معرفی ۱۰ اتومبیلی که موتور آنها متعلق به خودروساز دیگری است

AndroidOnlineNewsImage (12)

در دنیای شگفت انگیز خودرو اگر موتور خودرویی متعلق به یک خودروساز دیگر باشد خیلی غیرعادی نیست به خصوص در کلاس خودروهای پر تیراژ این اتفاق بیشتر رخ می دهد. مثال در این مورد فراوان است و این موضوع خصوصا در خودروسازانی که عضوی از یک مجموعه صنعتی بزرگ هستند بیشتر به چشم می خورد.
به عنوان مثال اگر گروه صنعتی فولکس واگن را در نظر بگیرید، موتور ۲٫۰ لیتری توربوشارژ فولکس واگن گلف GTI با چند خودروی اسپرت دیگر که زیر مجموعه این برند هستند مشترک است مانند اشکودا اکتاویا RS و سئات لیون FR.
اما گاهی اوقات حتی خودروسازانی با نگرش های مختلف و از خانواده های مختلف تصمیم می گیرند با هم همکاری کنند و فناوری ها، موتورها، پلتفرم ها و قطعات فنی را با یکدیگر رد و بدل کنند. یکی از دلایل این مشارکت ها این است که هزینه طراحی و توسعه یک موتور جدید و انحصاری برای هر مدل از خودرو بسیار بالاست و دلیل دیگر اینکه بعضی از موتورها به مرور زمان استحکام و دوام خود را ثابت کرده اند و بعضی از خودروسازان ترجیح می دهند در مدل های جدید خود از این موتورها استفاده کنند. استفاده مشترک از یک موتور در چند مدل خودرو باعث صرفه جویی در زمان تولید و مونتاژ نیز می شود که باز هم برای خودروسازان صرفه اقتصادی دارد. بعضی از خودروسازان نیز در زمینه تولید نوع خاصی از موتور تجربه بیشتری دارند که باعث می شود خودروسازان دیگر از موتورهای آنها استفاده کنند. به عنوان مثال خودروسازان اروپایی تجربه بیشتری در زمینه ساخت موتورهای دیزل دارند و به همین دلیل در چند مورد مشاهده شده است که خودروسازان آسیایی از موتورهای دیزل خودروسازان آلمانی استفاده کرده اند. در ادامه ۱۰ نمونه از خودروهایی که موتور آنها متعلق به خودروساز دیگری است را معرفی می کنیم. خودروهایی که در این مقاله معرفی شوند فقط شامل خودروهای رایج در بازار نیستند.

۱ – مرسدس بنز A کلاس – موتور رنو
نسل فعلی مرسدس بنز A کلاس نسل چهارم آن است. مرسدس از زمان معرفی جدیدترین مدل A کلاس، آن را با چند موتور مختلف ارائه کرده است. زیر کاپوت مدل A180d موتور دیزلی ۱٫۵ لیتری dCi رنو قرار دارد که در داچیا و نیسان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور در این هاچبک ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

۲ – آلفارومئو جولیا QV – موتور فراری
آلفارومئو جولیا QV تنها رقیب ایتالیایی واقعی برای سدان های لوکس اسپرت و کامپکت آلمانی است. جولیا مجهز به یک موتور V6 توئین توربو با حجم ۲٫۹ لیتر است که طراحی و توسعه آن با همکاری فراری انجام شده است. این موتور ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

۳ – بی ام و ۱۱۶i نسل F20 – موتور پژو سیتروئن
موتورهای خانواده پرینس EP حاصل همکاری و مشارکت شرکت بی ام و و گروه خودروسازی پژو سیتروئن هستند. این موتورها شامل یک موتور ۱٫۴ لیتری با کد EP3 و یک موتور ۱٫۶ لیتری با کد EP6 است که در بعضی از مدل های مینی کوپر، بی ام و سری ۱، بی ام و سری ۳ و محصولات گروه پژو سیتروئن یافت می شوند. قدرت و گشتاور این موتور در بی ام و ۱۱۶i معادل ۱۳۶ اسب بخار و ۲۲۰ نیوتن متر است.

۴ – پاگانی هوآیرا – موتور مرسدس AMG
پاگانی هوآیرا یک سوپر اسپرت ایتالیایی است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. زیر بدنه زیبای این خودرو یک موتور V12 قرار گرفته است که مستقیما از کارگاه های AMG تامین می شود. بسته به مدل خودرو، این موتور قدرت های مختلفی تولید می کند. در مدل برتر این خودرو یعنی هوآیرا BC، این موتور V12 معادل ۷۸۹ اسب بخار قدرت تولید می کند.

۵ – اسمارت فورتو – موتور رنو
اسمارت فورتو یکی از محصولات گروه دایملر (مالک مرسدس بنز) است. با این حال حدود ۶۰ درصد از اجزای این خودرو با رنو توئینگو مشترک است. موتورهای بنزینی اسمارت با بعضی از مدل های رنو و داچیا مشترک است.

۶ – آستون مارتین ونتیج – مرسدس AMG
آستون مارتین اخیرا سوپر اسپرت جدید خود را معرفی کرد که با نام ونتیج شناخته می شود. ونتیج نیز مانند برادر بزرگتر خود DB11، از موتور V8 توئین توربوی ۴٫۰ لیتری مرسدس AMG استفاده می کند. این موتور در آستون مارتین ونتیج ۵۰۳ اسب بخار قدرت و ۶۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند که بسیار نزدیک به اعداد و ارقام مرسدس AMG GT S است.

۷ – لامبورگینی اوراکان پرفورمنته – موتور آئودی
لامبورگینی اوراکان پرفورمنته یکی از سریعترین سوپر اسپرت ها در پیست نوربرگ رینگ آلمان است. پرفورمنته یک نسخه اسپرت تر و سبک تر از اورکان مخصوص رانندگی در پیست است. عملکرد فوق العاده این سوپر اسپرت ایتالیایی به لطف موتور V10 FSI آئودی میسر شده است که آئودی R8 نیز از همین موتور استفاده می کند. موتور ۵٫۲ لیتری ۱۰ سیلندر آئودی در این خودرو ۶۳۱ اسب بخار قدرت و ۶۰۱ نیوتن متر گشتاور تولید می کند و می تواند فراتر از ۸۰۰۰ دور در دقیقه دور بگیرد.

۸ – دونکرورت D8 GTO-RS – موتور آئودی
دونکرورت D8 GTO-RS نیز مانند لوتوس خودرویی است که سازندگان آن برای کاهش هر چه بیشتر وزن، در جستجو برای حذف اجزایی هستند که وزن ناخواسته برای خودرو ایجاد می کنند. این خودرو کمتر از ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد و از موتور ۵ سیلندر ۲٫۵ لیتری توربوشارژ آئودی نیرو می گیرد. همین موتور زیر کاپوت آئودی RS3 و TT-RS نیز یافت می شود.

۹ – لوتوس ایوورا – موتور تویوتا
لوتوس ایوورا در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و هنوز هم در بازار حضور دارد. موتور V6 این خودرو در واقع نمونه تقویت شده همان موتور ۳٫۵ لیتری کمری V6 است که در ایوورا GT430 با کمک یک سوپرشارژر معادل ۴۳۶ اسب بخار قدرت تولید می کند. مدل پایه ایوورا مجهز به همین موتور ۳٫۵ لیتری ولی از نوع تنفس طبیعی است که ۲۸۰ اسب بخار قدرت دارد.

۱۰ – تویوتا GT86 – موتور سوبارو
تویوتا GT86 یک کوپه اسپرت است که از یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی نیرو می گیرد. این خودرو در واقع با سوبارو BRZ رابطه خویشاوندی دارد زیرا شباهت این دو خودرو فراتر از تنها طراحی یکسان آنهاست. موتور ۴ سیلندر باکسر در هر دوی آنها ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و توسط سوبارو طراحی و ساخته شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل