اولین نسخه‌های بایک X35 (تیگارد X35) با جعبه‌دنده دستی وارد نمایندگی‌های این شرکت چینی در روسیه شده‌اند. نسخه‌های دارای جعبه‌دنده متغیر پیوسته نیز از ۱۵ می وارد نمایندگی‌ها خواهند شد. شعبه روسی شرکت بایک اعلام کرده که فروش این خودرو تا پیش از پایان ماه مه آغاز خواهد شد. بنابراین حین تحویل این خودروها به نمایندگی‌ها، مدیران نمایندگی می‌توانند خریداران احتمالی جدیدی برای این مدل جذب کنند. نکته دیگر اینکه یک نمایندگی اعلام کرده قصد دارد این مدل را با قیمت ۱.۷۵ میلیون روبل (۹۵۷ میلیون تومان) به فروش برساند، در حالی که قیمت اولیه آن ۱.۹۹ میلیون روبل (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان) اعلام شده است. بنابراین یا فروش این مدل از ابتدا با تخفیف همراه است یا این نمایندگی در اعلام قیمت خودرو اشتباه کرده است. نسخه اتوماتیک این خودرو در ایران با نام تیگارد X35 عرضه می‌شود. مونتاژ تیگارد X35‌ را سانیار موتور پارسیان برعهده دارد، شرکتی که براساس همکاری بایک و دیار خودرو شکل گرفته است. تیگارد X35 از مدتی پیش وارد بازار ایران شد و با قیمت یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومان توسط این شرکت به فروش می‌رسد.

اگر تصور می‌کنید که بایک X25 فقط در بازار ایران ناکام ماند، باید بگوییم که X25 در چین هم روزهای خوبی نداشت. بایک (BAIC) در سال ۲۰۱۵ کراس‌اور X25 را تحت برند سنوا (Senova) به بازار چین معرفی کرد اما دو سال بعد، یعنی در ۲۰۱۷، عرضه آنرا متوقف کرد. هرچند که در برخی کشورها، بعد از آن سال نیز همچنان X25 را می‌فروخت.

اما این اوضاع، ظاهرا تقصیر X25 نبود! چراکه بایک، ایراد را از برند کم‌مشتری سنوا می‌دید و نهایتا هم در سال ۲۰۱۹، نام سنوا را برای همیشه کنار گذاشت و از نام جدید بیجینگ (Beijing) برای محصولاتش استفاده کرد.

برند جدید بیجینگ، که هم‌اکنون جوینت‌ونچرهای موفقی با مرسدس بنز و هیوندای در بازار چین دارد، بعد از این اتفاق، نحوه نامگذاری همه محصولات سنوا را تغییر داد طوری که هم نام سدان‌های این برند و هم نام کراس‌اورهایش تغییر کرد. به عنوان مثال، نام سنوا X55، تبدیل به بیجینگ X5 شد و سنوا X65 نیز از این به بعد، با نام بیجینگ X7 شناخته می‌شود.

از سنوا تا بیجینگ

یکی دیگر از کراس‌اورهایی که این تغییر نامگذاری را تجربه کرد، سنوا X35 بود؛ خودرویی که از سال ۲۰۱۹ تا به امروز، چینی‌ها آنرا با نام بیجینگ X3 می‌شناسند و البته در برخی کشورها نیز با نام بایک X3 یا بایک X35 نیز عرضه می‌شود. بعد از آنکه نام هم محصولات بایک تغییر کرد، بیجینگ، به سراغ طراحی محصولاتش رفت و همه اعضای خانواده بایک را دوباره طراحی کرد تا دیگر هیچ محصولی از برند جدید «بیجینگ»، شما را به یاد برند قدیمی «سنوا» نیندازد.

بایک X35 متولد ۲۰۱۶ است و بعد از حذف بایک X25 از خانواده بایک، تبدیل به کوچک‌ترین کراس‌اور این شرکت شد. همانطور که گفتیم، نسل اول این خودرو با نام Senova X35 عرضه شد اما نسل دومش در ۲۰۱۹ و با نام جدید بیجینگ X3 به خیابان‌های چین قدم گذاشت؛ همان خودرویی که با نام بایک X35 در برخی کشورها فروخته می‌شود اما در بازار ایران، شرکت سانیار موتور آنرا با نام تیگارد X35 معرفی کرده است.

مشخصات فنی تیگارد X35

نسل دوم بایک X35 از همان ابتدای ورودش به بازار، فقط با موتور ۱.۵ لیتری توربو عرضه شده که دقیقا همان موتور نسل اولش است. این موتور که با کد A151R1 شناخته می‌شود، حدود ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر را در اختیارتان قرار می‌دهد. بایک X3 را می‌توان هم با گیربکس ۶ دنده دستی و هم با گیربکس CVT سفارش داد.

پیشرانه و مشخصات فنی تیگارد X35 سانیار موتور

برای بازار ایران نیز شرکت سانیار موتور، تیگارد X35 را با همان موتور ۱.۵ لیتری توربو ولی به همراه گیربکس CVT عرضه کرده است. این گیربکس علاوه بر داشتن حالت اسپرت (S)، قابلیت تیپ ترونیک (البته بصورت مصنوعی!) هم دارد.

تجهیزات و امکانات تیگارد X35

هنوز لیست کامل تجهیزات تیگارد X35 منتشر نشده اما شرکت سانیار موتور، قرار است این خودرو را با آپشن‌های زیر در اختیار خریداران ایرانی قرار دهد:

  • دی لایت
  • کروز کنترل
  • استارت دکمه‌ای
  • سقف پانوراما
  • ترمز پارک برقی
  • مانیتور ۸ اینچی لمسی
  • دوربین و سنسور عقب
  • دو ایربگ
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • سنسور فشار باد تایر
  • کنترل کشش و پایداری
  • فرمان برقی دی‌کات با روکش چرم
کابین و امکانات تیگارد X35 سانیار موتور

رقیبان تیگارد X35 در ایران

در بازار چین، محصولاتی مانند چانگان CS15 و جیلی امگرند X3 از جمله رقبای مستقیم بایک X35 در کلاس کراس‌اورهای کوچک هستند. البته در یک سگمنت بالاتر، یعنی در کلاس کراس‌اورهای جمع و جور (کامپکت) نیز مدل‌هایی مانند هاوال M6 و چانگان اوشان X5 حضور دارند که قیمت‌شان، بسیار به قیمت بایک X35 نزدیک است.

اما در بازار ایران، سانیار موتور باید مراقب حریفان بیشتری باشد. مدیران خودرو برای تیگارد X35، یک حریف ارزان‌قیمت بنام ام وی ام X22 پرو دارد و یک رقیب گران‌قیمت نیز بنام ام وی ام X55 پرو برای آن اماده کرده است. حتی محصول جدید دیار خودرو، یعنی سوئیست DX3 نیز رقیب بسیار خوبی برای تیگارد X35 محسوب می‌شود. خودروسازی فردا با محصول اف‌ام‌سی SX5 و خودروسازان بم نیز با محصول لیفان X70 برای مواجه با تیگارد خودشان را باید آماده کنند.

رقبای تیگارد X35 سانیار موتور

اما در این سگمنت بالاتر، سانیار موتور واقعا کار دشواری در بازار ایران دارد. از یک طرف، کرمان موتور، جک S5 نیوفیس را به مشتریانش پیشنهاد می‌دهد. از طرف دیگر نیز ایران خودرو با خودروهایی مانند هایما S5 جدید و هایما S7 پلاس که جثه بزرگتری از تیگارد دارد، در انتظار X35 نشسته است. بهمن موتور هم کراس‌اورهای دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم را برای رقابت با تیگارد X35 آماده کرده است. البته محصولات بهمن موتور، همانطور که گفتیم، هم ابعاد بزرگتری دارند و هم قیمت بیشتری؛ پس به همین دلیل، رقابت منصفانه‌ای با تیگارد نخواهند داشت.

قیمت تیگارد X35 سانیار موتور

قیمت بایک X35 در مدل ۲۰۲۱ با گیربکس دستی حدود ۶۰ الی ۷۶ هزار یوآن است که تقریبا معادل ۹ تا ۱۱ هزار دلار می‌شود. اما اگر بایک X35 را با گیربکس CVT سفارش دهید، قیمتش از ۷۰ هزار یوآن شروع شده و تا ۸۸ هزار یوآن هم افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی تقریبا ۱۰ تا ۱۳ هزار دلار. در جدول زیر، آخرین تغییرات قیمت تیگارد X35 را مشاهده می‌کنید:

زمانقیمت مصوب
اسفند ۱۴۰۱۱ میلیاردو ۴۹ میلیون

*قیمت‌ها برحسب تومان است.