«مزدا CX5» پلاک آزمایشی در تهران دیده شد

AndroidOnlineNewsImage (63)

 چند روزی است که یک مزدا CX5 با پلاک آزمایشی در شهر تهران دیده شده و حتی این خودرو در گردهمایی دیروز گروه بهمن در محوطه این شرکت بوده است. این خودرو مربوط به شرکت بهمن موتور است که برای گذراندن مراحل اخذ مجوزهای لازم برای دریافت پلاک ملی به ایران آمده است. در حقیقت مزدا CX5 قرار بود که بعد از برجام طبق توافق گروه بهمن با مزدا به ایران بیاید اما با شرایط اخیر و بدعهدی های آمریکا، ورود این خودرو به کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

مزدا CX5 طبق شنیده ها به صورت CBU وارد بازار ایران می شد و فعلاً بهمن موتور در اوایل عرضه قصد واردات این خودرو به صورت کامل را داشت و برنامه ای برای تولید آن در دست نبود. با توجه به رابطه مستقیم بهمن موتور با مزدا ژاپن این خودرو به صورت مستقیم از ژاپن وارد کشور می شد اما حال احتمال دارد این روند محقق نشود و فعلاً نیز ثبت سفارش و واردات خودرو به صورت کامل بسته شده است.

اما سناریوهای پیش رو را مرور خواهیم کرد و شرایط بازار را می سنجیم. سناریو اول، ممکن است که این ممنوعیت واردات خودرو به طول بینجامد و جز مزدا، باید با بسیاری از برندهای خوب دنیا نیز خداحافظی کنیم که در این شرایط از وزارت صنعت برای این تصمیم یک شبه کمال تشکر را داریم. اما سناریو دوم احتمال باز شدن واردات خودرو بعد از مذاکرات سیاسی در هفته های آتی است و اگر ثبت سفارش و واردات خودرو مجدداً تحت هر شرایطی باز شود، احتمال عرضه مزدا CX5 مجدداً قوت می گیرد. اما در این شرایط ممکن است مزدا نتواند مستقیم با ایران کار کند که در این شرایط این موضوع بستگی به بهمن موتور خواهد داشت که آیا همانند بسیاری از شرکت های وارد کننده خودرو، مزدا CX5 را از بازارهای ثانویه همانند امارات و یا عمان تهیه و به ایران وارد خواهد کرد یا خیر؟ اما هر آنچه باشد، اگر تحت هر شرایطی واردات خودرو مجدداً باز شود و مزدا CX5 به بازار راه یابد، باید گفت که خودرویی وارد بازار شده که می تواند خط و نشانی جدی برای مدعیان بکشد. مزدا CX5 در حدود قیمت تویوتا RAV4 به ایران می آید و می تواند بازار خودروهایی چون تویوتا RAV4 و یا حتی هیوندای سانتافه و دیگر پرفروش های بازار را تحت تاثیر قرار دهد و با توجه به عقبه خوب این برند در ایران، مطمئناً سهم بازار خوبی را بدست خواهد آورد.

در انتها باید بگوییم مزدا CX5 در نسخه ۲٫۵ لیتری چهارچرخ متحرک برای مجوزهای پلاک ملی به ایران آمده است. این نسخه به یک گیربکس ۶ سرعته خودکار مجهز شده و می تواند حداکثر ۱۸۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۲۴۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. با این پیشرانه مصرف سوخت مزدا CX5 تنها ۶٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل