بازار گرمی چینی ها در بازار خودروی ایران

AndroidOnlineNewsImage (63)

چینی ها برنامه بلند مدتی برای بازار خودرو ایران دارند و مسائلی که این روزها در خصوص حضور چینی ها در ایران عنوان می شود به نوعی بازار گرمی است و به طور قطع چینی ها از فرصت بوجود آمده در بازار ایران استفاده حداکثری را خواهند کرد.
تحریم های خودروسازی کمتر از دو هفته دیگر استارت زده می شود و با وجود اینکه هنوز تحریم های اصلی آغاز نشده اما ترکش های آن به وضوح برصنعت خودرو مشخص است.

پیش بینی می شود به دلیل شدت تحریم های جدید، تمامی شرکتهای اروپایی به رغم سرمایه گذاری که در ایران داشتند هر گونه ارتباط و همکاری با ایران را قطع کنند. در این شرایط آمار افت تولید خودرو از ماه گذشته حاکی از تبعات شدید تحریم های روزهای آینده بر صنعت خودرو است البته وضعیت کنونی تولید نشان می دهد که بسیاری از شرکتها پیش از عملی شدن تحریم ها به استقبال آن رفتند و به تدریج در حال کوچ از ایران هستند اما با این حال بسیاری از این شرکتها در پی آن هستند تا تعهداتی که به لحاظ پیش فروش داشتند را انجام دهند.

در هفته های اخیر تاخیر در تحویل و افت تولید برخی از خودروها از جمله محصولات رنو در ایران، حاکی از توقف تولید این خودروها دارد اما این مساله تا این لحظه از سوی مدیران این شرکتها تکذیب شده است چنانچه در آخرین روزهای خردادماه ، مدیرعامل رنو اعلام کرد که این شرکت بنا ندارد همکاری با ایران را متوقف کند و این شرکت با وجود خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها ، از ایران خارج نخواهد شد اظهارات مدیرعامل رنو در حالی مطرح می شود که افت تولید محصولات رنو در ایران باز هم این شائبه را در ذهن ها ایجاد می کند که توقف تولید این خودروها حتمی است با این حال در دو روز گذشته نیز مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو پس از انتشار خبر ضد و نقیضی در خصوص توقف تولید محصولات رنو ، ضمن تکذیب خبر توقف تولید تندر۹۰ ، اعلام کرد که روند تولید و تحویل این خودرو ادامه دارد این در حالی است که این روزها رفتار و جریان تولید بر خلاف اظهارات است و حکایت از ادامه افت تولید این خودروها طی روزهای آتی دارد.

در چنین شرایطی که شدت تحریم های آتی، موج خروج شرکتهای اروپایی از ایران را استارت زده است ، موضوع همکاری و حضور چینی ها در بازار ایران نیز مباحث زیادی را در این روزها مطرح کرده است با این حال برخی از کارشناسان طرح این موضوع و احتمال ترک چینی ها را به نوعی بازی چینی ها با ایران و برای بازار گرمی می دانند و معتقدند که هر چند ایرانی ها در جریان برجام واکنش های خوبی نسبت به چینی ها نشان ندادند و همچنان افکار عمومی ذهنیت خوبی در خصوص اجناس و کالاهای چینی ندارند اما به طور قطع در این مقطع چینی ها ذهنیت ها را تغییر داده و ظرف مدت کوتاهی جنس هایشان را در بازار ایران به فروش می رسانند.

امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه به طور حتم چینی ها از بازار خاکستری و گل آلود خودرو ایران استفاده خواهند کرد، اظهار داشت : شرکتهای چینی ها در ایران حضور خواهند داشت و بعید است که بازار ایران را ترک کنند و مسائلی که در خصوص حضور چینی ها در ایران مطرح می شود به نوعی بازار گرمی است و به طور قطع چینی ها از این فرصت استفاده حداکثری را خواهند برد.

برنامه بلند مدت چینی ها در ایران / چینی ها هیچ زمان به دنبال سرمایه گذاری در ایران نبودند
وی گفت : چینی ها برنامه بلند مدتی برای بازار ایران دارند و با وجود اینکه ایرانی ها در جریان پذیرش برجام واکنش های خوبی نسبت به چینی ها نداشتند اما در این مقطع آنها ذهنیت ها را تغییر خواهند داد .

کاکایی افزود: البته چینی ها هیچ زمانی به دنبال سرمایه گذاری در ایران نبودند و تمام کارهایی که تاکنون انجام دادند صرفا برای فتح بازار ایران بوده است هر چند با وجود یک میلیون قطعه ساز ، نباید هم هدفی به غیر از این داشته باشند.

حرکت محتاطانه چینی در بازار خودرو ایران
این کارشناس صنعت خودرو همچنین حرکت چینی ها در بازار ایران را بسیار محتاطانه دانست و گفت : البته شرکتهای چینی با وجود اینکه تعدادشان بسیار زیاد است اما با تولید و فروش کم سود خوبی را کسب می کنند چرا که در چین تعداد زیادی خودروساز وجود دارد که اینها پلت فرم های مشترکی دارند و متعاقب آن قطعات مشترک و چون تعدادشان زیاد است با جابه جایی قطعات می توانند خودروهای متفاوتی را تولید و به بازار ایران عرضه کنند که ظاهر متفاوتی هم دارند.

به گفته کاکایی، شرکت های چینی با وجود تعداد زیاد، اما با عرضه محدود و متنوع مدل ها به بازار ایران در این سالها به شدت بازار ما را تحت نظر داشته و نفوذ کرده اند.
وی با اشاره به حرکت رو به جلو و با برنامه چینی ها در بازار ایران، افزود : البته در این آب گل آلود نیز حتما ماهی هایی وجود دارد و چینی ها به دنبالش هستند.

کاکایی در پایان یکی از مسائل مهم در شرایط کنونی بازار خودرو را مساله تغییرات برندینگ عنوان و خاطرنشان کرد: از موضوعاتی که در بلند مدت به طور قطع اتفاق خواهد افتاد تغییرات برندینگ در بازار خودرو است که معمولا در چنین زمان هایی رخ می دهد و به یکباره برندی جدید جای برند قبلی می نشیند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل