هیوندای اکستر 2023 ، شاسی بلند 380 میلیون تومانی
هیوندای اکستر ۲۰۲۳ ، شاسی بلند ۳۸۰ میلیون تومانی

هیوندای اکستر جدیدترین محصول کمپانی هیوندای برای بازار در حال توسعه هند است که به تازگی معرفی شده و به زودی به فروش می رسد.
هیوندای در بازارهای مختلف کراس اوورهای مختلفی دارد. برای مثال در بازار آمریکا مدل ونیو به عنوان پایه ترین و کوچک ترین کراس اوور هیوندای شناخته می شود و در بازار اروپا مدل بایون این نقش را در سبد محصولات این شرکت دارد. اما حالا برای بازار هند یک کراس اوور جدید و کوچک تر با نام اکستر (EXTER) معرفی شده که ظاهری باکسی یا جعبه ای دارد و خط طراحی آن نزدیک به محصولات جدید هیوندای نظیر نسل جدید کُنا است.
طراحی هیوندای اکستر ۲۰۲۳

همان طور که گفته شد با کوچک ترین کراس اوور هیوندای طرف هستیم. پس ابعاد اکستر از کراس اوور ساب کامپکتی مثل کُنا کوچکتر است. ارتفاع چندان زیاد نیست، اما با اضافه شدن فلاپ های مشکی رنگ پلاستیکی ظاهر یک خودروی کراس برای اکستر ایجاد شده و در جلو صفحه ای نقره ای رنگ و البته تزئینی به سبک شاسی بلند ها در زیر سپر قرار گرفته تا حس کراس اوور بودن بیشتر به بیننده القا شود. هیوندای اکستر ۲۰۲۳ حالا کوچک ترین عضو سبد محصول هیوندای در پرجمعیت ترین کشور جهان است و با توجه به سلیقه بازار هند، احتمالا اکستر به موفقیت خوبی خواهد رسید.
چراغ های روشنایی روز طرح H دارند و چراغ های اصلی در یک قاب مربعی روی سپر قرار گرفته اند و در قسمت بالای سپر نام EXTER نوشته شده است. هنوز تصویری از طراحی عقب این خودرو منتشر نشده است. اما طرح جذابی را روی ستون انتهایی بدنه می بینیم که احتمالاً تا عقب ادامه داشته باشد. رینگ ها به صورت دو رنگ طراحی شده و شیب شیشه جلو و طراحی ستون A به گونه ای است که احتمالاً فضای داخلی خوبی را در قسمت جلویی کابین داشته باشم.
مشخصات فنی هیوندای اکستر ۲۰۲۳

بر اساس اطلاعات منتشر شده اکستر ۲۰۲۳ با پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی به بازار می آید که انتقال قدرت در این نسخه به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۵ سرعته AMT انجام می شود. نسخه CNG هم برای این خودرو با پیشرانه ۱.۲ لیتری در نظر گرفته شده که جعبه دنده ۵ سرعته دستی دارد. هنوز اعداد خروجی پیشرانه مشخص نیست؛ اما نباید انتظار اعداد عجیب و غریبی از کراس اوور کوچک و اقتصادی هیوندای داشته باشم.
فروش این خودرو نیمه دوم سال جاری میلادی در چهار تیپ انجام می شود و قیمت پایه هیوندای اکستر ۲۰۲۳ حدود ۶۰۰ هزار روپیه است که با تبدیلات ارزی امروز معادل ۷.۳۰۰ دلار می شود. این یعنی اگر نرخ بازار آزاد دلار را برای تبدیل به ریال استفاده کنیم،  قیمت حدودی ۳۸۰ میلیون تومان را برای این کراس اوور خواهیم داشت. این یعنی کراس اوور کوچک هیوندای قیمتی معادل یک سوم هیوندای ونیو دارد. البته این را هم در نظر داشته باشید خودروهایی که در بازار هند عرضه می شوند حداقل استانداردهای ایمنی را پاس می کنند و به همین دلیل قیمت خودروها در این بازار به مراتب ارزان تر از دیگر بازار های هدف است و بر اساس قوانین استاندارد ایران، این خودروها نمی توانند به صورت وارداتی به بازار ایران بیایند.

نویسنده: محمدرضا پاداش