قاچاق قطعات خودرو، صرفه اقتصادی ندارد

AndroidOnlineNewsImage (28)

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور گفت: وقتی شما ۱۵۰۰ کالا را با حجم واردات ۴ میلیارد دلار ممنوع اعلام می کنید یعنی بازار داخلی تشنه این حجم واردات است و برای تامین این نیاز خود از هر روشی استفاده خواهد کرد.
پس از اعلام لیست ۱۴۰۰ عددی ممنوعیت واردات به بهانه حفظ منابع ارزی برخی از کارشناسان از افزایش حجم قاچاق کالاهای ممنوع شده ابراز نگرانی کردند.
افزایش حجم قاچاق کالا می تواند اهداف این ممنوعیت تازه را به طور کامل از بین ببرد. از این رو حساسیت بر روند کاهش قاچاق و کنترل مرزها می تواند بسیار مهم باشد این همان مطلبی است که وزیر صنعت نیز در گفت وگوی خبری خود با رسانه ها از آن به عنوان یک مسئله مهم یاد کرد.
محسن بهرامی ارض اقدس عضو شورای رقابت و دبیر ستاد تنظیم بازار، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با تایید مهم بودن مقابله با قاچاق کالا گفت: چنانچه نتوانیم ۱۰۰درصد جلوی قاچاق را بگیریم حجم کالاهایی که از لیست ممنوعه به کشور سرازیر می شود افزایش چشمگیری خواهد یافت.
وی ادامه داد: باید مرزها کنترل شود و منابع ارزی در مرزها و برای قلچاقچیان محدود شود، در این صورت قاچاق به شدت کاهش خواهد یافت.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تجربه خود در ستاد مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و افزود: در آن دوران ما به وضوح به این مهم دست یافتیم که اگر مرزها بسته و هزینه انجام قاچاق افزایش یابد، می توان این معظل اقتصادی را کاهش داد.
وی افزایش قیمت ارز را یکی از راه های مناسب برای کاهش قاچاق دانست و افزود: وقتی دلار گران می شود محصولی که این افراد به کشور وارد می کنند نیز گران تمام شده و یا خریداری در داخل نمی یابند و یا دیگر فضای رقابتی قبل را نخواهند داشت.
بهرامی در خصوص صنعت خودرو و قطعه نیز چنین گفت: در این دو حوزه بحث کمی فرق می کند زیرا دلار خریداری شده به صورت آزاد حدود ۷ تا ۷ هزار و پانصد تومان خواهد بود و واردات خودرو با این دلار و با این هزینه مقرون به صرفه نیست.
وی صنعت قطعه را بی نیاز از موضوع قاچاق دانست و افزود: چنانچه دلار برای قاچاق نیز همان ۴۲۰۰ تومان دولتی بود شاید قاچاق قطعه خودرو یا هر قطعه دیگری قابل درک بود اما در شرایطی که می توان این محصولات را با ثبت سفارش و صرف کمی زمان با دلار دولتی وارد کرد قاچاق با ارز ۷۵۰۰ تومانی بی معنی است.
دبیر ستاد تنظیم بازار کشور در پایان تاکید کرد: برخی مواقع یک قطعه برای کارخانه و یا خط تولید نیاز است که زمان بری ثبت سفارش به ضرر آن خواهد بود شاید آن گاه استفاده از ارز ۷۵۰۰ تومانی برای واردات این قطعه مورد نیاز قابل درک باشد اما در شرایط معمول و در حجم زیاد، واردات قطعات خودرو با ارز غیر دولتی مقرون به صرفه نیست.

منبع:پرشین خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل