نکاتی درباره پراید که شاید ندانید

۱۷۳

نکاتی درباره پراید که شاید ندانیدرپورتاژ آگهی سال ۱۳۷۲ بود که شرکت سایپا اقدام به مونتاژ خودرویی به نام پراید (pride) کرد که در زبان انگلیسی به معنای مغرور است، کرد البته این خودرو چندان نتوانست اسباب “غرور” مسئولین این شرکت خودروسازی را فراهم کند. به بهانه گرانی پراید در بازار آشفته این روزهای خودروی ایران به معرفی این خودرو که روزگاری با هدف ارزانی و مصرف سوخت پایین عرضه شد، می پردازیم.
پراید از کجا آمد؟
در واقع باید گفت که پراید در ابتدا در شرکت مزدای ژاپن به نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ میلادی ادامه داشت. از آن سو در آمریکای شمالی هم شرکت فورد، این خودرو را با نام فورد فستیوا سال‌ها به فروش رساند و همچنین در سال‌های بین ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ میلادی نیز شرکت کیا موتورز از کره جنوبی اقدام به تولید این مدل خودرو کرد تا اینکه در آخر، سال ۲۰۰۱ میلادی شرکت سایپا خط تولید این مدل خودرو را به دست آورد و به تدریج فروش پراید صندوق‌دار و هاچبک آغاز شد.
در ابتدای تولید این خودرو، به خصوص مدل‌های هاچبک آن طرفداران زیادی بین افراد و به خصوص جوانان پیدا کرد و مدل‌های هاچبک پراید در رنگ‌هایی مانند سفید، یشمی و مشکی را کم و بیش در خیابان‌های شهرهای ایران مشاهده می‌کردیم اما بعد از گذر زمانی نه چندان زیاد این خودرو به خودروی پوست پیازی مشهور شد و آمار تصادفات و کشته شدگان ناشی از رانندگی با پراید در جراید و بعدها در فضای مجازی نشر داده شد. بطوریکه سایپا واکنش نشان داد و اعلام کرد که این خودرو ایمن شده است. البته همچنان شاهد تصادفات شدیدی هستیم که یک سوی آن به راننده‌ای باز می‌گردد که پراید سوار بوده است اما از سوی دیگر هجوم افراد به خرید این پراید هم می‌بینیم که شاید اصلی‌ترین دلیل آن مناسب بودن قیمت آن به نسبت خودروهای دیگر در بازار ایران باشد و البته ارزانی و در دسترس بودن لوازم یدکی و مصرف سوخت پایین آن دلایل دیگری برای انتخاب پراید می‌تواند باشد.
افراد زیادی به دنبال خرید پراید صندوق‌دار صفر یا دست دوم هستند. این افراد به دلایل مختلفی پراید را انتخاب می‌کنند. ضمن اینکه مدل‌های صندوق‌دار پراید از هاچبک‌های آن ایمنی بیشتری دارند و با فضای خوبی که صندوق عقب این خودرو دارد برای سفر خانواده‌ها هم مناسب است.
پراید در بازار
اگر به دنبال پراید کارکرده می‌گردید بهتر است بدانید که رنگی بودن یا سفید بودن پراید تاثیر چندانی در هنگام فروش ندارد چون با تصادفی کوچک مزیت بی‌رنگ بودن آن از بین رفته و افت قیمت می‌گیرد، در مقابل به سلامت شاسی و قطعات فنی این خودرو توجه کنید، همچنین از خرید پراید تصادفی و یا شاسی‌های جوشکاری شده خودداری کنید. توصیه شده تا از بین نمونه‌های پرایدهای انژکتوری مدل‌های پایین که بین سال‌های ۸۴ تا ۸۹ تولید شده‌اند را انتخاب کنید که کارکردشان زیر ۱۵۰ هزار کیلومتر باشد. واقعیت این است که مدل‌های انژکتوری پاک‌تر هستند و دردسرشان کمتر است و هنگام فروش، بازار بهتری دارند البته نمونه‌های کاربراتوری در صورتیکه به درستی نگهداری شده باشند هم انتخاب بدی نیستند.
در واقع مدل‌های دست دوم پراید افت قیمت خود را کرده و در نتیجه افرادیکه بودجه مشخصی برای خرید خودرو کنار گذاشته‌اند، پراید کارکرده را انتخاب می‌کنند. همچنین کسانیکه به تازگی گواهینامه رانندگی گرفته‌اند، ترجیح می‌دهند رانندگی را با خودروی ارزان قیمتی (البته به نسبت قیمت خودروهای دیگر) شروع کنند.
پراید کارکرده در مدل‌های مختلف در بین کسانیکه به اصطلاح می‌خواهند روی آن کار می‌کنند هم طرفدار دارد تا از آن خرج خود و خانواده‌اشان را در بیاورند.
به هر روی پراید در بازار گران این روزهای خودرو همچنان خریدار دارد و علاقمندان اقدام به ثبت نام جهت خرید آن می‌کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل