جاده تولید خودروسازان هر روز باریک تر می شود

AndroidOnlineNewsImage (76)

تناقضات دولت در سیاست گذاری و عدم تصمیم گیری قطعی ، قطعه سازان را با سرعتی زیاد در سراشیبی سقوط قرار داده است و مشخص نیست تا چه زمانی چنین شرایطی ادامه خواهد یافت و متاسفانه هیچ امیدی به دولت برای نجات این صنعت هم وجود ندارد.
محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: دولت باید پیش از ایجاد وضعیت بوجود آمده، اقدامی برای اوضاع واحدهای تولیدی می کرد متاسفانه عدم توجه به شرایط پیش رو و نبود برنامه ریزی منسجم برای صنعت خودرو و قطعه سازی، شرایط بسیار نگران کننده ای را برای این صنعت بوجود آورده به طوری این فشار مشکلات از ماه گذشته افت تولید خودروسازان و قطعه سازان را رقم زد و پیش بینی می شود در ماههای آتی کاهش تولید خودروسازان ادامه یابد.

وی تصریح کرد: زمانی که قطعه ساز نتواند قطعات مورد نیاز صنعت خودرو را تامین کنند مسلما از خودروسازان نیز کاری بر نمی آید و به طور قطع آمار افت تولید خودرو در تیر و مرداد ماه بیشتر خواهد بود.

بازار ثانویه هم مشکل ارزی تولیدکنندگان را حل نکرد
وی با اشاره به مشکل تامین ارز قطعه سازان و خودروسازان و نقش بازار ثانویه در این شرایط ، تاکید کرد: بزرگترین اشتباه دولت راه اندازی بازار ثانویه ارزی است چرا که باید این بازار در اختیار دولت قرار گیرد و دولت و بانک مرکزی بر سیستم ارزی و پولی کشور نظارت داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن نخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت : متاسفانه ایجاد این بازار، اوضاع قیمت در بازار ارز را بسیار آشفته تر از قبل کرده است و طبعا این شرایط به هیچ وچه قابل کنترل نیست و از آنجا که مبنای قیمت در این بازار را عرضه و تقاضا تعیین می کند بنابراین دولت نمی تواند دخالتی در این بازار نیز داشته باشد.

نجفی سهی افزود: در صورتی که بانک مرکزی می خواست دخالتی کند و کنترلی بر قیمت ها داشته باشد باید اعلام می کرد که ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی تحویل شود و در آن صورت بانک مرکزی به هر نحوی با صاحب ارز برخورد می کرد.

به گفته وی نبود پیمان سپاری ارزی موجب شده که صادر کنندگان موظف به بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور نشوند به همین جهت وضعیت ارز حاصل از صادرات به هیچ عنوان مشخص نیست ضمن اینکه به دلیل اینکه ارزی که در خارج از کشور وجود دارد با ارزی که در داخل وجود دارد اختلاف قیمت دارد این مساله مانع از ارائه ارز حاصل از صادرات برای واردات می شود.

این فعال در صنعت قطعه سازی تاکید کرد: باید واردات مدیریت شود تا بتوان بازار ارز را نیز مدیریت کرد متاسفانه هر زمان دولت خواسته ارز را دو نرخی کند این مشکلات بوجود آمده است و امروز بازار ارز نه تنها دو نرخی که چند نرخی شده است .

نجفی سهی با اشاره به راهکارهایی برای رفع مشکل تولیدکنندگان افزود: باید بازار ثانویه را بانک مرکزی مدیریت کند و ارز حاصل از صادرات در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد و دولت نیز همزمان با مدیریت بازار ارز ، از تولید داخل نیز حمایت کند.

اولویت های دولت برای رفع مشکلات صنعت خودرو/عرضه مواد اولیه داخلی با سودی عادلانه به تولیدکنندگان
وی تصریح کرد: ضمن اینکه در شرایط کنونی دولت باید موظف شود مواد اولیه تولید داخل را با قیمت تمام شده و سود عادلانه عرضه کند و در این راستا به قیمت های جهانی و نرخ روز دلار توجهی نداشته باشند و ابتدا نیاز داخل را تامین کرده و سپس به دنبال بازارهای صادراتی باشد.

عضو هیات مدیره انجمن نخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور همچنین تزریق نقدینگی را راهکاری دیگر برای رفع مشکلات قطعه سازان عنوان کرد و تاکید کرد : دولت باید صنعت خودرو را به عنوان صنعتی پیشرو، با چشمی دیگر نگاه کند و با تزریق منابع مالی ، نقدینگی را وارد صنعت قطعه سازی کند.

نجفی سهی افزود: البته دولت باید تصمیم گیری کند که قطعه سازان از چه مسیری قرار است مواد اولیه مورد نیاز را وارد کند و در صورتی که قرار است واردات داشته باشند چرا از واردات آنها در گمرک جلوگیری کردند و چنانچه تخلفی در این زمینه صورت گرفته اعلام کنند و شرکتها جریمه آن را پرداخت می کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل