رقیب خاصی را برای این خودرو دید. کیا سید ۲۰۲۳ در واقع جایگزینی برای هیوندای i30 در بازار دانست. باید دید با ادامه روند واردات و همچنین قیمت گذاری این هاچبک، رقیبی برای این خودرو به بازار می آید یا نه.