بررسی گلکسی اس ۸ سامسونگ

c2e44c1c-4c28-4b57-a86e-8f550b1c70ef

بررسی گلکسی اس ۸ سامسونگ؛ پرچم‌دار بدون حاشیه‌ی کره‌ای‌ها که آمده است تا خاطرات بد سامسونگ در سال ۲۰۱۶ را از ذهن طرفداران این کمپانی پاک کند.

سامسونگ پس از عرضه‌ی پرچم‌دار سال ۲۰۱۶ خود در دسته‌ی فبلت‌ها، با مشکلات متعددی مواجه شد؛ مشکلاتی که در نهایت این شرکت را مجبور به توقف تولید این گوشی هوشمند کرد؛ اما کره‌ای‌ها با درس گرفتن از این مسئله، تمام تلاش خود را به‌ کار گرفتند تا پرچم‌دار بی‌نقصی برای سال ۲۰۱۷ تدارک ببینند و تمام خاطرات بد سال گذشته را از ذهن کاربران پاک کنند.

 

سامسونگ گلکسی اس 8 / SAMSUNG GALAXY S8

 

اکنون پس از گذشت نزدیک به ۶ ماه از آن زمان، گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس از راه رسیده‌اند؛ گوشی‌های هوشمند زیبا و خوش‌دستی که می‌توانند نظر هر کسی را به خود جلب کند. اما باید دید تغییرات انجام‌شده کافی هستند و می‌توانند این گوشی‌ها را به محصولی پرفروش بدل کنند؟ در این مقاله با بررسی گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ سعی در یافتن پاسخ این سؤال و سئوالات مشابه خواهیم داشت. با زومیت و بررسی کهکشانی هشتم که توسط دفتر سامسونگ در ایران در اختیار زومیت قرار گرفته است، همراه باشید. شما می‌توانید بررسی کهکشانی جدید سامسونگ به لحاظ سرگرمی و توانایی‌های آن در اجرای بازی‌ها را در وب‌سایت زومجی بخوانید.

پیش از شروع بررسی، نگاهی به مشخصات فنی گلکسی اس ۸ خواهیم داشت. سامسونگ مطابق معمول، پرچم‌دار خود را به همراه جدیدترین نسخه از تراشه‌ی اختصاصی و بالارده‌ی خود، یعنی اکسینوس ۸۸۹۵ روانه‌ی بازار کرده است؛ البته این گوشی در برخی از بازارها از جمله آمریکا با پردازنده‌ی بالارده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام عرضه می‌شود.

طراحی

سامسونگ ترکیب شیشه و فلز را از کهکشانی ششم خود شروع کرد و آن را سال به سال با اعمال تغییراتی همچون خمیده کردن لبه‌های گوشی و کم کردن برآمدگی دوربین بهبود داد. همین روند در گلکسی اس ۸ نیز ادامه یافته است؛ اما این بار علاوه بر بهبود دو مورد قبل، یعنی حذف برآمدگی دوربین در پشت دستگاه و بهبود خمیدگی لبه‌های نمایشگر، شاهد باریک‌تر شدن حاشیه‌ی بالا و پایین نمایشگر، حذف دکمه‌ی فیزیکی هوم، اضافه شدن سنسور اثر انگشت به پشت دستگاه و شاید از همه تأثیرگذارتر، استفاده از نسبت تصویر جدید ۱۸.۵ به ۹ هستیم. اما این تغییرات چه تأثیری در جلوه‌ی ظاهری و تجربه‌ی کاربری گلکسی اس ۸ دارند؟

گلکسی اس ۸ تنها ۸ میلی‌متر ضخامت و ۱۵۵ گرم وزن دارد و عرض و ارتفاع آن، به ترتیب ۶۸.۱ و ۱۴۸.۹ میلی‌متر است. این در حالی است که گلکسی اس ۷ با نمایشگر ۵.۱ اینچی ۱۵۲ گرم وزن، ۷.۹ میلی‌متر ضخامت و عرض و ارتفاعی برابر ۶۹.۶ در ۱۴۲.۴ میلی‌متر دارد.

در تمام نسخه‌های گلکسی اس ۸، قسمت جلوی دستگاه کاملا مشکی است و این موضوع به همراه حذف دکمه‌ی فیزیکی و جایگزین شدن آن با دکمه‌ی لمسی، باعث شده‌اند وقتی نمایشگر خاموش است، شاهد طراحی زیبا و یکنواختی باشیم و از طرفی سنسورهای مختلف گوشی که در قسمت بالای نمایشگر جا گرفته‌اند، باعث به‌هم‌ریختگی در طراحی دستگاه نشوند.

فریم فلزی و مستحکم گوشی با دقت مثال‌زدنی در دل پوشش شیشه‌ای جلو و پشت گوشی جای گرفته است تا شاهد طراحی یکپارچه و یکنواختی در بخش‌های مختلف محصول باشیم. دوربین پشت نیز به همراه فلاش و حسگر اثر انگشت به‌خوبی در دل بدنه جای گرفته‌ است تا برآمدگی آن آزار دهنده نشود.

 

نمایشگر

همواره نمایشگر یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی‌‌های پرچم‌دار سامسونگ بوده است و گلکسی اس ۸ نیز از این قاعده مستثنا نیست. کره‌ای‌ها طی سالیان اخیر به تبحر خاصی در ساخت پنل‌های امولد (AMOLED) رسیده‌اند. برخلاف سال گذشته که سامسونگ گلکسی اس ۷ را در دو نسخه و با نمایشگرهای مسطح (گلکسی اس ۷) و خمیده (گلکسی اس ۷ اج) روانه‌ی بازار کرد، امسال خبری از نمایشگر مسطح نیست و لبه‌های نمایشگر هر دو گوشی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس خمیده هستند. البته این خمیدگی انحنای اندکی کمتر از گلکسی اس ۷ اج دارد و سامسونگ نیز تأثیر منفی لمس ناخواسته‌ی لبه‌ها را از بین برده است تا در زمان استفاده اگر دست‌تان به لبه‌ها برخورد کرد، مشکلی در عملکرد گوشی ایجاد نکند.

 

اسپیکر

شاید بتوان یکی از نقاط ضعف گلکسی اس ۸ را اسپیکر آن دانست. در شرایطی که اکنون برخی از کمپانی‌ها نظیر اپل و اچ‌تی‌سی در گوشی‌های خود از اسپیکرهای استریو یا دوگانه بهره می‌برند، سامسونگ کماکان به انتخاب پیشین خود وفادار مانده و در گلکسی اس ۸ از یک اسپیکر تکی استفاده کرده است. این اسپیکر همانند نمونه‌ی به‌کاررفته در گلکسی اس ۷، در لبه‌ی پایینی گوشی و در کنار پورت USB نوع C قرار گرفته است. وضوح و کیفیت صدای این اسپیکر در حد قابل قبولی است؛ اما بلندی صدای آن را نمی‌توان با گوشی‌هایی با اسپیکر دوگانه مقایسه کرد.

سامسونگ هم‌چنان به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون وفادار مانده و در گوشی گلکسی اس ۸ نیز از این جک استفاده کرده است، ضمن اینکه سامسونگ به‌همراه این گوشی هدفونی از برند AKG و به ارزش ۱۰۰ دلار نیز عرضه خواهد کرد؛ اما متأسفانه در زمان بررسی گوشی، ما به هدفون یادشده دسترسی نداشتیم؛ بنابراین نمی‌توانیم در مورد عملکرد و کیفیت آن اظهار نظر کنیم.

قابلیت‌های امنیتی

سامسونگ با گوشی گلکسی اس ۸، مجموعه‌ای متنوع از قابلیت‌های امنیتی بایومتریک ارائه می‌دهد؛ این قابلیت‌ها شامل حسگر اثر انگشت، حسگر تشخیص چهره و حسگر عنبیه‌ هستند. قابلیت امنیتی اول گلکسی اس ۸ مانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند کنونی، حسگر اثر انگشت است، همان‌طور که در بخش طراحی اشاره کردیم، سامسونگ برای آنکه قادر به کاهش ضخامت حاشیه‌ی پایینی نمایشگر باشد، کلید‌های فیزیکی را از گلکسی اس ۸ حذف کرده است و به تبع آن، محل حسگر اثر انگشت از پنل جلو به پنل پشت و سمت راست دوربین تغییر کرده است. حسگر اثر انگشت به سادگی و در چند مرحله راه‌اندازی می‌شود و پس از اتمام فرایند راه‌اندازی، تنها با لمس حسگر، قفل گوشی در کسری از ثانیه باز می‌شود.

 

جمع‌بندی

اصرار سامسونگ برای استفاده از نمایشگری با لبه‌های خمیده در کنار ترکیب شیشه و فلز نتیجه بخش بوده است و به‌جرئت می‌توان ادعا کرد که گلکسی اس ۸ بهترین گوشی‌ هوشمندی است که این کمپانی کره‌ای تا به امروز راهی بازار کرده است. با نگاهی به گلکسی اس ۸، شاید بتوان مشکل ایجادشده برای گلکسی نوت ۷ را اتفاقی فرخنده خواند؛ چراکه سامسونگ با وسواسی خاص اقدام به تولید این گوشی کرده و نتیجه‌ی آن، محصول بسیار خوش دست، زیبا و دوست‌داشتنی شده است

نتیجه بررسی

طراحی ظاهر 6.6

عملکرد 5

کارایی 8.6

قیمت 5.3

نکات مثبت 

  • طراحی چشم‌نواز و زیبا
  • دوربین اصلی و سلفی کارآمد
  • نمایشگر بسیار باکیفیت
  • عملکرد سریع و روان
  • خوش‌دست بودن با وجود استفاده از نمایشگر با لبه‌های خمیده

نکات منفی

  • محل نه‌چندان مناسب سنسور اثر انگشت برای دسترسی سریع
  • عدم سازگاری اپلیکیشن‌ها و نبود محتوای کافی سازگار با نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل