استراتژی های پیش رو برای کاهش مصرف سوخت

AndroidOnlineNewsImage (2)

 اخبار در خصوص افزایش مصرف بنزین، کمبود بنزین سوپر و اقدام برای گران کردن این سوخت استراتژیک را بارها در چند وقت اخیر شنیده ایم. حقیقت آن است که مصرف بنزین در کشور به واسطه قدیمی بودن و پر مصرف بودن تکنولوژی های مورد استفاده در خودروهای پرفروش کشور بسیار بالاست و اقدام عملی جهت افزایش سهم خودروهایی که از دیگر سوخت ها نظیر گازوئیل استفاده می کنند یا تامین انرژی آنها از سیستم های هیبریدی صورت می گیرد، انجام نشده و هم چنان ناوگان خودروهای سواری کشور متکی به سوخت بنزین هستند و به همین دلیل، هرگونه تغییر در نحوه عرضه یا قیمت گذاری آن، بسیار مهم تلقی می شود.

عرضه خودروهای دوگانه سوز نیز در مدت زمانی بسیار رونق داشت و ایران، عنوان صاحب بزرگترین ناوگان خودروها با سوخت CNG را در بازه ای به خودش اختصاص داده بود، اما در طی سالهای اخیر عرضه و فروش خودروهای دوگانه سوز با سوخت CNG بسیار کاهش یافته و به موازات آن، مصرف بنزین نیز افزایش یافته است.

در همین زمینه سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با عنوان کردن این مساله که احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهمیه بندی آن وجود دارد، افزود: اگر مصرف بنزین کاهش پیدا نکند و یا اینکه از ناحیه تحریم ها تحت فشار قرار بگیریم، بنزین دو نرخی شده و سهمیه بندی می شود و اعلام قیمت جدید نیز بر عهده وزارت نفت خواهد بود.
اسداالله قره خانی در جریان گفتگویی که با خبرگزاری ایسنا داشت، اظهار کرد: زمانی بود که ما بنزین دو نرخی داشتیم که به صورت سهمیه بندی ارایه می شد ودلیل این سبک عرضه، مقتضیات زمان و تحریم های خارجی بود که باعث می شد بنزین تولید شده در داخل کشور، کفاف مصرف را ندهد. به دلیل افزایش مصرفی که در آن زمان صورت گرفته بود، مجبور به دو نرخی کردن و سهمیه بندی بنزین شدیم که در آن زمان کار خوبی بود و نتایجی موثر داشت.

با برداشته شدن تحریم ها و افزایش ظرفیت های تولید بنزین در داخل کشور، تولید توانست خود را به مصرف برساند و به همین دلیل بود که بنزین دو نرخی و سهمیه بندی شده کنار گذاشته شد. این روند تا ابتدای امسال ادامه داشت، تا جایی که دولت قصد داشت قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی را بر اساس تبصره ۱۸ لایحه بودجه افزایش دهد. دولت تاکید داشت که هزینه های آن سنگین است و برای جبران بخشی از هزینه ها، باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند، طرحی که مجلس شورای اسلامی آن را رد کرد.
در این مدت وزارت نفت دو فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به مرحله بهره برداری رساند که هر فاز قادر به تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا هستند. قره خانی در ادامه صحبت هایش گفت: دولت بر اساس قانون هدفمندی و قانون وزارت نفت و قانون مربوط به مجوز استفاده از کارت سوخت، اختیار افزایش قیمت بنزین را دارد.

در حال حاضر و بنابر اظهارات سختگوی کمیسیون انرژی مجلس، تولید بنزین کشور هشتاد میلیون لیتر است و مصرف به بیش از صد میلیون لیتر رسیده است. از سوی دیگر تحریم های احتمالی صنعت نفت ایران را تهدید می کنند و اگر کاهش مصرف صورت نگیرد، فاصله بین تولید و مصرف بیشتر شده و دولت مجبور به واردات بنزین خواهد شد. در چنین شرایطی دولت از طریق سهمیه بندی بنزین و عرضه آن به صورت دو نرخی، تقاضا را کنترل خواهد کرد. در این شرایط افرادی که بیشتر از حد معمول بنزین نیاز داشته باشند یا از اتومبیل های پر مصرف استفاده کنند، مجبور خواهند بود تا بنزین را گران تر بخرند.

بنابر اظهارت قره خانی، دو طرح سهمینه بندی بنزین و دو نرخی عرضه کردن آن در آینده نزدیک عملی خواهند شد، اما اینکه چه زمانی دولت تصمیم به اجرای این طرح ها بگیرد، بستگی به دوره های زمانی آینده دارد. قیمت ها بدست وزارت نفت تعیین خواهد شد و البته مشورت هایی برای قیمت گذاری با مجلس شورای اسلامی صورت خواهد گرفت. با وجود تمامی این گفته ها، هنوز تصمیمی درباره گران کردن قیمت بنزین و سهمیه بندی آن اعلام نشده است

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل