نگاهی به قیمت و شرایط «ب ام و سری سه نسل چهارم (E46)» در بازار دست دوم

AndroidOnlineNewsImage (6)

از میان خودروهای دست دوم، ب ام و سری سه همواره در میان محبوب ترین ها قرار می گیرد، اما در شرایط فعلی که قیمت خودروهای صفر کیلومتر به شکل عجیب و غریبی افزایش یافته است، شرایط بازار خودروهای دست دوم نیز دست خوش تغییراتی شده که بررسی آن خالی از لطف نیست. به شکل کلی می توان خودروهای دست دوم با عمر بیش از ۱۰ – ۱۵ سال را، خودروهایی غیر سرمایه ای توصیف کرد. به عبارت دیگر اگر بر این تصور هستید که قیمت خودروها نو متناسب با نرخ تورم یا نرخ دلار افزایش می یابد، این امر در خصوص خودروهایی با عمر زیاد صدق نمی کند و در شرایط معمول قیمت این خودروها کمتر از تورم عمومی تاثیر می گیرد، از سوی دیگر این خودروها خود به دو دسته محبوب و غیر محبوب قابل دسته بندی هستند، برای مثال خودروهایی نظیر مدل های مختلف مرسدس بنز های شخصی، ب ام و سری سه یا تویوتا کمری از محبوبیت بالایی برخوردارند، اما شاید بتوان گفت خودروهای دیگری نظیر پژو ۴۰۷ یا کیا اپتیما قدیمی و هیوندای کوپه به اندازه این خودروها محبوب نیستند.

بنابراین طبیعی است که افزایش قیمت خودروهای دست دوم محبوب بیش از نمونه های کم طرفدار در بازار باشد و به همین دلیل است که برای انتخاب خودرو دست دوم مناسب باید به میزان علاقه مندی مشتریان به خودرو مورد نظر توجه ای ویژه کرد. اما جالب اینجاست که در شرایط فعلی یک تضاد عمومی در بازار خودروهای دست دوم پدید آمده که حتی دامان خودروهای پر طرفدار را هم گرفته است. این تضاد در زمینه قیمت گذاری خودروها روی داده است. از یک سو مالکان و فروشندگان تمایل دارند تا خودرو خود را با قیمت بیشتری (متاثر از تورم) به فروش برسانند و از سوی دیگر، از تعداد مشتریان احتمالی به دلیل افزایش هزینه ای نگهداری این خودروها کاسته شده است. بنابراین می توان گفت که علیرغم درخواست رقم های بالا توسط فروشندگان، عملا بازار چنین خودروهایی راکد شده و مشتری چندانی برای خودروهای دست دوم کارکرد بالای اروپایی وجود ندارد.

البته تجربه سال ۹۱ نشان می دهد که در بلند مدت این شرایط تغییر خواهد کرد و با بالانس شدن عرضه و تقاضا، قیمت نهایی خودروهای مذکور مشخص می شود، اما در شرایط فعلی می توان گفت که بازه و دامنه گسترده ای بین قیمت های اعلامی فروشندگان وجود دارد که از برهم خوردن نظم بازار ناشی می شود، از این رو شاید حال حاضر زمان مناسبی برای خرید یک خودرو دست دوم سن بالا نباشد، هرچند که می توان با اطمینان گفت که نمونه های تمیز از خودروهای دست دوم محبوب نظیر ب ام و های ۳۲۵ و ۳۳۰ همواره از مشتریان پر و پاقرصی برخوردارند و گران شدن بیش از حد خودروها نو در نهایت باعث رونق بازار خودروهای کارکرده می شود. بنابراین شاید خرید نمونه های تمیز ب ام و E46 با قیمتی در حدود ۱۰۰ الی ۱۳۰ میلیون تومان، در شرایطی که قیمت چری آریزو ۵ توربو به ۱۰۰ میلیون رسیده و قیمت مزدا ۳ از ۱۸۰ میلیون تومان گذشته است، اقدام منطقی و قابل دفاع تلقی شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل