معرفی ۱۱ خودرو با پهن ترین تایرهای عقب

AndroidOnlineNewsImage (15)

 ما در عصری زندگی می کنیم که مشکل کمبود قدرت وجود ندارد. حتی در میان خودروهای اقتصادی امروزی نیز نمونه هایی با قدرت فراتر از ۲۰۰ اسب بخار یافت می شوند. با این حال در کنار افزایش قدرت موتورها یک مشکل دیگر هم وجود دارد که انتقال بهینه مقادیر عظیم قدرت و گشتاور به سطح زمین برای بهبود شتابگیری و کاهش هرزگردی است. مهندسان خودرو برای انتقال بهینه قدرت موتور به سطح زمین از انواع و اقسام سیستم های الکترونیکی جادویی مانند سیستم کنترل هرزگردی، سیستم لانچ کنترل، سیستم های پیشرفته ۴ چرخ محرک با قابلیت توزیع متغیر گشتاور و موارد دیگر استفاده می کنند.
اما گاهی اوقات بهترین ترفند برای افزایش چسبندگی انتخاب ساده ترین راه یعنی افزایش پهنای تایر است. معمولا تایرهایی که پهنای بیشتری دارند چسبندگی بهتری دارند ولی همیشه اینطور نیست و عوامل مهم دیگری هستند که در چسبندگی تایر تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل نوع و جنس تایر است. به عنوان مثال تایرهای اسلیک و نیمه اسلیک چسبندگی بهتری در زمین های خشک نسبت به تایرهای خیابانی معمولی دارند و به همین دلیل در خودروهای اسپرت و مسابقه ای از آنها استفاده می شود. طرح آج تایرها نیز در چسبندگی آنها تاثیر محسوسی دارد. عدد مربوط به Treadwear نیز به چسبندگی تایر ارتباط دارد و هر چقدر این عدد بالاتر باشد عمر تایر بیشتر ولی چسبندگی آن کمتر است.
معمولا پهن ترین تایرها در خودروهای سوپر اسپرت به چشم می خورند. در ادامه با ۱۱ خودروی امروزی با پهن ترین تایرهای عقب آشنا می شوید.

۱ – مک لارن P1 – پهنای تایر عقب ۳۱۵ میلی متر
مک لارن P1 یکی از سریع ترین مدل های مک لارن است. طراحان و مهندسان این خودرو از تجربیات حاصل از مسابقات در ساخت آن استفاده کرده اند. این ابرخودروی هایبرید مجهز به یک موتور ۳٫۸ لیتری V8 توئین توربو با قدرت ۷۳۷ اسب بخار و یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۷۹ اسب بخار است که مجموعا ۹۱۶ اسب بخار قدرت تولید می کنند. این ابرخودرو برای حفظ پایداری خود به تک تک میلی مترهای تایرهای عقب خود نیاز دارد. مک لارن P1 برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها به ۲٫۸ ثانیه زمان نیاز دارد.

۲ – فراری F12 tdf – پهنای تایر عقب ۳۱۵ میلی متر
کنترل کردن این فراری کار هر کسی نیست زیرا موتور ۶٫۳ لیتری ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی آن ۷۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند که به چرخ های عقب منتقل می شود و مسلما برای رانندگان تازه کار خودروی مناسبی نیست! شتاب صفر تا صد این سوپر اسپرت ایتالیایی ۲٫۹ ثانیه است. این خودرو یک نسخه تولید محدود از فراری F12 است و فقط ۷۹۹ دستگاه از آن ساخته شد. اسم آن برگرفته از رقابت های کلاسیک Tour De France است.

۳ – پورشه ۹۱۸ اسپایدر – پهنای تایر عقب ۳۲۵ میلی متر
با اینکه قدرت ۸۸۷ اسبی این ابرخودروی هایبرید به تمام چرخ های آن منتقل می شود ولی باز هم تایرهای عقب آن بیش از اندازه پهن هستند. چرخ های جلوی ۹۱۸ توسط یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۲۹ اسب بخار به گردش در می آیند و یک موتور الکتریکی دیگر با قدرت ۱۵۶ اسب بخار نیز در محور عقب آن وجود دارد. این دو موتور الکتریکی به این ابرخودروی آلمانی کمک می کنند تا بتواند تنها در مدت زمان ۲٫۶ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. پورشه ۹۱۸ پیست نوربرگ رینگ را با تایم کمتر از ۷ دقیقه طی می کند.

۴ – پورشه ۹۱۱ GT3-RS – پهنای تایر عقب ۳۲۵ میلی متر
با توجه به اینکه GT3-RS خودروی برتر پورشه برای رانندگی در پیست است تعجبی ندارد که تایرهایی با پهنای مشابه ۹۱۸ داشته باشد. این خودرو مجهز به یک موتور ۶ سیلندر باکسر ۴٫۰ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۵۰۰ اسب بخار است که می تواند تا ۹۰۰۰ دور در دقیقه فریاد بکشد و قطعا باید قدرت این موتور به نحو بهینه ای به آسفالت منتقل شود. اسپویلر بسیار بزرگ در قسمت عقب و وزن موتور که روی محور عقب قرار گرفته است به چسبندگی بالای تایرهای عقب GT3-RS کمک می کنند.

۵ – شورولت کوروت Z06 – پهنای تایر عقب ۳۳۵ میلی متر
کوروت Z06 یک سوپر اسپرت شگفت انگیز امریکایی است که مجهز به یک موتور ۶٫۲ لیتری V8 سوپرشارژ است که ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۱ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این خودرو کمتر از ۸۰ هزار دلار قیمت دارد ولی می تواند در پیست بعضی از سوپر اسپرت های گرانتر از خود مانند نیسان GT-R را خوار و حقیر کند! ولی به دلیل عدم برخورداری از سیستم لانچ کنترل پیشرفته و سیستم ۴ چرخ محرک، با وجود قدرت بالا و تایرهای بسیار پهن لانچ خوبی ندارد و در شتابگیری شرمنده بعضی از خودروهای ضعیفتر از خود می شود!

۶ – لامبورگینی اونتادور – پهنای تایر عقب ۳۳۵ میلی متر
طراحی بدنه اونتادور مملو از زوایای تند و ۶ ضلعی های تیز است که یک هواپیمای جت جنگنده را در ذهن انسان تداعی می کند. موتور ۶٫۵ لیتری ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی اونتادور شوخی بردار نیست زیرا ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند و تا ۸۵۰۰ دور در دقیقه دور می گیرد! با اینکه این خودرو مجهز به سیستم ۴ چرخ محرک است ولی نمی توان تاثیر پهنای زیاد تایرهای عقب آن در بهبود چسبندگی را نادیده گرفت. شتاب صفر تا صد اونتادور ۲٫۹ ثانیه است.

۷ – پاگانی هوآیرا – پهنای تایر عقب ۳۳۵ میلی متر
پاگانی هوآیرا یک سوپر اسپرت ایتالیایی است که از موتور ۱۲ سیلندر ۶٫۰ لیتری توئین توربوی AMG نیرو می گیرد که ۷۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این خودرو مجهز به سیستم آیرودینامیک فعال است که نیروی دانفورس زیادی در سرعت های بالا و هنگام ترمزگیری تولید می کند و باعث افزایش چسبندگی تایرهای عقب هوآیرا به سطح زمین می شود. شتاب صفر تا صد این سوپر اسپرت دیفرانسیل عقب ۲٫۸ ثانیه است. فقط ۱۰۰ دستگاه پاگانی هوآیرا ساخته شده است.

۸ – فراری لافراری – پهنای تایر عقب ۳۴۵ میلی متر
لافراری اولین ابرخودروی هایبرید فراری است و موتور بنزینی آن می تواند تا ۹۲۵۰ دور در دقیقه دور بگیرد. پیشرانه هایبرید لافراری از یک موتور ۶٫۳ لیتری ۱۲ سیلندر و یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۶۱ اسب بخار تشکیل می شود که مجموعا ۹۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کنند. اگر هنگام خروج از پیچ بر حسب تصادف پدال گاز این خودرو را بیش از اندازه فشار دهید حتما از چسبندگی تایرهای بزرگ عقب آن قدردانی خواهید کرد! شتاب صفر تا صد لافراری به لطف همین تایرها ۲٫۴ ثانیه است.

۹ – کونیخ زگ One:1 – پهنای تایر عقب ۳۴۵ میلی متر
کونیخ زگ نقطه اوج صنعت خودروسازی است زیرا موتور ۵٫۰ لیتری V8 توئین توربوی این خودرو ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید می کند که این مقدار قدرت باید فقط ۱۳۶۰ کیلوگرم وزن را حمل کند. به عبارتی نسبت نیرو به وزن این ابرخودروی سوئدی ۱ کیلوگرم به ازای هر اسب بخار است و عدد یک در اسم این خودرو به همین موضوع اشاره دارد. موتور این خودرو ۱۳۷۱ نیوتن متر گشتاور تولید می کند، بنابراین مانند دیگر خودروهای این فهرست قطعا به تایرهای فوق عریض نیاز دارد.

۱۰ – داج وایپر ACR – پهنای تایر عقب ۳۵۵ میلی متر
داج وایپر ACR به این حجم بالای لاستیک نیاز دارد تا به ۶۴۵ اسب بخار قدرت و ۸۱۳ نیوتن متر گشتاور که توسط موتور غول پیکر ۸٫۴ لیتری ۱۰ سیلندر این خودرو تولید می شوند غلبه کند. علاوه بر این، وایپر مجهز به کیت آیرودینامیک بدنه از جنس فیبرکربن است که ۶۸۰ کیلوگرم نیروی دانفورس تولید می کند. به همین دلیل وایپر توانسته است در ۱۳ پیست مختلف رکورد ثبت کند. متاسفانه این سوپر اسپرت امریکایی نیز مانند کوروت Z06 فاقد سیستم های کنترل هرزگردی پیشرفته است و به همین دلیل در مسیر مستقیم به اندازه خودروهای هم قدرت خود سریع نیست.

۱۱ – لامبورگینی اونتادور SV – پهنای تایر عقب ۳۵۵ میلی متر
لامبورگینی فقط ۶۰۰ دستگاه اونتادور SV تولید کرد بنابراین شانس دیدن این خودرو در خیابان کم است. ولی اگر این فرصت برای شما پیش آمد حتما به تایرهای عقب آن خوب نگاه کنید! زیرا همین تایرها هستند که به اونتادور SV کمک می کنند مثل موشک از زمین کنده شود! اونتادور SV مانند اونتادور معمولی از همان موتور ۶٫۵ لیتری ۱۲ سیلندر نیرو می گیرد با این تفاوت که لامبورگینی قدرت آن را به ۷۵۰ اسب بخار رسانده است. اونتادور SV در عرض ۲٫۸ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد که ۰٫۱ ثانیه سریعتر از اونتادور معمولی است

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل