کمیسیون صنایع مشکل تولید و نصب قطعه کاتالیست خودرو را پیگیری می کند
کمیسیون صنایع مجلس مشکل تولید و نصب قطعه کاتالیست در خودروها را پیگیری کرده و در این جریان سازمان محیط زیست هم باید این مساله مهم را رسانه ای کند.
پاییز و زمستان مدت هاست که به دلیل پدیدهای به نام «وارونگی هوا» دیگر آن پاییز و زمستان دهههای قبل نیست و سال هاست موضوع آلایندگی شهرهای بزرگ به معضل جدی در کشور تبدیل شده است نگاهی به وضع آلودگی هوا و استمرار آن در سال های مختلف نشان می دهد مسئولان در ارائه راهکار مناسب و کارشناسی شده برای حل این معضل تاکنون ناتوان بوده و به نظر می رسد برای سال جاری نیز نتوانند کاری از پیش برده و آلودگی را کاهش دهند.
این جریان در حالی است که بسیاری از کشورها برای کاهش آلودگی هوا، به عنوان طرح کاهش، سال ها است که به تولید خودرو با کیفیت و با کمترین سطح آلایندگی ممکن و عرضه سوخت و بنزین با بالاترین استاندارد اقدام کرده اند، امری که باید در کشور ما نیز به آن به عنوان الگویی مناسب توجه شود.البته مطالعات طرح کاهش در ایران نیز نخستین بار سال ۹۲ در دفتر محیط زیست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام و ششم دی ماه سال ۹۳ طرح پیشنهادی شهرداری به وزارت کشور ارسال شد و نهایتا در جلسه هماهنگی شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در ۹ تیر ۹۵ تصویب و مقرر شد اجرای آن در ۳ فاز انجام شود که خوشبختانه فاز اولیه آن مهر ماه همان سال به صورت جدی آغاز شد و به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران فاز دوم طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها (LEZ) از ابتدای آبان امسال اجرایی می شود و بناست در این مرحله از اجرای طرح کاهش تردد خودروها در کل شهر تهران اجرا شود، و دوربین ها خودروهای فاقد معاینه فنی را در همه مناطق پایتخت جریمه کنند.
در جریان آلودگی هوای کلانشهرهای کشور که بخشی از آن ارتباطی مستقیم با وضعیت صنایع وابسته به خودروسازی دارد این روزها با ایجاد مشکلات ارزی مسائل جدیدی را پیش روی بسیاری تولیدات وابسته و شاید بسیار مهم به این صنعت قرار داده است، مشکل آلودگی که سالهای زیادی است مقصر اصلی آن را سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداریها عنوان می کنند.
لینک کوتاه مطلب