پرفروش‌ترین پیکاپ دو دیفرانسیل بازار مشخص شد – آمار تولید خودروسازان در سال ۱۴۰۱ توسط وزارت صمت منتشر شده است. حال می توان پی برد که کدام پیکاپ دو دیفرانسیل بازار ایران، بیشترین تیراژ تولید را داشته است و در جایگاه پرفروش ترین قرار دارد؟در سال ۱۴۰۱ پیکاپ های دو دیفرانسیلی مانند آمیکو آسنا، فوتون تونلند، یواز پیکاپ، کاپرا ۲، مکث کلوت، KMC T8، زاگرس و… در خودروسازان خصوصی و دولتی مونتاژ شده اند. در این بین در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱، پیکاپ KMC T8 با اختلاف زیاد بیشترین تیراژ تولید را داشته و یواز پیکاپ نیز کمترین آمار را به خود اختصاص داده است. در این بین پیکاپ های دو دیفرانسیلی مانند مکث کلوت و فوتون تونلند (بنزینی و دیزلی)، آمار تولید معمولی داشته اند و جایگاه آن ها آنچنان در بازار قوی نبوده است.

پیکاپ
پیکاپ

با توجه به این آمار می توان متوجه شد که کرمان موتور جایگاه خوبی را در میان مشتریان پیکاپ های دو دیفرانسیل به دست آورده است و با اختلاف بیشترین سهم بازار را دارد. در حال حاضر KMC T8 حدود ۶۱.۶۹ درصد از سهم بازار پیکاپ های دو دیفرانسیل را برای کرمان موتور فراهم کرده است. این آمار نشان می دهد که بازار پیکاپ های دو دیفرانسیل به دلیل کمبود خودروهای SUV آفرودی گسترش پیدا کرده و در این بین سخت است تا خودروسازی بتواند به سهم بازار کرمان موتور و KMC T8 نزدیک شود.

پیکاپ KMC T8 به دلیل طراحی جدید و عامه پسند، بازاریابی خوب، گستردگی خدمات پس از فروش و قیمت رقابتی در کارخانه توانسته تا اختلاف خود را با سایر رقبا افزایش دهد و کرمان موتور را به شهرت بالایی در این بازار برساند.

در سال ۱۴۰۱ خودروسازان توانسته اند تا ۱۴ هزار و ۹۲۴ دستگاه پیکاپ دو دیفرانسیل تولید کنند. در سال ۱۴۰۲ قرار است تا خودروهایی مانند بهمن G9، پیکاپ آمیگ، دیار L7، جک T9، کینگ لینگ تاگا H… به بازار پیکاپ ها اضافه شوند.

نام خودروتولید کنندهآمار تولید ۱۴۰۱سهم بازار
KMC T8کرمان موتور۹۲۰۷۶۱.۶۹%
مکث کلوت دنده ایمکث موتور۱۳۷۹۹.۲۴%
مکث کلوت اتوماتیکمکث موتور۴۲۰۲.۸۱%
فوتون تونلند دیزلیایران خودرو دیزل۱۲۹۱۸.۶۵%
فوتون تونلند G7ایران خودرو دیزل۵۴۹۳.۶۷%
آمیکو آسناارس خودرو دیزل۷۹۳۵.۳۱%
بهمن کاپرا ۲گروه بهمن۱۰۸۵۷.۲۷%
یواز پیکاپسروش دیزل مبنا۱۱۹۰.۷۹%
زامیاد زاگرسزامیاد۸۱۰.۵۴%

نسل اول نیسان فرانتیر در سال ۱۹۹۷ توسط شرکت ژاپنی نیسان به بازار خودرو معرفی شد. در آن زمان پارس خودرو روابط کاری صمیمانه‌ای با نیسان داشت و نسخه‌ای از این خودرو به نام نیسان پیکاپ دوکابین را روانه بازار کرد. این خودرو از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ در شرکت پارس خودرو تولید و مونتاژ می‌شد و در سال ۱۳۹۰ نیز مدل نیو فیس آن به بازار عرضه شد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این خودرو و ویژگی‌های فنی آن بیشتر آشنا شوید.

مشخصات فنی نیسان پیکاپ دو کابین

نیسان پیکاپ دو کابین از یک پیشرانه ۴ سیلندر با حجم ۲/۴ لیتری بهره می‌برد. حداکثر قدرت موتور ۱۳۳ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۹۷ نیوتن متر در ۲۸۰۰ دور در دقیقه است. محور به صورت دو دیفرانسیل طراحی شده است که یک جعبه سرعت ۵ دنده دستی و یک کمکی قدرت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. مدت زمان ۱۴ ثانیه طول می‌کشد تا سرعت خودرو از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و بیشترین سرعتی که می‌توانید با این خودرو تجربه کنید ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت در سیکل ترکیبی ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که از این منظر خودرو پرمصرفی محسوب می‌شود. وزن این خودرو ۱۷۱۶ کیلوگرم و حجم باک ۶۰ لیتر است.

طراحی داخلی و خارجی نیسان پیکاپ دو کابین

نیسان پیکاپ دوکابین از طراحی بسیار ساده و بی‌آلایشی برخوردار است. چراغ‌های مستطیلی بزرگ و معمولی نشان از سادگی طراحی ظاهری آن دارد و ظاهری بسیار قدیمی به آن بخشیده است. پارس خودرو برای طراحی ظاهری پیکاپ زحمت آن‌چنانی نکشیده و این ظاهر ساده را در قسمت‌های سپر، جلو پنجره و تمامی چراغ‌ها می‌توانید مشاهده کنید. برای اینکه ظاهری اسپرت به خودرو داده شود، از گلگیرهای پهن و هم رنگ بدنه استفاده شده است.

طراحی عقب این خودرو حرفی برای گفتن دارد و با ظاهری اسپرت و جوان‌پسند طراحی شده است. رول کیج واقع شده در قسمت عقب و همچنین باربند سقفی ظاهری آفرودگونه به این خودرو بخشیده است و اما می‌تواند رضایت مشتریان را به خود جلب کند. داخل کابین نیز به سادگی طراحی شده است. برای قسمت‌های داخلی خودرو از پلاستیک بی کیفیت استفاده شده است و داشبورد و کنسول به ساده‌ترین و قدیمی‌ترین شکل ممکن طراحی شده‌اند.

امکانات و تجهیزات نیسان پیکاپ دو کابین

با توجه به طراحی ساده‌ای که برای نیسان پیکاپ دو کابین برشمردیم از نظر تجهیزات نیز در سطح پایینی قرار دارد و اگر به عنوان یک ماشین آفرود آن را در نظر بگیرید نباید انتظارات زیادی از آن داشته باشید. تهویه هوای دستی، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، چراغ مه شکن، فرمان هیدرولیک، سیستم ترمز و پایداری ABS و EBD ساده‌ترین تجهیزاتی است که می‌توان برای پیکاپ دو کابین نام برد.

مقایسه نیسان پیکاپ دو کابین با کاپرا ۲

از نظر طراحی ظاهری می‌توان گفت هر دو خودرو بسیار ساده و ابتدایی طراحی شده‌اند. اما برای طراحی داخلی کاپرا ۲ زحمت بیشتری کشیده شده و داخل آن دل‌چسب‌تر از نیسان پیکاپ دو کابین است. درست است که هر دو خودرو از تجهیزات ساده‌ای برخورداند، اما کاپرا ۲ تجهیزات بیشتری دارد و به نمایشگر لمسی، دوربین عقب، سیستم مسیریابی و دکمه‌های کنترلی روی فرمان تجهیز شده است. از نظر فنی این خودرو شباهت‌های بسیاری با هم دارند و تنها تفاوت آن‌ها این است که کاپرا ۲ از یک سیستم فعال سازی انتقال نیرو محور جلو برخوردار است.

کلام پایانی

نیسان پیکاپ دو کابین فضای بزرگ و وسیعی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. تجهیزات کم به همراه ویژگی‌های آفرودی باعث شده است تا از این خودرو بیشتر برای امور دولتی و به منظور انجام مأموریت‌های خارج شهر و جاده‌های روستایی و کوهستانی استفاده شود.



معرفی کمپانی نیسان

نیسان – Nissan – شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است که ریشه‌های آن به زمان راه‌اندازی شرکت خودروسازی داتسون بازمی‌گردد، در پی خریداری شرکت داتسون توسط یوشیسوکه آیکاوا، وی داتسون را در شرکت خوشه‌ای و تازه تأسیس خود، یعنی گروه نیسان ادغام نمود و بخش خودروسازی جدید را نیسان نامید.

نیسان همانند تویوتا و هوندا که لکسوس و آکورا را در آمریکای شمالی تأسیس کردند، برند اینفینیتی را در آمریکای شمالی تاسیس نمود.

رنو از سال ۱۹۹۹ به یکی از سهام‌داران اصلی نیسان تبدیل شد، به‌طوری‌که تا سال ۲۰۰۸ مالک ۴۴٪ از سهام آن گردید، در مقابل هم‌اکنون نیسان نیز ۱۵٪ از سهام رنو را در اختیار دارد.نیسان خود مالک برند های داتسون، اینفینیتی و نیسمو نیز می‌باشد.


محصولات نیسان، از اواسط دهه ۱۹۸۰ وارد بازار ایران شدند و پارس خودرو به عنوان نخستین شریک نیسان از سال ۱۹۸۶ تولید شاسی بلند پاترول را آغاز کرد. در همان سالها وانت نیسان جونیور نیز در سایپا و شرکت زامیاد تولید می‌شد، وانتی که هنوز هم تولید آن ادامه دارد و هیچ خودرویی توانایی جانشینی آن را ندارد. سالها بعد و پس از توقف تولید پاترول، پارس خودرو شاسی بلند های دیگر نیسان منجمله رونیز، پیکاپ، سرانزا و قشقایی را به خط تولید خود آورد و بعدها سدان‌های ماکسیما و تینا هم در کنار آنها به خطوط تولید پارس خودرو اضافه شدند. اما از سال ۱۳۹۴، شرکت جهان نوین آریا خود را به عنوان دیگر نماینده نیسان معرفی کرد که واردات مدل‌های مختلف جوک و ایکستریل به ایران، حاصل فعالیت های شرکت جهان نوین می‌باشد.