۶ نشانه برای تشخیص سلامتی سیستم جلوبندی خودرو

AndroidOnlineNewsImage (85)

برخی افراد به‌ اشتباه تصور می‌کنند که سیستم تعلیق و جلوبندی تنها به داشتن رانندگی نرم برمی‌گردد و بنابراین تعمیر و نگهداری از آن به‌اندازه مسائلی از قبیل تعویض روغن یا ترمزها اهمیت ندارد. اما باید گفت سیستم جلوبندی نامناسب می‌تواند بر روی عواملی همچون کنترل خودرو به ویژه در هنگام ترمز و پیچیدن اثرگذار باشد و اگر به ایرادهای آن توجه نکنید ممکن است به راحتی هزینه های بالا برایتان داشته باشد. به عنوان مثال، با توجه به افزایش قیمت ها در سال اخیر، تعمیر جلوبندی یک پراید در صورت افزایش ایرادات ممکن است تا بیش از ۸۰۰ هزار تومان نیز هزینه داشته باشد. در هر حال کارشناسان توصیه می کنند که سیستم تعلیق و جلوبندی خودروها با توجه به وضعیت نامطلوب خیابان‌های موجود و سرعتکاه های جانکاه، به‌طور متوسط نیازمند دو مرحله بازدید در سال است. در این مقاله قصد داریم به ۵ نشانه برای تشخیص خرابی سیستم جلوبندی بپردازیم.

۱- سواری خشک و خشن خودرو
با گذشت زمان، اجزای سیستم تعلیق خودرو به‌مرور فرسوده می‌شوند. شاید ساده‌ترین و بهترین راه برای تشخیص مشکلات سیستم تعلیق حسی است که خودرو هنگام سوارشدن به سرنشینان منتقل می‌کند. چراکه در صورت خرابی سیستم تعلیق، سواری خشک‌تر شده و تمامی برجستگی‌های جاده به اتاقک خودرو منتقل می شود که در برخی موارد نیز با صدای زیر شدید (جیغ کشیدن) همراه می‌شود.

۲- کشیده شدن خودرو در پیچ‌ها برخلاف فرمان راننده
اگر شما به هنگام پیچیدن احساس کردید که وسیله نقلیه برخلاف فرمان شما عمل می‌کند ، دلیل این امر به‌احتمال‌زیاد ناشی از خرابی قطعه‌ای در سیستم جلوبندی است. بخش‌های مختلف سیستم تعلیق خودرو می‌توانند بر عواملی از قبیل: نحوه فرمان دهی، زاویه لاستیک‌ها و مرکز تعادل و بالانس خودرو اثرگذار باشند. وجود نقص فنی در هرکدام از قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق می‌تواند راننده را با دشواری در فرمان دادن روبه رو کند. به‌ عنوان‌ مثال میله رابط فرمان در صورت آسیب‌دیدگی موجب تنبلی در پاسخ سیستم فرمان می‌شود. اساساً این بدین معنی است که خودروی شما توان مقابله برابر نیروی گریز از مرکز پیچ‌ها و پایدار نگه‌داشتن بدنه خودرو را ندارد که موجب افزایش خطر چپ کردن نیز می‌شود. بنابراین حتماً در اولین فرصت خودروی خود را برای تعمیر سیستم تعلیق و جلوبندی نزد تعمیرکاری مطمئن ببرید.

۳- لرزش فرمان
لرزش فرمان یکی دیگر از نشانه هایی است که با بروز آن، باید فرضیه ایراد در سیستم جلو بندی را در نظر بگیرید. لرزش فرمان ممکن است در اثر ایراد در چندین قطعه ایجاد شود که در صورت وقوع، بهتر است خودرو را به یک تعمیرکار خبره نشان دهید.

۴- وجود آج‌های ناهمسطح بر روی تایرها
لاستیک‌های خودرو را وارسی کنید. چنان چه متوجه شدید آج‌ها به‌طور ناهمگون ساییده شده‌اند یا با نقاطی صاف بر روی تایرها مواجه شدید این امر در اغلب موارد نشانه این است که سیستم تعلیق، در بالانس نگه‌داشتن خودروی شما ناتوان است و فشار نامساوی بر روی لاستیک‌ها اعمال می‌کند.

۵- روغن‌زدگی در کمک‌فنر و دیگر قطعات سیستم جلوبندی
درصورتی‌که به قسمت زیرین خودرو دسترسی دارید، به سیستم تعلیق و جلوبندی به‌طور مستقیم نگاهی بیندازید. درصورتی‌که فنر و کمک‌فنرها چرب و روغنی به نظر می‌رسند، این قطعات در حال نشت مایع بوده و درنتیجه به‌درستی کار نمی‌کنند. در این صورت نیاز به تعویض دارند.

۶- پاسخ نامناسب خودرو به هنگام آزمون “تکان”
اگر فکر می‌کنید که سیستم جلوبندی خودرو به مشکل برخورده است (بر اساس یکی از علایم بالا)، این آزمون ساده را انجام دهید: زمانی که خودرو ایستاده است، وزن خود را روی خودرو بیندازید و آن را از طرف جلوی خودرو به پایین فشار دهید. چند بار آن را بالا و پایین و سپس رها کنید. همین حرکت را در پشت خودرو انجام دهید. اگر پس از رها کردن شما، خودرو بیش از ۲ یا ۳ بار بالا و پایین شد، به این معنی است که سیستم تعلیق خودروی تان فرسوده شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل