معرفی ده خودروی سریع با موتورهای چهارسیلندر توربو – بخش دوم

۱۷۱

در گذشته خودروهایی با موتورهای ۴ سیلندر جزو ضعیف ترین گزینه های ممکن بودند و کسانی که استطاعت خرید خودروهایی با موتورهای V6، شش سیلندر خطی یا ۶ سیلندر باکسر را نداشتند سراغ ۴ سیلندرها می رفتند. مسلما بعضی از این موتورهای ۴ سیلندر مصرف سوخت پایینی داشتند ولی خواسته های افرادی که دنبال شتاب و قدرت بودند را برآورده نمی کردند. البته همه خودروهای ۴ سیلندر کند نبودند و تعدادی خودروی سریع با موتور ۴ سیلندر (مانند شورولت کوبالت SS) نیز وجود داشت، اما این قبیل خودروها استثنا بودند و معمولا صدای بی روحی که از اگزوز آنها خارج می شد اوضاع را وخیم تر می کرد.
وقتی توربوشارژر به صورت رایج در خودروها استفاده شد همه چیز تغییر کرد. قدرت و به خصوص گشتاور خودروها افزایش یافت و در عین حال همچنان مصرف سوخت مناسبی داشتند، البته به شرطی که از این قدرت اضافه استفاده نمی کردید. با اینکه موتورهای توربوشارژ اولیه از نظر دوام و قابلیت اطمینان با مشکلاتی مواجه بودند ولی موتورهای توربوی جدید مانند گذشته نیستند. موتورهای توربوشارژ امروزی نه تنها بسیار قویتر از نمونه های اولیه هستند بلکه لگ (تاخیر) بسیار کمتری دارند و پیشرفت فناوری به آنها اجازه می دهد با وجود توربوشارژر بتوانند نسبت تراکم نسبتا بالایی داشته باشند که منجر به کاهش چشمگیر مصرف سوخت آنها شده است. حتی بعضی از خودروهای امروزی مانند آئودی SQ7 مجهز به سوپرشارژر الکتریکی هستند که مکمل عملکرد توربوهای سنتی است و لگ آنها را خنثی می کند. با توجه به اینکه تعدادی از خودروسازان در مدل های پایه خود به جای موتورهای ۶ سیلندر تنفس طبیعی از موتورهای ۴ سیلندر توربوشارژ استفاده کرده اند باید دید که آیا دوران موتورهای ۶ سیلندر تنفس طبیعی به پایان رسیده است یا نه. به همین دلیل ۱۰ نمونه از بهترین موتورهای ۴ سیلندر توربوشارژ را انتخاب کردیم تا شرایط را بررسی کنیم. در بخش قبلی این مقاله ۵ موتور ۴ سیلندر توربوشارژ برتر معرفی شدند. در این بخش با ۵ موتور دیگر آشنا می شوید.
۶ – جگوار F تایپ

موتور ۴ سیلندر ۲٫۰ لیتری توربوشارژ جدیدترین موتوری است که به خانواده F تایپ اضافه شده است. این موتور مربوط به مدل پایه جدید F تایپ در سال ۲۰۱۸ است که ۲۹۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. شتاب صفر تا ۶۰ مایل این خودرو با گیربکس ۸ دنده اتوماتیک ۵٫۷ ثانیه است. با اینکه این موتور ۴۴ اسب بخار ضعیفتر از مدل ۳٫۰ لیتری V6 سوپرشارژ جگوار F تایپ است ولی شتاب آن فقط ۰٫۳ ثانیه تا ۶۰ مایل کندتر است. این موتور برای جایگزینی موتور V6 تنفس طبیعی به F تایپ اضافه نشده است زیرا تمام موتورهای این خودرو مجهز به سوپرشارژر هستند. با این حال، این موتور ۲٫۰ لیتری توربوشارژ از بسیاری از موتورهای V6 تنفس طبیعی قویتر است و جگوار F تایپ با این موتور قیمت مناسبی دارد.
۷ – پورشه ۷۱۸ باکستر
پورشه باکستر در طی سه نسل به خاطر هندلینگ عالی و دقیق و موتورهای ۶ سیلندر باکسر فوق العاده، شهرت زیادی کسب کرده است. با این حال در به روز رسانی چند سال اخیر تغییر بزرگی در این خودرو ایجاد شد زیرا موتورهای ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم های ۲٫۰ و ۲٫۵ لیتر جایگزین موتورهای ۶ سیلندر قبلی شدند. این موتورها به ترتیب ۳۰۰ و ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کنند و شکی وجود ندارد که سریعتر از موتورهای ۶ سیلندر باکسر تنفس طبیعی قبلی هستند. گشتاور موتور ۲٫۰ لیتری ۳۸۰ نیوتن متر است و موتور ۲٫۵ لیتری ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. البته بعضی افراد هیجان ناشی از صدای جذاب تر و دور موتور بالاتر موتورهای ۶ سیلندر قبلی را ترجیح می دهند. شتاب صفر تا صد باکستر ۲٫۰ لیتری و ۲٫۵ لیتری به ترتیب ۴٫۹ و ۴٫۴ ثانیه است.
۸ – بی ام و ۳۳۰i F30

نسل F30 بی ام و سری ۳ با موتورهای تنفس طبیعی خداحافظی کرد. نسل های قبلی این سدان لوکس که معیار سنجش خودروهای این کلاس است مجهز به موتورهای ۶ سیلندر خطی پرقدرت با کارکرد نرم و روان بودند اما با معرفی نسل ششم سری ۳ موتورهای ۴ سیلندر ۲٫۰ لیتری توربوشارژ جایگزین موتورهای ۶ سیلندر ۳٫۰ لیتری تنفس طبیعی شدند. یکی از این موتورها مربوط به ۳۳۰i مدل ۲۰۱۷ است که ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. گشتاور این موتور ۳۰ نیوتن متر بیشتر از موتور ۳۳۰i نسل E90 است و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۲٫۰ لیتر کمتر است. با اینکه قدرت موتور توربوی ۳۳۰i F30 بیست اسب بخار کمتر از موتور ۶ سیلندر ۳۳۰i E90 است ولی شتاب صفر تا صد آن ۰٫۳ ثانیه سریعتر است. ظاهرا با گرایش به مدل های هایبرید و الکتریکی، بعید است که در آینده شاهد موتور تنفس طبیعی در مدل های بی ام و باشیم.
۹ – آلفارومئو جولیا
آلفارومئو مانند آلمانی ها سابقه طولانی و معتبر در ساخت سدان های اسپرت ندارد ولی سدان های ۶ سیلندر این خودروساز ایتالیایی خودروهای شگفت انگیزی بودند. موتورهای ۴ سیلندر کاربراتوری ۲ میل سوپاپ آلفارومئو در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ و موتورهایی که در سدان های ۱۵۶ و ۱۵۹ نصب شدند فوق العاده بودند. با این حال آلفارومئو نیز سراغ موتورهای ۴ سیلندر توربوشارژ رفته است و مدل پایه جدیدترین سدان آن یعنی جولیا مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲٫۰ لیتری توربو شده است که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. شتاب ۰ تا ۶۰ مایل این خودرو ۵٫۱ ثانیه اعلام شده است. موتور ۳٫۲ لیتری V6 تنفس طبیعی که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ در آلفارومئو ۱۵۶ GTA نصب شد ۲۴۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. برتری موتور ۲٫۰ لیتری توربوشارژ جولیا به این موتور کاملا مشهود است.
۱۰ – مرسدس بنز CLA45 AMG

موتور M133 اولین موتور ۴ سیلندر AMG و قویترین موتور ۴ سیلندر تولید سری در جهان است. این موتور اولین بار در سال ۲۰۱۳ در مرسدس A45 AMG معرفی شد و پس از آن در مدل های دیگر AMG مانند CLA45 و GLA45 نیز نصب شد. نمونه های اولیه این موتور ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور داشتند ولی این موتور در سال ۲۰۱۵ به روز رسانی شد و قدرت آن به ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۴۷۵ نیوتن متر افزایش یافت. شتاب ۰ تا ۶۰ مایل مرسدس CLA45 با این موتور و سیستم انتقال قدرت ۴ چرخ محرک ۴٫۱ ثانیه است. نه تنها موتورهای ۶ سیلندر تنفس طبیعی در برابر موتور M133 ضعیف به نظر می رسند بلکه حتی بعضی از موتورهای V8 تنفس طبیعی هم به سختی می توانند با آن رقابت کنند! این موتور ۳ بار موتور برتر سال در رده بندی ۱٫۸ تا ۲٫۰ لیتر شناخته شده است

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل