ملاقات با «بوگاتی شیرون» ۱۶ سیلندر

بوگاتی

نام شیرون نخستین بار در سال ۱۹۹۹ بر سر زبان ها افتاد. بوگاتی در آن سال در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۱۹۹۹ از یک خودروی مفهومی با نام ۱۸/۳ شیرون رونمایی کرد که البته این خودرو هیچگاه به تولید نرسید. بوگاتی ۱۸/۳ شیرون خودروی بسیار خاصی چه با معیارهای زمان خود و چه با معیارهای فعلی بود. در این ابرخودروی کانسپت، بوگاتی از یک پیشرانه ی ۱۸ سیلندر ۶٫۳ لیتری استفاده کرده بود که می توانست ۵۴۷ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و با استفاده از یک گیربکس ۵ دنده دستی به هر چهارچرخ خودرو انتقال دهد.
موتور بوگاتی ۱۸/۳ شیرون در نوع خود بسیار خاص و جالب بود. این موتور در حقیقت از به هم پیوستن ۳ عدد موتور ۶ سیلندر خطی با یک میل لنگ مشترک به وجود آمده بود. این چیدمان خاص که البته هیچ وقت به خیابان ها راه پیدا نکرد در نام گذاری این خودرو نیز خود را نشان داد به طوری که عدد ۱۸ نشان دهنده ی ۱۸ سیلندر بودن خودرو و عدد ۳ نیز نشان دهنده ی استفاده از ۳ بلوک ۶ سیلندر خطی در این خودرو است. نام شیرون نیز متعلق به لوییس شیرون راننده ی تیم بوگاتی اهل موناکو است که وی در بین سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۸ در مسابقات فرمول یک شرکت می کرد. جالب است بدانید لوییس شیرون مسن ترین راننده ای است که تا کنون در مسابقات فرمول یک شرکت کرده است. این خودرو می توانست در ۵٫۳ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت بود.
اما به سال ۲۰۱۶ برگردیم. بوگاتی در این سال در نمایشگاه خودروی ژنو از مدل جدید خود با نام شیرون رونمایی کرد. اما این مدل شیرون بر خلاف خودروی کانسپتی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ رونمایی شد قرار شد جایگزین مدل افسانه ای ویرون شود و به خیابان ها راه پیدا کند. بوگاتی شیرون یک خودروی موتور وسط دو نفره و مجهز به سیستم چهارچرخ محرک است. تولید این خودرو در کارخانه بوگاتی در مولشین فرانسه انجام می شود و قرار است تا تنها ۵۰۰ دستگاه از آن به تولید برسد.
از نظر طراحی، بوگاتی شیرون تفاوت های اساسی با مدل ویرون دارد و ظاهر آن کاملا مدرن تر و صد البته خشن تر است اما همچنان می توان المان های طراحی بوگاتی را در آن مشاهده کرد و امکان ندارد تا شیرون را با خودرویی جز بوگاتی اشتباه بگیرید.
بوگاتی شیرون در قلب محرک خود از نسخه ی بروزرسانی شده و تقویت شده‌ی همان موتور W16 بوگاتی ویرون استفاده می کند. موتور شیرون نیز همانند ویرون به ۴ عدد توربوشارژر مجهز است و می تواند ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. گشتاور این موتور نیز از دور موتور ۲ هزار دور بر دقیقه تا ۶ هزار دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار دارد. برای مقایسه باید بدانید که نسخه استاندارد ویرون دارای ۹۸۷ اسب بخار قدرت و قوی ترین نسخه ی ویرون نیز که ویرون سوپر اسپرت نام دارد، ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد. در جدول زیر می توانید مشخصات فنی بوگاتی شیرون را مشاهده کنید.
مشخصات فنی
مدل بوگاتی شیرون
پیشرانه ۱۶ سیلندر W شکل چهار توربو
حجم موتور ۷۹۹۳ سی سی
حداکثر قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار در ۶۷۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متر در ۲ هزار تا ۶ هزار دور بر دقیقه
شتاب رسمی ۲٫۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۲۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۹۹۶ کیلوگرم
قیمت ۳ میلیون دلار
بوگاتی شیرون با مدل ویرون اشتراکات زیادی دارد. برای مثال در شیرون نیز از بدنه و شاسی فیبر کربنی استفاده شده است و این مدل نیز به سیستم تعلیق مستقل و سیستم چهارچرخ محرک Haldex مجهز است. بدنه‌ی فیبر کربنی بوگاتی شیرون آنقدر محکم است که می تواند ۵ هزار نیوتن متر گشتاور پیچشی را تحمل کند.
موتور ۸ لیتری بوگاتی شیرون به چهار عدد توربوشارژر مجهز است که دو تای آنها از ۸ لوله اگزوز تغذیه می شوند و به طور دایمی در حال کار هستند و دوتای دیگر هم که آنها نیز از ۸ خروجی باقی مانده اگزوز تغذیه می شوند از نوع کنترل شونده هستند و میزان درگیری آنها بسته به موقعیت پدال گاز متغیر است. بوگاتی این ترفند را برای کاهش تاخیر توربو ها به کار برده است. توربوشارژرهای این خودرو ۵۰ درصد سایز بزرگتری در مقایسه با ویرون دارند و ورودی هوای آنهای نیز از جنس فیبر کربن است. این توربوشارژر ها در مقایسه با توربوشارژرهای بوگاتی ویرون می تاونند ۵۰ درصد هوای بیشتری را مکش کنند. موتور شیرون در حقیقت از به هم پیوستن ۴ موتور ۴ سیلندر خطی حول یک میل لنگ مشترک به وجود آمده است. دو بلوک بالایی این خودرو دارای زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم هستند و دو بلوک پایینی نیز ۱۵ درجه نسبت به بلوک های بالایی زاویه دارند.
انتقال نیرو به محورهای جلو و عقب شیرون با کمک یک گیربکس دوبل کلاچ ۷ دنده ساخت ریکاردو انجام می شود. این گیربکس دوبل کلاچ نسخه ای اصلاح شده از گیربکس مورد استفاده در ویرون است و در آن از کلاچ های سنگین تر و دنده های سبک تری استفاده شده است. در بیشتر مواقع نیروی موتور این خودرو به چرخ های عقبی منتقل می شوند اما اگر سیستم هوشمند Haldex تشخیص دهد که چرخ های عقبی هرزگردی می کنند بخشی از نیرو را نیز به محور جلو انتقال می دهد.
ابعاد رینگ های این خودرو در جلو ۲۰ اینچ و در عقب ۲۱ اینچ است. عرض لاستیک های نیز در مقایسه با مدل ویرن افزایش پیدا کرده است و به ۲۸۵ میلیمتر در جلو و ۳۵۵ میلی متر در عقب رسیده است. این تغییرات سبب شده است که شیرون دارای پایداری بهتری در مقایسه با ویرون و حتی ویرون سوپر اسپرت باشد. باید بانید که بوگاتی شیرون یکی از سریع ترین خودروها در پیست لمانز است که دلیل اصلی این امر سرعت بالای این خودرو در مسیر مستقیم این پیست معروف با نام مولسان است.
برای متوقف کردن شیرون نیز از ترمزهای کربن سرامیکی با سایز ۴۲۰ میلیمتری استفاده شده است.
در انتها نیز اجازه دهید تا به برخی رکورد های ثبت شده توسط این خودرو بپردازیم. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۲٫۵ ثانیه است و در ۶٫۵ ثانیه نیز سرعت خود را از صفر به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. همچنین رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برای شیرون تنها ۱۳٫۶ ثانیه به طول می انجامد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۴۴۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

منبع:خودرو بانک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل