بد فروش ترین خودروهای ایران آن هایی هستند که در مقایسه با دیگر خودروها یا به تعداد کم تری وارد شده اند و خدمات پس از فروش ضعیفی دارند و یا به حدی از نظر فنی و ظاهری بد هستند که با سلیقه مردم ایران سازگار نیستند و در چنین بازار محدودی باز هم مورد پسند واقع نمی شوند.

از گذشته تاکنون بازار خودروهای کارکرده ایران الگوها و شرایط خاصی داشت که نظیر آن را نمی توانستیم در هیچ جای دنیا پیدا کنیم. همین قوانین و رویه های نانوشته موجب شده بود برخی از خودروها برای مردم محبوب تر شوند و بازار خرید و فروش بسیار خوبی داشته باشند و از طرفی، برخی دیگر از خودروها به دلایل مختلف مورد استقبال مردم و نمایشگاه داران واقع نشوند و بازار خرید و فروش بسیار بدی داشته باشند.

علت بد فروش بودن برخی از خودروهای بازار ایران چیست؟
بد فروش بودن هر خودرو در بازار دلایل مخصوص به خود را دارد که در ادامه هر کدام از آن ها را بررسی می کنیم.

۱. تعداد کم

از دلایل مهمی که موجب می شود یک خودرو بازار خرید و فروش بدی را تجربه کند این است که تعداد آن در بازار، نسبت به دیگر خودروهای هم‌رده‌اش کم باشد. این قضیه موجب می شود مردم به سراغ چنین خودروهایی که تعدادشان کم است و چندان خاص و ویژه هم نیستند نروند، زیرا هم در میان مردم شناخته شده نیستند و هم این که شخص موقع خرید به این فکر می افتد که اگر روزی بخواهد آن خودرو را بفروشد، کسی خریدارش نیست.

۲. خدمات پس از فروش ضعیف
خدمات پس از فروش ضعیف همیشه موجب می شد یک خودرو با خاک یکسان شود، زیرا صاحب خودرو برای حل مشکلات فنی آن، نمایندگی و یا مرکز تعمیر مناسبی پیدا نمی کرد. خدمات پس از فروش ضعیف فقط مربوط به تعمیرات نیست، بلکه نبودن قطعات یدکی هم مشکلی است که در این راستا برای خودرو به وجود می آید. از دلایل مهم ضعیف بودن خدمات پس از فروش این است که تعداد یک خودرو در بازار کم باشد. بنابراین علت قبلی یک از عوامل اصلی ضعف در خدمات پس از فروش است.

۳. ضعف در طراحی ظاهری، مشخصات فنی و امکانات رفاهی
جدا از بحث مشخصات فنی و امکانات رفاهی، ضعیف بودن طراحی ظاهری خودرو یکی از مهم ترین دلایل موفق نبودن آن در بازار است. فرم چراغ ها، طراحی جلوپنجره (Grille) و همچنین طراحی داشبورد و درون کابین از مهم ترین بخش های یک خودروست که باید با زیبایی و الگوهای به‌روزتری طراحی شود تا بتواند مشتری را به خود جذب کند.

از طرفی دیگر، دو پارامتر مشخصات فنی و امکانات رفاهی هم در بازار فروش خودرو تأثیرگذار هستند، اما اهمیت آن ها به اندازه ظاهر خودرو نیست. برای مثال، بیش تر خودروهای قدیمی سانگ یانگ از امکانات رفاهی و مشخصات فنی خوبی بهره مند بودند، اما به دلیل فرم بد جلوپنجره و چراغ ها، در ایران مورد استقبال قرار نگرفتند.

۴. وجود همرده ها و رقبای قوی تر
از دلایل دیگری که موجب شکست یک خودرو در بازار می شد، وجود رقبا و هم‌رده های بهتری بود که خریداران، گزینه های موجود را با آن ها مقایسه می کردند و در نهایت، به این نتیجه می رسیدند که فلان خودرو در مقایسه با رقبایش عملکرد ضعیف تری دارد و به همین دلیل آن را خریداری نمی کردند. این رویه در بلندمدت باعث می شد خودروی مورد نظر به عنوان یکی از بد فروش ترین خودروهای ایران شناخته شود.

بد فروش ترین خودروهای ایران
۱. هیوندای آی ۴۰ (i40)

ایران
ایران

هیوندای آی ۴۰ یکی از خودروهایی است که به دلیل تعداد کمش در بازار، شناخته شده نیست و به همین دلیل بازار خرید و فروش خوبی ندارد. i40 در دو نسخه سدان و استیشن وارد ایران شده است و علاوه بر طراحی ظاهری مناسب، امکانات رفاهی، مشخصات فنی و خدمات پس از فروش خوبی هم دارد. از این رو، تنها عامل شکست آی ۴۰ را می توان تعداد کم آن دانست.

۲. هیوندای آی ۱۰ (i10)

یکی از کوچک ترین هاچ بک های ایران i10 است که به دلیل کوچک بودن بیش از اندازه و مشخصات فنی ضعیفش مورد استقبال ایرانی ها قرار نگرفت و نتوانست بازار خوبی را تجربه کند.

۳. بایک سابرینا

بایک سابرینا از خودروهای خوبی بود که می توانست به راحتی در بازار ایران موفق شود، زیرا هم مشخصات فنی قابل قبولی داشت و هم به عنوان یک هاچ بک، از فضای بار و کابین مناسبی بهره مند بود و می توانست پاسخ‌گوی نیازهای یک خانواده کم جمعیت باشد. در کنار ویژگی های گفته شده، سابرینا به نسبت قیمت پایینش مجهز به امکاناتی مانند مولتی مدیا، سانروف، سنسور پارک و… بود که می توانست مشتری را به سمت خود متمایل کند. مهم ترین ویژگی های این خودرو اتوماتیک بودن و همچنین قیمت پایینش بود که این دو خصوصیت هم نتوانستند خدمات پس از فروش بسیار ضعیف سابرینا را در کیفیت بازار خرید و فروشش کم‌رنگ کنند.

۴. سوزوکی کیزاشی

کیزاشی یکی از خودروهایی است که در زمان نامناسبی وارد بازار ایران شد. در سال ۲۰۱۲ بسیاری از خودروهای کیا و هیوندای با طراحی بسیار به‌روز و مشخصات فنی فوق العاده ای به ایران آمدند که موجب شدند طراحی قدیمی کیزاشی و گیربکس CVT این خودرو نقطه ضعف بزرگی برایش محسوب شود و مورد استقبال ایرانی ها قرار نگیرد.

۵. بیسو T3

خدمات پس از فروش و بازاریابی ضعیف سیف خودرو موجب شد یکی از اقتصادی ترین کراس اوورهای بازار ایران که از نظر ابعاد بدنه، امکانات رفاهی و مشخصات فنی عملکرد خوبی داشت، در بازار موفق نباشد و به ندرت در خیابان های شهر دیده شود.

۶. SWM

سیف خودرو در اقدامی دیگر، یکی از بهترین کراس اوورهای چینی مونتاژی یعنی SWM G01 را هم فدا کرد. این خودرو، هم ظاهر زیبایی دارد و هم از نظر فنی و امکانات رفاهی می توانست برای خریدار جذاب باشد. نسخه معمولی و اسپرت این خودرو به آپشن های ایمنی و رفاهی زیادی مجهزند، اما مانند بیسو، عرضه نامناسب و خدمات پس از فروش ضعیف موجب شد SWM G01 در بازار موفق نشود.

۷. محصولات قدیمی سانگ یانگ

به طور کلی، تمام محصولات سانگ یانگ به جز تیوولی و محصولات جدیدی که قرار است جدیداً به بازار بیایند، کاملاً زشت هستند و همین زشتی موجب شده است به سختی در بازار خرید و فروش شوند. اکتیون، رکستون، کایرون و کوراندو نمونه هایی از زشت ترین محصولات سانگ یانگ محسوب می شود.

۸. هافی لوبو

یکی از زشت ترین، ضعیف ترین از نظر قدرت و همچنین کم آپشن ترین خودروهای ایران هافی لوبو است که علت انتخاب شدنش توسط خودروسازان بم برای مونتاژ در ایران هنوز هم مبهم است. برای درک بهتر بازار این خودرو بهتر است بدانید در صورت خرید آن، صاحب اول و آخرش خودتان خواهید بود.

۹. آلفا رومئو میتو

قیمت نسبتاً بالا، طراحی ظاهری نه چندان دلچسب، امکانات رفاهی کم و همچنین مشکل در تأمین قطعه و خدمات پس از فروش ضعیف از دلایل عمده‌ای‌ست که موجب بازار بد میتو شده و آن را در کنار بد فروش ترین خودروهای ایران قرار داده است.

۱۰. رنو سفران و لتیتود

سفران و لتیتود را می توان تنها خودروهای کمپانی رنو دانست که موفق نشدند در ایران بازار دست دوم خوبی داشته باشند. علت بد فروش بودن سفران و لتیتود مربوط به مشکلات فنی و ظاهری نیست، بلکه دقیقاً همان اتفاقی که برای هیوندای i40 افتاده، دامان این دو خودرو را نیز گرفته است.

۱۱. راین V5

گروه راین در یک اقدام بی سابقه به سراغ ضعیف ترین و ارزان ترین محصول کمپانی فاو رفت. راین V5 علاوه بر طراحی ظاهری بسیار ضعیف از نظر فنی و امکانات رفاهی هم هیچ حرفی برای زدن ندارد و به راحتی از دیگر خودروهای همرده اش شکست می خورد. گروه راین در آخرین تغییر برای این خودرو، گیربکس اتوماتیک در نظر گرفت که این قضیه هم نتوانست بازار فروش V5 را سر و سامان دهد.

۱۲. سیتروئن C5

برخلاف زانتیا که با استقبال فوق العاده ای از طرف مردم روبه‌رو شد، سیتروئن C5 نتوانست بازار دست دوم خوبی را تجربه کند. هر دو نسل از C5 دارای امکانات رفاهی و ویژگی های فنی خوبی بودند، اما به علت وجود رقبای کره ای و ژاپنی، نتوانستند مردم را به سمت خود جذب کنند.

۱۳. میتسوبیشی لنسر

لنسرهایی که وارد ایران شدند فقط و فقط یک مشکل داشتند و آن هم سفارش گذاری آن ها با گیربکس CVT بود. با وجود این که بسیاری از خودروهای چینی با گیربکس CVT، بازار خرید و فروش خوبی دارند، اما لنسر به دلیل قیمت بالا و نداشتن یک گیربکس مناسب، نتوانست در ایران موفق شود.