«سوناتا یا کمری»؛ انتخاب بین دو خودروی هیبریدی بازار

۱۰۴۴

در طول سال‌های گذشته شرکت کره‌ای هیوندای نسل های متفاوتی از نسخه پرفروش هیوندای سوناتا را وارد بازارهای جهانی و همچنین ایران کرده است. این خودرو ابتدا با نام هیوندای NF، سپس هیوندای YF و دست آخر با نام هیوندای LF از کره جنوبی به ایران آمد و هر سه مدل جزو خودروهای موفق بازار خودرو کشور بوده اند. امروز اگر قصد خرید هیوندا سوناتا صفر را داشته باشید باید نگاهی به گزینه YF بیاندازید. سری YF در ایران دو نسخه بنزینی و هیبریدی دارد. خودرو هیبریدی در ایران رقبای کم و بازار محدودی دارد اما اگر شما جزئی از این بازار محدود هستید با خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که چرا خرید هیوندا سوناتا صفر هیبریدی نسبت به خودروهای دیگر برقی اولویت بیشتری دارد. 
رقب اصلی بازا سوناتا هیبریدی، کمری است؛ خودرویی با ظاهر کشیده، تهاجمی و طراحی خانوادگی که در سال‌های گذشته جذابیت زیادی بین افراد داشته. با این حال کمری خودرو جوان‌پسندی نیست و طراح آن ترجیح داده که مخاطبان خود را از دهه چهل و بالاتر از آن انتخاب کند. شرکت تویوتا با این طراحی پخته ابهتی به خودرو خود داده و قدرت خود را به مخاطب نمایش می‌دهد اما مانند هیوندا به ریزه‌کاری‌های ظاهری آن توجه نکرده‌است. اگرچه سری اولیه سوناتا مانند کمری طراحی محافظه‌کارانه‌تری داشت اما این خودروساز با LF نشان داد که مشتری جهانی علاقه بیشتری به خودرو اسپرت‌تر دارد. سپس در سری جدیدتر در ظاهر خود امکاناتی به این خودرو اضافه کرد که آن را جوان‌پسندتر کند. امکاناتی مثل خوشامدگویی به راننده یا بلندگوهای قدرتمند که خودرو را به سالن کنسرت تبدیل می‌کند. سوناتا جادارتر از کمری است و این باعث شده تا علی‌رغم طراحی جوان‌پسندانه، یک خودرو خانوادگی هم باشد.
امکانات رفاهی برای خریداران یک معیار مهم تصمیم‌گیری محسوب می‌شود و این امکان به وضوح در سوناتا نقش بیشتری تا تویوتا کمری داشته‌است. هیوندا سوناتا از جهات متفاوی خودرو به‌روزتری است. برای مثال باطری این خودرو کیفیت بهتری دارد و موتور بنزینی آن اگرچه کم‌حجم‌تر بوده اما راندمان بالاتری نسب به کمری دارد. با این‌حال از سوناتا هیبریدی انتظارموتور مشابه بنزینی را نداشته باشید. سوناتا بنزینی یک موتور ۲.۴ لیتری دارد اما برقی شدن مدل هیبریدی حجم موتور را به دو لیتر کاهش داده است. از نظر شتاب هر دو خودرو در حدود ۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسند. در مدل هیبریدی همچنین حداکثر سرعت از ۲۱۵ کیلومتر به ۱۹۵ کیلومتر کاهش یافته است. 
شتاب‌گیری در خودروهای هیبریدی ارتباط مستقیمی به باطری‌های خودرو دارد. برای همین وقتی باتری خودرو ضعیف باشد شتاب قابل قبولی هم به سرنشینان نمی‌دهد. موتور برقی کمری گشتاور و قدرت بالاتری در مقایسه با سوناتا دارد و این باعث شده در ۷.۶ ثانیه (یعنی دو ثانیه سریع‌تر از سوناتا) بتواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.
اگر سوناتا هیبریدی خریدید بهتر است رینگ خودرو را عوض نکنید. چراکه خودروهای هیبریدی رینگ مخصوص به خود را دارند و تغییر دادن آن به یک رینگ بنزینی هرچند خودرو را ممکن است زیباتر کند اما بر مصرف سوخت آن تاثیر منفی می‌گذارد.
خرید هیوندا سوناتا صفر هیبریدی در برابر کمری هیبریدی منفعت اقتصادی بیشتری هم برای شما دارد. برای همین اگر به سوناتا هیبریدی فکر کنید هم از نظر اقتصادی صرفه‌جویی کرده‌اید و هم خودرویی می‌خرید که تعرفه واردات آن ارزان‌تر از خودرو معمولی است و هم با محیط زیست سازگاری دارد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل