دوئل «فورد F-150» و «تویوتا تاندرا»

sssssss

پس از بررسی کلاس‌های مختلف خودرویی در سری رقابت‌های پدال، این بار به سراغ کلاس پیکاپ‌های بزرگ رفته‌ایم. بازار اصلی این وانت‌های غول‌پیکر ایالات‌متحده است و پرفروش‌ترین خودروها در این کشور محسوب می‌شوند. در این کلاس خودروهای کمی حضور دارند که تنها از آمریکا و ژاپن هستند. این پیکاپ‌ها عبارت‌اند از:

شورلت سیلورادو
جی‌ام‌سی سی‌یرا
فورد F150
دوج رم
نیسان تایتان
تویوتا تاندرا

در دور اول دوئل‌های این گروه، رهبر این کلاس یعنی فورد F150 به مصاف نماینده‌ای از سرزمین آفتاب تابان یعنی تویوتا تاندرا رفته است.

فورد F150
فورد F150 یکی از وانت‌های اسطوره‌ای دنیا است که پیشینهٔ بسیار طولانی و البته پرافتخاری دارد به‌گونه‌ای که تولد آن به سال ۱۹۴۸ و معرفی نسل نخست وانت‌های سری F فورد بازمی‌گردد. از این سال تاکنون تولید این خودرو بی‌وقفه ادامه داشته و هم‌اکنون در نسل سیزدهم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۵ معرفی شده است. این وانت آمریکایی در انواع و تیپ‌های بسیار گوناگونی شامل کابین‌های مختلف، طول‌های مختلف قسمت بار، پیشرانه‌های گوناگون و… تولید می‌شود تا جایی که حتی شمردن تمامی آن‌ها ممکن نیست. نسل سیزدهم F150 به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده است که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ معرفی شد. در این فیس‌لیفت، فورد گیربکس جدید ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک را برای آن در نظر گرفته و همچنین برای اولین بار پیشرانهٔ دیزلی را هم برای آن ارائه کرده است. فورد F150 برای چندین سال است که عنوان پرفروش‌ترین خودروی ایالات‌متحده را در اختیار دارد و گویا قصد ندارد آن‌را به کسی واگذار کند! ما از بین پیشرانه‌های مختلف F150 برای این نبرد موتور ۳٫۵ لیتری V6 توئین توربو اکوبوست آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که این کوه فولاد ۲٫۵ تنی را قادر می‌سازد ظرف تنها ۵٫۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

تویوتا تاندرا
به دلیل وجود بازاری بسیار پرسود و تقاضای بالا در بخش پیکاپ‌های بزرگ ایالات‌متحده، تویوتا نیز تصمیم گرفت با عرضهٔ خودرویی در این کلاس، سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهد. درنتیجه در سال ۱۹۹۹ نسل نخست وانت فول سایز خود بنام تاندرا را معرفی نمود. این وانت بزرگ صرفاً برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده و تولید آن در ایالات‌متحده انجام می‌شود. تولید نسل نخست تاندرا تا نوامبر ۲۰۰۶ ادامه داشت تا اینکه تویوتا نسل دوم آن‌را در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۰۶ معرفی نمود. تولید این نسل همچنان ادامه دارد ولی تویوتا در سال ۲۰۱۴ فیس‌لیفتی نسبتاً کلی را بر روی آن انجام داد. همچنین SUV فول سایز سکویا نیز بر روی پلت‌فرم این پیکاپ ساخته شده است. تاندرا نیز مانند F150 در انواع گوناگون و با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود. در بین موتورهای این وانت، نمونه‌ای که از لحاظ قدرت با موتور اکوبوست فورد همخوانی داشته باشد، یک نمونهٔ ۵٫۷ لیتری V8 تنفس طبیعی است که ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بااین‌حال علیرغم وجود نقاط مثبتی در این پیکاپ ژاپنی اما تاندرا هیچ‌گاه نتوانسته است در بخش فروش حریف سه‌گانه پیکاپ‌های آمریکایی یعنی فورد سری F، شورلت سیلورادو و دوج رم شود.

مشخصات فنی
فورد F-150 تویوتا تاندرا
پیشرانه ۳٫۵ لیتری V6 5.7 لیتری V8
قدرت ۳۷۵ اسب بخار ۳۸۰ اسب بخار
گشتاور ۶۴۰ نیوتن متر ۵۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ عقب/چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵٫۶ ثانیه ۶٫۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۲ کیلومتر ۱۷۴ کیلومتر
مصرف سوخت ۱۱٫۷ لیتر (ترکیبی) ۱۵٫۷ لیتر (ترکیبی)
طول ۵٫۹۰ متر ۵٫۸۱ متر
وزن ۲۵۲۰ کیلوگرم ۲۶۷۰ کیلوگرم
ظرفیت بار ۹۱۵ کیلوگرم ۷۱۵ کیلوگرم
ظرفیت کشش ۵٫۲ تن ۴٫۴ تن
بازهٔ قیمتی ۲۸ تا ۶۵ هزار دلار ۳۱ تا ۵۱ هزار دلار
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

کدام را انتخاب می‌کنید؟
تویوتا تاندرا
فورد F-150

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل