۵ مورد از سریعترین خودروهای ساخت فراری در طول تاریخ –  فراری، همان‌طور که همه به آن واقفند، نامی گرده‌خورده به شتاب استثنائی است. در ادامه نگاهی به سریعترین خودروهای ساخت فراری خواهیم داشت.
فراری، خودروساز باقدمت ایتالیایی، ده‌ها سال است که شاهکارهایی در حوزه عملکرد و مهندسی را توسعه می‌دهد. در واقع، نام فراری در فرهنگ عامه مساوی با سرعت باورنکردنی شده است. از این رو، مشاهده حداکثر سرعت بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ زیر ۳ ثانیه در مشخصات فنی محصولات فراری به اتفاقی عادی تبدیل شده است. در ادامه هم به برخی از سریعترین خودروهای ساخت فراری می‌پردازیم که تاکنون پا به میدان گذاشته‌اند.

سریعترین خودروهای ساخت خودروساز ایتالیایی فراری

فراری انزو

فراری
فراری

انزو جزو ساخته‌هایی از فراری است که لازم نیست پیگیر دنیای سوپرکارها باشید تا نام آن را شنیده باشید. «انزو» که نام خود را از موسس این برند اصیل ایتالیایی گرفته، جزو نام‌های پرتکرار بین محصولات آن است. طراحی این خودرو سوپر اسپرت هم به‌قدری منحصر به فرد است که بتواند هر نگاهی را جذب خود کند.

فراری انزو به دلایل متعددی خودرویی مهم در تاریخ این خودروساز است؛ از یدک‌کشیدن نام موسس فراری تا طراحی آن که بر عهده کن اوکویاما از پینینفارینا بود. گذشته از این‌ها، انزو در سطحی از عملکرد قرار دارد که می‌توان آن را در حد و اندازه سوپرکارهای جدید امروزی دانست و در واقع یکی از سریعترین خودروهای ساخت فراری تاکنون بر شمرده می‌شود.

سوپرکار Enzo با استفاده از یک پیشرانه ۶ لیتری V12 می‌تواند ۶۶۰ اسب بخار قدرت تولید کند و طی ۳.۶۵ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. سقف سرعت این خودرو هم به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. انزو را با فیبر کربن و نومکس (پارچه‌ای ضد اشتعال که در لباس‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود) ساخته‌اند و وزن آن ۱۲۵۵ کیلوگرم است؛ وزنی که هرچند برای ساخته‌های فراری زیاد به‌نظر می‌آید، برای خودروهای دیگر اصلاً «سنگین» در نظر گرفته نمی‌شود.

فراری لافراری

لافراری، اولین خودرو هیبرید فراری، ساخته برجسته دیگری از این خودروساز ایتالیایی است که «ترین»های زیادی را با خود به یدک می‌کشد. LaFerrari یکی از بهترین خودروهای تاریخ فراری و در مجموع یکی از بهترین هایپرکارهای ساخته‌شده تاکنون به‌شمار می‌رود. همچنین با یک پیشرانه ۶.۲ لیتری V12 با خروجی ۹۴۹ اسب بخار، یکی از قدرتمندترین اتومبیل‌های فراری در زمان خود بود و مهم‌تر اینکه با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت صاحب عنوان سریعترین خودرو جاده‌ای فراری شد.

لافراری جدا از اینکه حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعتی دارد، قادر به شتاب‌گیری از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زیر ۳ ثانیه است. با چنین توان و شتابی باید به‌راحتی آن را جزو سریعترین خودروهای ساخت فراری در طول تاریخ دانست. حالا اگر این سوال برایتان پیش آمده که فراری چطور توانسته بود چنین سطحی از عملکرد را در این سوپرکار ارائه بدهد، سیستم هیبرید HY-KERS به‌همراه فناوری‌های تیم فرمول یک فراری باید پاسخ این سوال باشد. درحالی که فراری ۱۰ سال قبل از طریق قوای محرکه هیبرید چنین عملکردی را به‌ارمغان آورده بود، لامبورگینی به‌تازگی از روئلتو به‌عنوان اولین سوپرکار هیبرید خود پرده برداشت.

همان‌طور که انتظار می‌رود، موتور الکتریکی لافراری تولید گشتاور آنی بیشتر در همان ابتدا را برای آن ممکن می‌کند. پیشرانه این سوپرکار ایتالیایی هم در پیروی از بقیه پیشرانه‌های هیبرید، بازدهی و راندمان بهتری نسب به پیشرانه‌های بنزین‌سوز دارد و امکان شارژ باتری آن با نیرو حاصل از ترمز هم فراهم شده است. با وجود این، تنها شباهتی که لافراری به بقیه هیبریدها ندارد، مصرف سوخت آن است؛ این خودرو سوپر اسپرت در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۷ لیتر مصرف می‌کند.

فراری F40 کمپتیزیونه

کمپتیزیونه همان‌طور که از نامش بر می‌آید، نسخه‌ای حتی قدرتمندتر از فراری F40 استاندارد است. فراری مجموعاً ۱۰ دستگاه از این نسخه ویژه تولید کرده بود که باعث می‌شود یکی از کمیاب‌ترین فراری‌های موجود شود. از این گذشته، اف ۴۰ کمپتیزیونه به‌لطف پیشرانه ۲.۹ لیتری V8 خود یکی از سریعترین خودروهای ساخت فراری به حساب می‌آید.

پیشرانه ۸ سیلندر توربوشارژ این خودرو سوپر اسپرت با قدرت ۷۰۰ اسب بخاری، این امکان را برای آن فراهم می‌کند تا به حداکثر سرعت ۳۶۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در ضمن، فریم اف ۴۰ کمپتیزیونه از فولاد و کامپوزیت ساخته شده بود، از آنجا که در آن زمان هنوز استفاده از فیبر کربن در جای‌جای خودروها رایج نشده بود.

فراری F50 جی‌تی

فراری F50 جی‌تی محصولی استثنائی است که پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از عرضه‌اش، همچنان عنوان یکی از سریعترین خودروهای ساخت این شرکت را در اختیار دارد. F50 GT به‌عنوان نسخه‌ای ویژه از F50 که فقط ۳ دستگاه از آن تولید شده است، با بهره‌گیری از یک پیشرانه ۴.۶ لیتری ۱۲ سیلندر ۷۵۰ اسب بخاری توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت را داشت.

در شاسی اف ۵۰ جی‌تی فراری فیبر کربن به‌کار رفته بود و وزن آن با باک خالی بنزین، در محدوده ۸۶۰ کیلوگرم قرار می‌گرفت! چنین وزن و در همان حال، عملکرد و سرعتی از این سوپرکار به معنای واقعی کلمه حیرت‌انگیز بود؛ در واقع عملکرد یک خودروی سوپر اسپرت در بدنه‌ای امکان‌پذیر شده بود که اختلاف چندانی با وزن یک موتورسیکلت سایز بزرگ نداشت!

فراری دیتونا SP3

دیتونا SP3 که جدیدترین عضو سری سوپرکارهای عملکردمحور Icona در نظر گرفته می‌شود، به‌نوبه خود نماد دوره جدید فراری و همچنین یکی از بهترین خودروهای این خودروساز ایتالیایی است. قوای محرکه این خودرو اسپرت فوق‌العاده قدرتمند را پیشرانه ۶.۵ لیتری ۱۲ سیلندر F140 HC تامین می‌کند که توان تولید قدرت ۸۲۹ اسب بخار را دارد. با چنین پیشرانه پرتوانی، اس پی ۳ می‌تواند ظرف تنها ۲.۸۵ ثانیه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. همچنین دارای حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعتی است.

دیتونا SP3 با این مدت زمان شتاب‌گیری از ۰ تا ۱۰۰ و همچین حداکثر سرعت، یکی از سریعترین خودروهای ساخت فراری نام می‌گیرد. البته این سریعترین محصول جاده‌ای فراری است و این خودروساز بزرگ ایتالیایی حتی خودروهایی سریعتر را به تولید رسانده است. برخی از خودروهای مسابقه‌ای این شرکت به‌راحتی حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعتی را پشت سر می‌گذارند. ضمناً حتی قیمت بیش از ۲ میلیون دلاری دیتونا اس پی ۳ چیزی جز یک شوخی برایشان نیست!