تیونینگ حرفه‌ای «مزدا ۳۲۳» در تهران

AndroidOnlineNewsImage (12)

 این بار به سراغ یکی از خودروهای تقویت شده شهری رفته‌ایم، مزدا ۳۲۳ که پتانسیل بسیار بالایی در تیونینگ شهری دارد و بسیاری از علاقمندان به خودروهای اسپرت خیابانی به این سراغ مزدا ۳۲۳ می‌روند. بیشتر از این در مقدمه نمی‌مانیم و به قلب این ژاپنی جراحی شده می‌رویم. در این مقاله قصد داریم تیونینگ حرفه‌ای و ارتقاء مزدا ۳۲۳ را ببنییم و هر قسمت از این خودرو را توضیح و برندهای آن را اشاره می‌کنیم تا شاید راهنمایی باشد برای دیگر علاقمندان به تیونینگ این خودروی ژاپنی.
خودرو مورد بحث ما یک مزدا ۳۲۳ تیپ ۳ متعلق به سال ۱۳۸۳ است که توسط تیونر و مالک خوش سلیقه‌اش مجهز به سیستم توربو شارژ شده که این سیستم را بر روی موتور استاندارد و پایه خودش نصب کرده‌اند و بدون دست زدن به قسمت اینترنال یا قطعات اصلی موتور مثل میل لنگ، شاتون و یا پیستون به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند. در ادامه به تک تک قطعات اضافه شده اشاره می‌کنیم و توضیحات لازم را خواهیم داد.

نمای بیرونی خودرو: نگاهی به چهره خودرو می‌کنیم. تنها چیزی که نظر ما را جلب می‌کند، رینگ‌های ۱۷ اینچی برند معروف TEAM DYNAMICS RACING است که به چهره جذاب مزدا رنگ دیگری بخشیده است.

در قسمت عقب خودرو، منبع اگزوز خوش صدای برند GREDDY را مشاهده می‌کنیم که به صورت مایل نصب شده که برگرفته از مدل‌ها و نمونه خودروهای تیونینگ شده ژاپنی است. جز موارد ذکر شده تغییر دیگری در نمای ظاهری این خودرو دیده نمی‌شود.

داخل کابین و نشانگرها: سری به داخل اتاق خودرو می‌زنیم و تعدادی آمپر و نشانگر می‌بینیم که یکی نشانگر سنسور وایدبند است که نسبت مخلوط سوخت و هوا را تنظیم و اعداد مربوطه را به راننده نشان می‌دهد. این آمپر از برند INNOVATE انتخاب و استفاده شده است.

آمپر بعدی بوست گیج است که مقدار و فشار بوست توربو را نشان می‌دهد که همچون سیستم خروجی اگزوز از برند معروف GREDDY است. و البته آمپر بعدی مربوط به مقدار دمای آب است که از برندDEFI است.

قوای محرکه و توربو: به سراغ بخش اصلی خودرو یعنی پیشرانه آن می‌رویم. درب موتور را بالا زده و موتور مجهز شده به سیستم توربو را می‌بینیم. موتور خودرو در ابتدا مشکل فنی داشته و به دست مالک به طور کل تعویض شده و همان موتور استاندارد خود مزدا ۳۲۳ را جایگزین موتور معیوب قبلی کرده با این تفاوت که موتور مربوط به نسل و مدل تیپ ۴ بوده که از لحاظ حجم و اینترنال تفاوتی با نمونه‌های دیگر موجود در بازار ایران ندارد و فقط با توجه به این که مدل‌های تیپ ۴ دارای گیربکس اتوماتیک هستند، میل‌لنگ و تعدادی از قطعات به دلیل تیپ ۴ بودن با نمونه تیپ ۳ تعویض شده است.

این موتور با نمونه‌های دیگر، یک تفاوت بزرگ دارد و آن سرسیلندرهایش است که مجهز به سیستم VVTI یا همان سوپاپ متغیر است. این سیستم متعلق به موتورهای با کد فنی ZL است که به همراه مانیفولد، هوای همان نسل ZL بر روی این بلوک سوار شده و این نکته و سیستم کمک بسیار زیادی در شتاب‌گیری و قدرت می‌کند. پیستون‌ها و بقیه لوازم اینترنال به صورت استاندارد بوده و تغییری در آن صورت گرفته نشده است. به سراغ سیستم پرخوران یا همان توربو می‌رویم. توربو نصب شده از برند و مربوط به شرکت تویوتا و با کد CT20 بوده که این خودش نسبت به بقیه خودروها تفاوت است که از توربو برند تویوتا استفاده شده است. هدرز دست‌ساز آهنی آن دود حاصل از احتراق را به سمت توربو هدایت کرده و پره‌های توربین را به گردش در میاورد و با این عمل مکش هوا را از سمت دیگر توربو را خواهیم داشت. وقتی توربین‌ها به حرکت درآمدند دود توسط لوله اگزوز ۲٫۵ اینچی به سمت عقب و منبع اگزوز فرستاده می‌شود. هوا پس از مکش همچنین توسط لوله‌های ۲٫۵ اینچی به سمت اینترکولر برند معروف HKS رفته و در آن جا خنک شده و به سمت دریچه گاز هدایت می‌شود. بر روی این کانکشن یا لوله سوزن پاشش واترمتانول را می‌بینیم که این سیستم و دستگاه به صورت دست‌ساز بوده و نکته دیگر وجود بلوآف یا سوپاپ اطمینان برند HKS است که برای تخلیه گاز اضافی تعبیه شده است.

نکته بعدی سوزن‌های انژکتور ۵۴۰ سی‌سی متعلق به مزدا RX7 است که کمک بسیار زیادی در پاشش بیشتر و قوی‌تر سوخت می‌کند و برای سوزاندن از شمع‌های سرد برندNGK اصلی استفاده شده است. تمامی این سیستم‌ها توسط ECU برند FORCEبا کد SR4 کنترل و راه‌اندازی شده است.
از دیگر قطعاتی که زیر نظر ECU کار می‌کند مثل لانچ کنترل، ناک سنسور و … می‌باشد. در بخش انتقال قدرت تغییری صورت نگرفته و فقط از دیسک و صفحه از جنس گرافیت استفاده شده است.

تست شتاب و لذت هرزگردی: نوبت به قسمت هیجان‌انگیز و تست شتاب‌گیری می‌رسد. بوست خودرو را با چرخاندن شیر بوست کنترل به نزدیک ۱ بار یا ۱۵ PSI می‌رسانیم و آماده حرکت می‌شویم. در دنده یک همان لرزش همیشگی صفحه کلاچ گرافیت را احساس می‌کنیم و بعد از راه افتادن و کمی دور گرفتن پدال را تخته کرده و بعد از مکث کوتاهی توربو زیر بار رفته و شروع به بوست دهی می‌کند و در صندلی فشرده می‌شویم. در همین حین صدای جیغ لاستیک‌ها و هرزگردی به گوش می‌رسد و به سرعت دنده یک پر شده و با عمل تعویض دنده صدای دلنشین بلوآف شنیده می‌شود. متاسفانه مسیر اجازه سرعت‌گیری بیشتر به ما نداد و فقط توانستیم در دنده ۳ با همان شتاب اولیه به سرعت ۱۳۰ کیلومتر برسیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل