اکثر رانندگان آمریکایی از خودروهای خودران واهمه دارند!- مطالعات جدید نشان می‌دهد حدود ۶۶ درصد رانندگان آمریکایی از خودروهای خودران می‌ترسند.به نظر می‌رسد وعده عرضه خودروهای خودران فرسنگ‌ها با عملی شدن فاصله دارد. شاید این خبر خوبی برای رانندگان باشد زیرا مطالعه جدید AAA نشان می‌دهد اکثر رانندگان آمریکایی از این خودروها ترس دارند. نکته سورپرایز کننده اینکه در سال‌های اخیر از میزان اعتماد رانندگان به خودروهای خودران کاسته شده است.

بنا به گفته AAA حدود ۶۶ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این موسسه اظهار داشته‌اند از خودروهای خودران واهمه دارند. این رقم در سال ۲۰۲۲ برابر با ۵۵ درصد بوده و سال پیش نیز به ۶۸ درصد رسیده است. تعداد افرادی که به خودروهای خودران اعتماد دارند نسبت به سال قبل ۹ درصد بیشتر شده درحالی‌که ۲۵ درصد افراد نیز درباره عملکرد این وسایل نقلیه مطمئن نیستند. هر دو آمار نسبت به سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۵ و ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهند.

اگرچه خریداران از خودروهای رباتیک واهمه دارند اما همین موضوع دقیقاً درباره سیستم‌های کمک‌راننده صدق نمی‌کند. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی می‌گویند به برخی از این تکنولوژی‌ها علاقه دارند و بیش از نیمی از آن‌ها از سیستم‌هایی همچون ترمز خودکار جلو و عقب و دستیار حفظ خودرو بین خطوط استقبال می‌کنند. تنها ۴۲ درصد افراد به دستیار رانندگی فعال علاقه دارند و ۴۹ درصد نیز به دنبال استفاده از کروز کنترل تطبیقی هستند.

البته رانندگان باید در استفاده از این سیستم‌ها محتاط باشند چراکه یکی دیگر از مطالعات AAA نشان داده سیستم‌های کمک‌راننده همیشه قابل‌اعتماد نیستند. این موسسه اخیراً مؤثر بودن سیستم ترمز عقب خودکار را زیر سؤال برده چراکه تنها از ۴۰ تست انجام شده تنها یکی از آن‌ها بدون تصادف به پایان رسیده است. نیمی از خودروهای حاضر در این تست‌ها نتوانسته‌اند قبل از برخورد با عابر پیاده ترمز کنند و با او برخورد کرده‌اند. البته نباید به این زودی‌ها نگران حضور خودروهای خودران در خیابان‌ها بود چراکه بخش کروز جنرال موتورز در طول ماه‌های اخیر با مشکلات ایمنی زیادی دست‌وپنجه نرم کرده و به نظر می‌رسد ویمو گوگل یکی از معدود شرکت‌هایی است که تلاش‌های خود برای توسعه این تکنولوژی را ادامه می‌دهد. این شرکت سرویس روبوتاکسی خود را به لس‌آنجلس نیز گسترش داده اما تکنولوژی خودران سال‌ها با استفاده عمومی فاصله دارد.