گران‌ ترین خودروهای برقی جهان کدامند؟ در این لیست خودروهای مختلفی از شاسی‌بلند لوکس تا هایپرکارهای بسیار سریع را با قیمتی از زیر ۲۰۰ هزار دلار تا ۳.۵ میلیون دلار را خواهیم دید. هرچند صدها خودروی الکتریکی کوچک و ارزان به بازار چین هجوم آورده‌اند اما در ایالات‌متحده داستان متفاوت است. در این کشور، مدل‌های الکتریکی جزء گران‌ترین خودروهای بازار هستند و بجای فراهم کردن حمل‌ونقل پاک برای عموم مردم، با تکنولوژهای پیشرفته و شتاب فوق‌العاده، به نماد ثروت و تجمل تبدیل شده‌اند. ازاین‌رو، در ادامه گران‌ترین خودروهای الکتریکی بازار آمریکا را معرفی خواهیم کرد. این خودروها یا هم‌اکنون در حال عرضه هستند یا به‌زودی راهی بازار خواهند شد.

۱۰-مرسدس میباخ EQS SUV
قیمت: ۱۸۰ هزار دلار

گران‌ ترین خودروهای برقی جهان کدامند؟

۹-پورشه تایکان کراس توریسمو توربو S
قیمت: ۱۹۸ هزار دلار

تایکان همچنان تنها خودروی الکتریکی سبد محصولات پورشه محسوب می‌شود هرچند که به‌زودی مدل‌های دیگری مثل ماکان الکتریکی هم به آن ملحق خواهند شد. تایکان اما در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود که قیمت ارزان‌ترین آن‌ها ۹۱ هزار دلار است اما در مدل پرچم‌دار توربو S و نسخهٔ کراس توریسمو، این رقم دو برابر می‌شود. تایکان توربو S کراس توریسمو با دو موتور الکتریکی، ۷۵۰ اسب بخار قدرت دارد و در کمتر از ۳ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

۸-مازراتی گرن‌توریسمو فولگوره
قیمت: ۲۱۵ هزار دلار

گرن‌توریسمو فولگوره که به‌زودی راهی بازار آمریکا خواهد شد، گران‌تر از همتایان بنزینی خود خواهد بود. گران‌ترین مدل گرن‌توریسموی بنزینی یعنی نسخهٔ تروفئو ۲۰۵ هزار دلار قیمت دارد درحالی‌که انتظار می‌رود قیمت فولگوره حدود ۲۱۵ هزار دلار باشد. این خودرو با سه موتور الکتریکی که مجموعاً ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند، سریع‌ترین نسخهٔ گرن‌توریسمو خواهد و ظرف ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

۷-لوسید ایر سافایر
قیمت: ۲۴۹ هزار دلار

۶-کادیلاک سلستیک
قیمت: ۳۰۰ هزار دلار

کادیلاک با سلستیک به ریشه‌های فوق لوکس خود بازمی‌گردد که در اواخر دههٔ ۵۰ با مدل‌هایی مثل الدورادو به اوج رسید. این یک سدان فوق لوکس است که قصد رقابت با رولزرویس را دارد. قیمت سلستیک از حدود ۳۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود اما با توجه به امکان سفارشی‌سازی گسترده، این رقم می‌تواند حتی به ۴۰۰ هزار دلار برسد. این ماشین ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد و در کابین باشکوه خود به نمایشگر ۵۵ اینچی مجهز است. بااین‌حال، آیا برند کادیلاک آن‌قدر قدرت دارد که چنین قیمتی را توجیه کند؟ باید دید.

۵-رولزرویس اسپکتر
قیمت: ۴۱۳ هزار دلار

اولین خودروی الکتریکی رولزرویس تفاوت چندان بزرگی با محصولات قبلی این شرکت ندارد زیرا پیشرانه‌های بنزینی این برند بریتانیایی معمولاً بسیار بی‌صدا بودند و بنابراین، سرنشینان اسپکتر با دو موتور الکتریکی هم تفاوتی را احساس نخواهند کرد. این خودرو با قیمت ۴۱۳ هزار دلار، به میزان قابل‌توجهی از کوپهٔ ریث گران‌تر است و با ۵۸۵ اسب بخار قدرت ظرف ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مطمئناً با سفارشی‌سازی،  قیمت اسپکتر افزایش خواهد یافت و انتظار داریم نسخهٔ بلک بج نیز قیمت و پرفورمنس را بیشتر کند.

۴-ریمک نورا
قیمت: ۲.۲ میلیون دلار

نورا در اروپا ۲ میلیون یورو قیمت دارد که معادل ۲.۲ میلیون دلار است. این هایپرکار به لطف چهار موتور الکتریکی با ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت، سرعتی باورنکردنی دارد. نورا چندی پیش با ثبت زمان کمی بیش از ۷ دقیقه، رکورد سریع‌ترین خودروی الکتریکی تولیدی پیست نوربرگ‌رینگ را شکست. این ماشین همچنین ۲۳ رکورد شتاب و سرعت مختلف را هم بنام خود ثبت کرده که یکی از آن‌ها شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در تنها ۱.۷۴ ثانیه است. حداکثر سرعت نورا بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت است و تنها ۱۵۰ دستگاه از آن ساخته می‌شود.

۳-پینین‌فارینا باتیستا
قیمت: ۲.۲ میلیون دلار

یکسان بودن قیمت پینین‌فارینا باتیستا با ریمک نورا تصادفی نیست زیرا این خودرو بر اساس هایپرکار کروات ساخته شده و از همان چهار موتور الکتریکی با ۱۹۱۴ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند؛ بنابراین، کسانی که طراحی ایتالیایی را ترجیح می‌دهند می‌توانند سراغ باتیستا بروند. در اوایل سال ۲۰۲۳، باتیستا رکورد سریع‌ترین خودروی جاده‌ای را در ۴۰۰ متر شکست تا اینکه نورا این عنوان را از همتای ایتالیایی خود گرفت.

۲-لوتوس اوایا
قیمت: ۲.۵ میلیون دلار

لوتوس همیشه به ساخت خودروهای سبک شهرت داشته و این داستان در هایپرکار اوایا هم ادامه پیدا کرده است زیرا این خودرو حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد که برای خودرویی با ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت اصلاً رقم زیادی نیست. این وزن سبک‌تر اوایا در مقایسه با دیگر هایپرکارهای الکتریکی، رانندگی آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند. همچنین هایپرکار لوتوس بسیار سریع است و در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بااین‌حال، فقط ۱۳۰ خریدار خوش‌شانس از چنین سرعت و لذتی بهره‌مند خواهند شد.

۱-آسپارک آوول
قیمت: ۳.۵ میلیون دلار

برای قرار دادن آسپارک آوول در این لیست تردید داشتیم زیرا فرایند توسعهٔ طولانی آن هنوز به پایان نرسیده و مشخص نیست دقیقاً چه زمانی وارد بازار خواهد شد. بااین‌حال، برچسب قیمتی نجومی ۳.۵ میلیون دلاری چیزی نیست که بتوان از آن گذشت. علاوه بر این، آوول با ۱۹۸۰ اسب بخار قدرت، ظرف تنها ۱.۷۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که حتی از ریمک رکوردشکن هم سریع‌تر است. گفته می‌شود تنها ۱۰ دستگاه از این هایپرکار ژاپنی در آمریکای شمالی عرضه خواهد شد. اواسط امسال، آوول در حال آزمایش در خیابان‌های موناکو دیده شد تا امیدوار شویم به‌زودی به خریداران تحویل داده خواهد شد.