«سانگ یانگ تیوولی» بخریم یا «رنو داستر»؟
خرید شاسی بلند آن هم در حدود ۱۶۰ میلیون تومان، یکی از آن انتخابهایی است که خریداران با وسواس انجام میدهند.
در میان شاسی بلندهای موجود در بازار، گزینههای زیادی وجود دارند که بخش عظیمی را چینیها شامل میشوند. اما اگر از چینی ها صرف نظر کنیم، گزینه های محدودی باقی میمانند. دو گزینه در سگمنت زیر ۱۶۰ میلیون، داستر و تیوولی هستند.
سانگ یانگ تیولی
سانگ یانگ شرکتی است که ایران آن را با مدل “موسو” برای اولین بار شناخت. این شرکت کرهای نسل جدید تیولی را وارد بازار کرده است که دارای قیمتی زیر ۲۰۰ میلیون است و ویژگیهای این خودرو موجب شد تا با استقبال خوبی در بازار ایران مواجه شود.
تیولی در کلاس خودروهای کراس اوور قرار دارد و از نظر ظاهری در میان رقیبهای خود، دارای حرفی برای گفتن است. ظاهر این خودرو کاملا به روز است و این را برشهای زیبای بدنه و چراغهای LED بیان کننده این موضوع هستند. یکی از جذابترین بخشهای این خودرو نمای آن از نیم رخ است. خطوط به کار رفته در بدنه آن را تبدیل به یک کراس اوور جذاب میکند. دو برجستگی که یکی از جلو و یکی از عقب به انتهای خودرو ختم میشود، یکی از نقاط قوت طراحی این خودرو است.
هنگامی که در داخل این خودرو مینشینیم، کیفیت مواد به کار رفته و طراحی داخلی کاملا میتواند شما را راضی نگه دارد. رعایت ارگونومی در طراحی بدنه، خطوط زیبا، رنگ چرم صندلیها، داشبورد و کنسول خوش فرم از جمله ویژگیهای این رقیب سرسخت کرهای است.
قلب تپنده این خودرو ۱٫۶ لیتر حجم دارد و دارای حداکثر توان ۱۲۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۷ نیوتون متر است. این قدرت توسط یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعت تیپ تروتیک به چرخها منتقل میشود. شتاب صفر تا صد تیولی ۱۲ ثانیه در کاتالوک ذکر شده است.
این خودرو از نظر استاندارد NVH یکی از بهترینها در میان رقبا است به این معنا که این خودرو کمترین میزان صدا و لرزش را به درون اتاق منتقل میکند.
اما از نظر مصرف سوخت تیولی دارای استاندارد یورو ۶ است و به صورت ترکیبی تنها ۷٫۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف میکند که به نسبت وزن این خودرو عدد نسبتا خوبی است.
امکانات: EBD – ABS – ترمز های دیسکی در محورهای عقب و جلو – سیستم فعال ضد واژگونی ARP -سیستم پایداری الکترونیکی ESP – کمک ترمز الکترونیکی HBA – سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA – سیستم ضد لغزش خودرو در شتاب گیری ASR – سیستم ضد هرزگردی – یربگ راننده و سرنشین جلو – ایربگ های پرده ای – ایربگ های جانبی – مجموعاً ۶ کیسه هوا در ۱۰ نقطه مختلف – سیستم فعال شونده پشت سری ها در هنگام تصادف – رینگ های ۱۸ اینچی – سنسور عقب جهت پارک خودرو – دوربین دید عقب – شیشه های دودی ردیف عقب – شیشه های جلو ضد اشعه – شیشه ها برقی و مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع (سمت راننده) – فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع – دی لایت چراغ های جلو و چراغ های عقب LED – تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو – مدیریت برق باطری – آینه های کناری برقی تاشو – آینه جلو حساس به نور ECM – صندلی های ردیف جلو و عقب چرم-گرم کن صندلی های جلو – سیستم تهویه مطبوع دستی – کروز کنترل – برف پاکن های مجهز به سنسور باران و برف – شیشه های دودی درب های عقب – بال عقب – ورود بدون کلید Smart Key – فرمان برقی سه حالته.
رنو داستر
داستر یکی از محصولاتی است که در ایران با نام “رنو” و در برخی دیگر از کشورها تحت برند “داچیا” عرضه میشود.
این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و بیشتر فروشش را تحت نام رنو در جهان دارد و با داشتن قیمت کم اقتصادی بودن، توانست فروش نسبتا خوبی را تجربه کند.
میتوان گفت این کراس اوور فرانسوی از نظر ظاهری کمی عجیب است و ممکن است بسیاری به همین دلیل این خودرو کمی از آن نا امید بشوند. اما واقعیت قضیه این است که داستر یکی از محصولات خوب رنو است.
با نگاه کردن به ظاهر خودرو میتوان دریافت که طراحی آن مربوط به قبل از سال ۲۰۱۵ است. پس از رونمایی از اولین نسل این خودرو، در سال ۲۰۱۵ رنو یک فیس لیفت از این خودرو ارائه کرد که تغییرات کمی در ظاهر این خودرو ایجاد کرد که البته چندان چشمگیر نبود.
اتاق این خودرو تا حدی شبیه به مدل تندر ۹۰ و همچنین ساندرو است. دریچههای تهویه هوا و همچنین دسته دنده گواه این مساله است. در کل طراحی اتاق بسیار ساده و بی آلایش بوده و همچنین جنس داشبورد از پلاستیک فشرده است.
اما هنگامی که به سراق پیشرانه میرویم قضیه کاملا متفاوت میشود. داستر از نظر پیشرانه یکی از بهترینهای سگمنت خودش است. این خودرو دارای پیشرانه ۲ لیتری است که قدرتی معادل ۱۳۹ اسب بخار و گشتاوری برابر ۱۹۵ نیوتون.متر تولید میکند. هماهنگی جعبه دنده اتوماتیک این خودرو با پیشرانه بسیار خوب است و حس سواری لذت بخشی به راننده میدهد.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۵ لیتر است و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.
امکانات: ترمز جلو دیسکی پرهای خنک شوند و ترمز عقب کاسهای – ABS – کیسه هوای سرنشینان جلو – گیربکس ۴ سرعته خودکار – رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی – چراغ مهشکن – شیشه عقب مجهز به گرمکن – آینههای جانبی برقی – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان – شیشههای بالابر برقی – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان – تنظیم ارتفاع غربالک فرمان – روکش پارچهای صندلیها – باربند – تک دیفرانسیل.
جمع بندی
سانگ یانگ تیولی ۱۳۶ میلیونی یک خودرو خوش بر و رو، مناسب برای استفاده شهری است که با یک طراحی اتاق جذاب و رانندگی نرم، به شما حس خوبی القا میکند.اما اگر دنبال یک خودرو قدرتمند در این سگمنت هستید که دارای تواناییهای آفرود و گیربکس خوبی باشد رنو داستر ۱۵۲ تا ۱۵۹ میلیون تومانی یکی از انتخابهای مناسب برای شما است.
لینک کوتاه مطلب