تفاوت مگان ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ چیست؟

۰۰۰۰۰۰

محصولات رنو در ایران همواره از استقبال خوبی برخوردار بوده‌اند و مگان هم از این قاعده مستثنا نیست.
مگان از یک‌سو دارای کیفیت بالایی بوده و از سویی دیگر دارای طراحی ظاهری مدرن و پویا است؛ هرچند به‌زعم برخی ظاهر خودرو چندان جذاب نیست. بااین‌وجود، کیفیت بالای خودرو بر ظاهر خودرو غالب بوده و بسیاری از افراد؛ حتی آن‌هایی که ظاهر مگان را نمی‌پسندند، خرید مگان را در اولویت خود قرار می‌دهند.

اختلاف قیمت مگان برای دو مدل ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ پارس‌خودرو تقریباً بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان است و در بازار با محصولاتی چون تویوتا یاریس، مزدا ۳ و ماکسیما رقابت می‌کند. لازم به ذکر است که مزدا ۳ تولید ۸۶، یاریس ۲۰۰۹ و مگان تولید ۹۰ همگی قیمتی حدود ۶۰ میلیون دارند.

استفاده از خطوط صاف و شکسته که هماهنگ با درب‌ها طراحی‌شده است ظاهری تنومند به مگان داده است. در بدنه خودرو از منحنی‌های نرم و باظرافتی استفاده‌شده است و همین امر، جلوه‌ای ویژه به مگان می‌دهد. عقب خودرو باوجودآنکه تقریباً هماهنگ با جلو خودرو است، دارای جذابیت ویژه‌ای نبوده و مهم‌ترین ضعف طراحی خارجی خودرو به شمار می‌آید.

طراحی داخلی خودرو آن‌چنان‌که باید جذاب نیست و داشبورد خودرو ساده و به عبارتی بهتر فاقد جذابیت است. فرمان خودرو کوچک و خوش‌دست بوده و رانندگی راحتی را فراهم می‌کند. استفاده از کارت هوشمند از دیگری ویژگی‌های این محصول رنو بوده و برای روشن شدن نیازی به کلید یا سوئیچ وجود ندارد. صندلی‌های خودرو راحت و بزرگ بوده و تقریباً فضای کافی حتی برای افراد قدبلند در جلو و عقب خودرو وجود دارد. اگر سادگی و ملال‎‌آور بودن طراحی داشبورد را کنار بگذاریم، به لحاظ کیفی، طراحی داخلی مگان قابل‌قبول است.

پس از ذکر کلیاتی در مورد این خودرو، به تفاوت‌های دو مدل ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ می‌پردازیم. اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو مدل در موتور مورداستفاده است. وجه‌تسمیه ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ برای این دو مدل از ظرفیت موتورها گرفته‌شده است یعنی مدل ۱۶۰۰ مجهز به موتور ۱۶۰۰ سی‌سی و مدل ۲۰۰۰ مجهز به موتور ۲۰۰۰ سی‌سی است. موتور ۲۰۰۰ قادر به تولید ۱۳۶ اسب بخار توان و ۱۸۸ نیوتن‌متر گشتاور است، این در حالی است که موتور ۱۶۰۰ دارای توانی به‌اندازه ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتن‌متر است. انتقال قدرت در مدل ۲۰۰۰ به‌صورت اتومات و با ۴ دنده انجام‌شده و در مدل ۱۶۰۰ از طریق ۵ دنده دستی صورت می‌گیرد.

شتاب صفر تا ۱۰۰ برای هر دو مدل برابر با ۱۱٫۱ ثانیه است ولیکن حداکثر سرعت مدل ۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ به ترتیب ۱۹۵ و ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت (ترکیبی) مدل ۲۰۰۰ بیش از ۱۶۰۰ و ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است درحالی‌که برای ۱۶۰۰ برابر با ۶٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. شایان‌ذکر است که هر دو مدل دارای استاندارد آلایندگی یورو۳ هستند.

عوامل دیگری که اختلاف قیمت بین این دو مدل را باعث می‌شوند، تجهیزات و امکانات رفاهی دو مدل هستند. سیستم تهویه مطبوع مدل ۲۰۰۰ به‌صورت خودکار و مدل ۱۶۰۰ به‌صورت دستی است. سیستم صوتی مدل ۲۰۰۰ قابلیت پخش cd دارد درحالی‌که فقط تیپ e2 مدل ۱۶۰۰ این قابلیت را دارد. چراغ مه شکن جلو به‌صورت استاندارد در مدل ۲۰۰۰ وجود دارد ولیکن این مورد نیز برای تیپ e2 مدل ۱۶۰۰ تعبیه‌شده است. شیشه‌بالابر برقی عقب نیز در تیپ e2 مدل ۱۶۰۰ وجود دارد درحالی‌که مدل ۲۰۰۰ به‌صورت استاندارد مجهز به این مورد است. حس‌گر باران نیز فقط در مدل ۲۰۰۰ موجود بوده و هر دو تیپ مدل ۱۶۰۰ فاقد این تجهیز هستند.

مدل ۱۶۰۰ تیپ e1 دارای تولیدات سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ در بازار بوده و قیمت آن‌ها نیز تقریباً بین ۴۱ تا ۵۰ میلیون قرار دارد. تیپ e2 از سال ۱۳۹۰ به بازار عرضه‌شده و تا ۱۳۹۳ ادامه داشته است. این تیپ تقریباً با قیمتی بین ۵۱ تا ۶۳ میلیون در بازار معامله می‌شود. قیمت مدل ۲۰۰۰ که از سال ۱۳۸۸ به بازار عرضه‌شده و تا سال ۹۲ ادامه داشته است بین ۵۱ تا ۶۸ میلیون قرار دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل