مزدا RX-7 اولین مدل مزدا نیست که با موتور ونکل تولید شد زیرا این افتخار نصیب مدل Cosmo شد، اما RX-7 تاکنون سه نسل و ۲۴ سال را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل مزدا بیش از هر خودروساز دیگری قدرت موتورهای ونکل را در دنیای خودرو به نمایش گذشته است.
مزیت های موتور ونکل ابعاد کوچک، سادگی نسبی و قدرت شگفت انگیزی است که از حجم موتور پایین تولید می کند. در این موتورها برخلاف موتورهای پیستونی سنتی که در آن پیستون ها حرکت رفت و برگشتی دارند، یک جسم که تقریبا شبیه مثلث است و روتور نامیده می شود داخل یک محفظه به گردش در می آید و حرکت دورانی ایجاد می کند. در این موتورها خبری از سوپاپ و میل سوپاپ نیست و حفره های موجود در محفظه احتراق باعث می شوند هنگام حرکت روتور هوا بتواند وارد و خارج شود. به همین دلیل موتورهای ونکل بسیار دور بالا هستند و معمولا می توانند به راحتی تا ۸۰۰۰ دور در دقیقه دور بگیرند. مصرف سوخت بالا عیب عمده موتورهای ونکل است که باعث شده است بسیاری از خودروسازان در خودروهای تولید انبوه خود از این نوع موتور استفاده نکنند.

اولین نسل RX-7 با کد FB در سال ۱۹۷۸ معرفی شد (خودروی زرد رنگ در تصویر بالا) و از نظر اسپرت بودن نسبت به خودروهای اسپرت قبلی مزدا مانند RX-3 در سطح بالاتری قرار داشت. اولین مدل RX-7 از یک موتور ونکل با ۲ روتور و حجم ۱٫۱ لیتر نیرو می گرفت که ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد. بعدها نسل اول RX-7 با یک موتور توربوشارژ ۱٫۱ لیتری با قدرت ۱۶۵ اسب بخار و یک موتور تنفس طبیعی با ۲ روتور و حجم ۱٫۳ لیتر با قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن متر در دسترس مشتریان قرار گرفت.

نسل دوم RX-7 در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و از طرح بدنه گوه ای شکل برخوردار شد که تا حد زیادی نوعی تقلید از پورشه ۹۴۴ بود. این خودرو نیز با موتور توربوشارژ ارائه می شد و در بازار بعضی کشورها حتی مدل کانورتبیل آن هم عرضه شد که تنها نسخه کانورتبیل RX-7 بود. نسل دوم RX-7 با ۴ موتور مختلف عرضه شد که شامل ۲ موتور ۱٫۳ لیتری تنفس طبیعی با قدرت های ۱۵۰ تا ۱۶۰ اسب بخار و دو موتور ۱٫۳ لیتری توربوشارژ با قدرت های ۱۸۵ تا ۲۱۵ اسب بخار است.
سرانجام نسل سوم RX-7 در سال ۱۹۹۲ معرفی شد و فقط از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ در ایالات متحده به فروش رسید. تولید این خودرو در خارج از امریکا تا سال ۲۰۰۲ ادامه داشت. تولید محدود، عملکرد شگفت انگیز و حضور برجسته در فیلم سریع و خشن باعث شده است این کوپه های ژاپنی طرفداران زیادی پیدا کنند. قیمت نسل سوم مزدا RX-7 در بازار دست دوم رو به افزایش است. نسل سوم مزدا RX-7 با سه موتور مختلف عرضه شد که حجم تمام آنها ۱٫۳ لیتر بود و هر سه آنها توئین توربو بودند. قدرت این موتورها از ۲۵۲ تا ۲۷۶ اسب بخار متغیر بود. قویترین مدل RX-7 می توانست در مدت زمان کمتر از ۵ ثانیه به ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

مزدا هنوز قصد ندارد موتورهای ونکل را کاملا رها کند و قصد دارد از یک موتور ونکل برای افزایش برد حرکتی یک خودروی الکتریکی استفاده کند. بنابراین، حداقل شانسی برای تولید یک خودروی اسپرت با موتور ونکل در آینده وجود دارد. در اواخر سال ۲۰۱۷ عکسهای جاسوسی نشان دادند که مزدا در حال ارزیابی یک مدل خاص از RX-8 بود که لوله هایی در قسمت جلوی آن به چشم می خورد که نشانه وجود یک موتور جدید زیر کاپوت آن بود! با این حال یکی از مدیران ارشد این شرکت گفت که مزدا حداقل تا سال ۲۰۲۰ بودجه لازم برای معرفی چنین محصول خاصی را ندارد.
خوشبختانه انبوهی از مدل های کارکرده مزدا RX-7 در بازار وجود دارند که می توانند عطش رانندگان علاقه مند به موتورهای ونکل را سیراب کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل