بررسی تبلت سرفیس ۳ (Surface 3) مایکروسافت

فاقد تصویر شاخص

اکتبرِ ۲۰۱۲ تبلت سرفیس RT به عنوان اولین عضو تبلت‌های سری سرفیس مایکروسافت متولد شد و بعد از آن خیلی سریع تبلت‌های سرفیس پرو نیز با قدرت بیشتری وارد بازار شدند. اما سال ۲۰۱۵، ردموندی‌ها از نسل سوم تبلت‌های سرفیس به نام Surface 3 رونمایی کرد که قصد داریم امروز در زومیت به نقد و بررسی دقیق آن بپردازیم.

{autotoc}سرفیس پرو ۳ را باید نقطه عطف تبلت‌های قدرتمند مایکروسافت بدانیم که به زعم بسیاری از کاربران، کارشناسان و منتقدان یکی از جذاب‌ترین دستگاه‌های بازار است. سرفیس پرو ۳ بیستم می سال ۲۰۱۴ معرفی شد. این دستگاه هیبریدی به خاطر بهره‌گیری از سخت‌افزار قدرتمند و رده بالا، قیمت بالایی هم داشت. به همین دلیل ردموندی‌ها یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر با پردازنده اتم را نیز از این تبلت جذاب روانه بازار کردند. نام این محصول سرفیس ۳ است که نسخه‌ی پایه‌ی آن توسط امتداد پارسه برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مایکروسافت نسل‌های مختلف سرفیس را دستخوش تغییراتی کرده است که می‌توان روند رو به رشد آنها را مشاهده کرد. به نظر می‌رسد تبلت سرفیس ۳ با توجه به مشخصات فنی جدید و قدرتمند، طراحی زیبا و قیمت مناسب از فروش خوبی برخوردار باشد.

سرفیس 3

مشخصات فنی تبلت سرفیس ۳ مایکروسافت:

  • پردازنده ۴ هسته‌ای اتم x7 یا Z8700 اینتل با فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتز
  • حافظه رم ۲ گیگابایتی
  • ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • نمایشگر ۱۰.۸ اینچ ClearType با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • پشتیبانی از بلوتوث نسخه‌ی ۴.۰ و شبکه‌ی وای‌فای ۸۰۲.ac
  • سنسور دوربین اصلی ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار
  • دوربین سلفی ۳.۵ مگاپیکسلی
  • ویندوز ۸.۱ نسخه‌ی ۶۴ بیتی
  • ابعاد ۱۶۷ در ۱۸۷ در ۸.۷ میلی‌متر
  • وزن ۶۲۲ گرم
  • قیمت ۲٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان

طراحی

اگر نسبت به دیگر تبلت‌های خانواده‌ی سرفیس آشنایی داشته باشید، از طراحی سرفیس ۳ مایکروسافت شگفت‌زده نخواهید شد. همچنان همان سبک طراحی ظاهری با استفاده از بدنه یکپارچه منیزیومی را شاهد هستیم که همچون گذشته حس فوق‌العاده‌ای را به کاربر خود القا می‌کند. می‌توان گفت کاملا حس آن با بدنه‌ی آلومینیومی متفاوت است و برخلاف محصولات تراش‌خورده و صاف، بافت‌های سرفیس ۳ با دستان شما سازگارتر خواهد بود.

سرفیس 3

مایکروسافت برای طراحی مهندسی این محصول وقت زیادی را صرف کرده تا بتواند تبلتی متفاوت و فراتر از انتظار را در اختیار کاربران قرار دهد که به نظر می‌رسد در این زمینه موفق عمل کرده باشد. کیفیت ساخت و مقاومت این تبلت در سطح بالایی قرار دارد و تقریبا کسی نسبت به این موضوع دچار تردید نیست. ابعاد سرفیس ۳ برابر ۸.۷ در ۱۸۷ در ۲۶۷ میلی‌متر و وزن آن ۶۲۲ گرم است.

یکی از مهمترین تغییراتی که سرفیس ۳ آن را از سرفیس پرو ۳ وام گرفته است نسبت تصویر ۳ به ۲ است. نسبت ۱۶ به ۹ برای تبلت‌ها مناسب نیست و در حالت عمودی کشیده و باریک است و در حالت افقی هم خیلی دراز دیده می‌شود. به همین دلیل هیچگاه حس بصری خوبی به کاربرد منتقل نمی‌شد. به گفته برخی از کارشناسان حتی سرفیس ۳ در این زمینه نسبت به سرفیس پرو ۳ بهتر عمل می‌کند. این تبلت سبک‌تر، باریک‌تر و کوچکتر بوده و در دست گرفتن آن نیز ساده‌تر است. سرفیس ۳ برخلاف سرفیس آر‌تی و سرفیس پرو ۲ در حالت عمودی یا پرتره عملکرد به مراتب بهتری دارد.

Surface 3

یکی دیگر از امکانات جذابی که ردموندی‌ها در طراحی محصولات سرفیس پیاده می‌کنند، اسپیکرهای جلوی دستگاه است که شاید اگر دقت نکنید آنها را نبینید! دو شیار کوچک در لبه‌های بالایی سرفیس ۳ قرار دارد که می‌توان گفت در حاشیه‌ی سیاه رنگ کناره‌ی نمایشگر محو شده‌اند. در ادامه بررسی به کیفیت صدای سرفیس ۳ خواهیم پرداخت، ولی نحوه‌ی قرارگیری اسپیکرهای آن واقعا عالی است.

در جلوی سرفیس ۳ می‌توان نمایشگر ۱۰.۸ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل را مشاهده کرد که امکان پشتیبانی از قابلیت لمس ۱۰ انگشتی را دارد.

سرفیس 3

مایکروسافت برای اینکه تبلت سرفیس به راحتی تبدیل به یک لپ‌تاپ جذاب شود، خروجی‌های مناسبی را در جایگاه مورد نظر تعبیه کرده است. در کناره‌ی راست بالا می‌توانید پورت mini-Display را ببینید که دقیقا زیر آن پورت USB 3.0 قرار گرفته است. تقریبا به کمک این خروجی‌های فول‌سایز می‌توانید هر چیزی را به تبلت خود وصل کنید. در کناره‌ی راست پایین جک صوتی ۳.۵ میلی‌متری قرار دارد و بین این پورت و خروجی USB می‌توانید پورت micro USB را پیدا کنید. از مزایای پورت شارژ میکرو یو‌اس‌بی می‌توان به استفاده از هر نوع شارژر برای شارژ کردن باتری سرفیس ۳ اشاره کرد که نسبت به تبلت‌های اپل یک مزیت محسوب می‌شود. اما استفاده از شارژر میکرو یو‌اس‌بی شما را به توان مشخصی محدود می‌کند که در تبلت‌های معمولی ۵ وات و در برخی محصولات پرچمدار ۱۰ وات است. سرفیس ۳ به یک شارژر ۱۳ وات مجهز شده که تاثیر آن بر مدت زمان شارژ کاملا مشهود است. این محصول بسیار سریع شارژ می‌شود.

سرفیس 3

در قسمت زیر سرفیس ۳ می‌توانید کانکتور مغناطیسی معروف تبلت‌های سرفیس و پین‌های اتصال به کیبورد را ببینید. البته شیارهایی وجود دارد که کیبورد به خوبی در جای خود قرار می‌گیرد. در بالای این تبلت یک نوار پلاستیکی با رنگی متفاوت قرار دارد که پنجره شفاف RF برای تمامی آنتن‌ها مورد نیاز است. همین تفاوت رنگ به جذابیت‌های ظاهری سرفیس ۳ افزوده است ولی این نوار پلاستیکی به خوبی با فلز سازگار نمی‌شود. البته دوربین ۸ مگاپیکسلی پشت تبلت نیز در همین نوار تعبیه شده است.

این تبلت را می‌توان به کمک پایه‌ی استند آن در حالت افقی نگه داشت تا با خیلی ساده‌تر از آن استفاده کنید و در این وضعیت با قرارگیری یک صفحه کلید در کنار آن، یک لپ‌تاپ جذاب را در اختیار داشته باشید.

Surface 3

شما با یک تبلت از خانواده‌ی سرفیس روبرو هستید و این موضوع کاملا در طراحی، کیفیت ساخت، حس خوب کارکردن و در اختیار داشتن یک محصول متفاوت مشهود است.

تایپ کاور سرفیس ۳ همچون سرفیس پرو نسبتا راحت و ارگونومیک است و تایپ با آن چندان دشوار نیست. ضمن این که با وجود کوچک بودن تاچ‌پد کارایی آن مناسب است و به لطف ژست‌های لمسی ویندوز ۸.۱ کنترل دستگاه آزاردهنده نیست. فراموش نکنید که با یک دستگاه لمسی روبرو هستید و هر لحظه اراده کنید کافی است انگشتتان را از روی تاچ پد برداشته و روی نمایشگر بکشید!

Surface 3

نمایشگر

سرفیس ۳ به یک نمایشگر ۱۰.۸ اینچی LCD با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل مجهز شده است که این بار ردموندی‌ها آگاهانه از از نسبت تصویر ۳ به ۲ در آن بهره گرفته‌اند که وقتی آن را تست می‌کردیم، تفاوت این صفحه نمایش با نمایشگرهای ۱۶ به ۹ کاملا مشهود است. یکی از مشکلات بارز تبلت‌های ۱۶ به ۹ در دست گرفتن آنها است و همانطور که در بالا توضیح داده شد در وضعیت عمودی کشیده و باریک و در حالت افقی خیلی دراز هستند. واقعا نسبت ۳ به ۲ برای سرفیس ۳ عالی است و تعادل بهتری را در جهت‌های مختلف به شما ارائه می‌کند. در دست گرفتن آن ساده‌تر شده و امکان استفاده‌ی بهتر از حالت عمودی نیز وجود دارد.

Surface 3

اگر بخواهیم به کیفیت این نمایشگر بپردازیم واقعا می‌توانیم از کارکردن با آن کاملا راضی باشیم و بگوییم صفحه نمایش سرفیس ۳ عملکرد بسیار خوبی دارد. مایکروسافت از یک پنل پاناسونیک با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل استفاده کرده که تراکم آن ۲۱۷ پیکسل بر اینچ است. این تراکم در سرفیس پرو ۳ با نمایشگر ۱۲ اینچی و رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل نیز دیده می‌شود. شاید سرفیس ۳ بهترین تراکم پیکسلی در بین تبلت‌‌های بازار (آیپد ایر ۲ اپل یا گلکسی تب S سامسونگ) را نداشته نباشد ولی برای دستگاهی مابین دسکتاپ و تبلت کاملا قابل قبول است. حساسیت نمایشگر نسبت به لمس، کیفیت نمایش رنگ‌ها و جزئیات، زاویه دید و میزان کنتراست و روشنایی صفحه نمایش سرفیس ۳ در سطح بالایی قرار دارد.

خوانایی این تبلت در شرایط پر نور یا زیر نور خورشید عالی نیست ولی خوب است و می‌توانید به سادگی متون را خوانده و عکس‌ها را تماشا کنید. عملکرد و خوانایی نمایشگر سرفیس پرو ۳ زیر نور آفتاب بهتر از سرفیس ۳ است و دلیل این موضوع روشنایی کمتر نمایشگر سرفیس ۳ نسبت به سرفیس پرو ۳ است. یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام کارکردن با تبلت سرفیس ۳ مایکروسافت به آن برخوردیم کوچک بودن اندازه فونت محتوا است که قطعا در مواردی چون وبگردی یا خواندن متون به ویژه در حالت لپ‌تاپ باید اندازه فونت متون را بزرگتر کنید؛ به هر حال شما این بار با دستگاهی روبرو هستید که ابعادی کوچک‌تر دارد.

سرفیس 3

سرفیس ۳ امکان پشتیبانی از قلم N-triger را داراست که باید به صورت جداگانه ۵۰ دلار برای آن بپردازید ولی برای کاربرانی که به این قلم نیاز دارند واقعا محصول با ارزشی خواهد بود. به همین دلیل نمایشگر این تبلت حساسیت بسیار بالایی دارد و کاملا تجربه کاربری آن روان و بدون مشکل است. هیچگونه لگ یا کندی در اجرای دستورات یا حرکت بین صفحات دیده نمی‌شود و با کمترین فشار قلم می‌توانید کار خود را انجام دهید. البته مشکل نبود فضا برای قرار گرفتن قلم سرفیس ۳ در نوع خودش می‌تواند مشکل‌ساز باشد که فعلا تنها راه حل آن Type Cover است که باز هم باید جداگانه تهیه شود.

دوربین

ردموندی‌ها با توجه به اینکه سرفیس ۳ در گروه تبلت‌ها قرار می‌گیرد و از طرفی بیشتر کاربری آن به کمک کیبورد ویژه‌ی آن در حالت لپ‌تاپ است، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی را با قابلیت فوکوس خودکار در پشت دستگاه در نظر گرفته است. این دوربین می‌تواند تصاویری با رزولوشن ۱۵۳۶ در ۲۳۰۴ پیکسل را ثبت کند که بعد از کارکردن با آن می‌توانیم بگوییم عملکرد این دوربین شاید در سطح بالایی نباشد ولی ضعیف هم نیست و عملکرد آن می‌تواند برای یک کاربر تبلت راضی‌کننده و مناسب باشد. البته برخی مواقع دوربین پشت سرفیس ۳ بسیار خوب عمل می‌کند و به ویژه در محیط‌هایی با نور کم عملکردی فراتر از انتظار دارند. ولی در مجموع می‌توان گفت دوربین تبلت‌ها برای راه افتادن کار شما تعبیه می‌شوند.

Surface 3

سرفیس ۳ به یک دوربین جلوی ۳.۵ مگاپیکسلی نیز مجهز شده که از عهده ثبت تصاویر سلفی و مکالمات تصویری به خوبی بر می‌آید.

بازده و عملکرد

مایکروسافت همواره سعی کرده تبلت‌های سری سرفیس در نوع خود جزو قدرتمندترین محصولات بازار باشند. سرفیس پرو ۳ که در کانفیگ‌های مختلف با پردازنده‌های Core i3، Core i5 و Core i7 به فروش می‌رسند در کنار میزان رم قابل قبول و بهره‌گیری حافظه ذخیره‌سازی مناسب یک لپ‌تاپ سبک وزن را در اختیار شما می‌گذارد. این بار ردموندی‌ها به سراغ جدیدترین پردازنده سری اتم اینتل یعنی x7 رفته‌اند که از معماری Cherry Trail بهره می‌برد و نسل جدیدتری از پردازنده‌های Bay Trail مبتنی بر سیلورمونت اینتل هستند. تراشه اتم جدید برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده که باعث می‌شود مصرف انرژی و اندازه تراشه کاهش یابد.

Surface 3

پردازنده ۴ هسته‌ای اتم ایکس ۷ اینتل با فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتز که در جریان کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۵ بارسلونامعرفی شد، در کنار ۲ گیگابایت رم از نوع LP-DDR3 و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی قدرت دستگاه را تشکیل می‌دهد که البته نمونه‌ی مورد تست ما مدل پایه‌ی سرفیس۳ بود که این دستگاه در نسخه‌های دیگر از جمله ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی نیز عرضه می‌‌شود.

قطعا باید با توجه به مشخصات سرفیس ۳ موجود، انتظار یک دستگاه پایه را از آن داشته باشیم که رم ۲ گیگابایتی آن برای تبلتی که ادعای جایگزینی لپ‌تاپ را دارد، می‌تواند پاشنه آشیل باشد. اما هنگام کارکردن با این تبلت حتی با مشخصات فنی ذکر شده احساس ضعف زیادی نکردیم. سرفیس ۳ به خوبی از عهده کارهای روزمره، وب‌گردی، مالتی تسکینگ و استفاده از امکانات ویندوز ۸.۱ نسخه‌ی ۶۴ بیتی بر می‌آید. هنگام سوئیچ‌کردن میان برنامه‌ها، پخش موسیقی و ویدیو نیز سرفیس ۳ کاملا پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. نکته جالب اینجا است که این تبلت به هیچ عنوان حرارت آزاردهنده تولید نمی‌کند.

مایکروسافت سرفیس 3

اگرچه نمی‌توان انتظار یک لپ‌تاپ قدرتمند را داشت و همچنان باید یادمان باشد با یک تبلت روبرو هستیم. سرفیس ۳ با رم ۲ گیگابایتی در بعضی موارد دچار لگ و کندی می‌شد و برخی از اپلیکیشن‌ها نیز بخشی زیادی از رم را اشغال می‌کنند. ولی پیشنهاد می‌کنیم اگر مشکل پرداخت هزینه ندارید به فکر نسخه‌ی مجهز به رم ۴ گیگابایتی باشید ولی هنوز منکر این نمی‌شویم که عملکرد مدل ۲ گیگابایتی نیز برای افرادی که کارهای سنگین ندارند کاملا کافی به نظر می‌رسد. حتی در برنامه‌هایی مثل فوتوشاپ نیز سیستم نرم و روان کار می‌کرد. البته اگر قرار باشد روی یک تصویر بزرگ در فوتوشاپ کار کنید کاملا متوجه‌ی کندی خواهید شد. اما برای ویرایش تصاویر معمولی هیچ مشکلی نخواهید داشت.

استناد به بنچمارک‌های مختلف می‌تواند یکی از معیارهای اصلی انتخاب و تصمیم‌گیری کاربران باشد. برای همین تست‌های استاندارد خود را برروی سرفیس ۳ نیز انجام دادیم تا ببینیم از نظر عملکرد این تبلت در نهایت چگونه است. در ادامه می‌توانید نتایج کسب‌شده سرفیس ۳ را در بنچمارک‌های مختلف ملاحظه کنید.

لپ‌تاپ۳D Mark 2006PC Mark 2007۳D Mark 2011Nova
Bench
۳D Mark 2013
Ice / Cloud / Fire
Microsoft Surface 3۲۸۹۶۲۸۳۱۱۶۸۱۸/۱۸۶۲/۲۲۵
iGreen Genesis Tab 3۲۰۳۴۲۳۳۴۲۲۳۲۵۶۱۳۴۹۴ / ۱۰۳۵ / ۵۰۲
ASUS ROG G551JM۸۳۳۴۳۴۴۹۴۸۶۶۶۵۳۸۲۷۵۹ / ۵۷۴۱ / ۲۴۳۷
HP Pavilion 15 P062۷۲۹۰۲۸۵۵۲۳۴۴۶۵۷۵۴۰۰۴ / ۵۴۷۷ / ۱۳۴۴
ASUS ZENBOOK UX303L۱۰۳۳۶۴۹۹۱۲۳۷۹۷۲۳۱۷۶۶۷ / ۵۷۴۸ / ۱۳۱۸
ASUS X553۱۹۸۸۱۶۰۱۴۹۰۶۸۴
Lenovo Flex 2۱۰۱۰۱۲۷۹۰۲۳۱۶۶۸۴۴۷۲۸۰ / ۵.۸۳۶ / ۱۲۸۸
Lenovo Yoga 2 Pro۵۷۱۱۵۲۷۴۱۳۷۳۷۰۴۵۶۹ / ۳۴۱۲ / ۲۳۰۹۶
Lenovo ThinkPad Tablet 2۴۶۳۱۲۱۵۲۲۲
Asus ET2321 AIO۸۸۰۷۳۷۸۴۱۸۹۳۶۵۴۱۲۲۳۰ / ۴۴۹۴ / ۱۰۳۲
Acer Aspire S7 2013۶۱۶۶۵۴۰۸۹۰۳۶۸۹۱۶۳۶۵ / ۴۶۳۴ / ۷۰۶

همانطور که می‌بینید نسخه‌ی پایه‌ی سرفیس ۳ دستگاه ضعیفی نیست اما چندان هم قوی نیست. با این حال این تبلت/لپ‌تاپ هیبریدی می‌تواند همراه خوبی برای آن دسته از کاربرانی باشد که دنبال انجام کارهای روزانه خود روی یک لپ‌تاپ سبک و مقرون به صرفه هستند.

SSD به کار گرفته شده در سرفیس نیز سرعت چندان زیادی ندارد و در آزمایش‌هایی که انجام دادیم حداکثر سرعت خواندن اطلاعات در آن به ۱۱۵ مگابایت در ثانیه رسید که کمی بیشتر از دیسک‌ سخت‌های عادی است.

Maximum MB/sMinimum MB/sAverage MB/s
Microsoft Surface 3۱۱۵.۹۷۴.۵۱۰۱.۲
iGreen Genesis Tab 3۲۰۳.۸۱۴۸.۶۱۵۳
ASUS ROG G551JM۲۹۴.۷۱۸۵.۸۲۶۳
HP Pavilion 15 P062۱۱۰۴۳.۶۸۶.۱
Asus Zenbook UX303L۴۲۶.۶۳۴۴.۳۳۸۸.۹
Lenovo Flex 2۱۱۶.۲۴۸.۵۸۶.۶
Lenovo Yoga 2 Pro۳۲۶.۷۲۰۷.۸۲۴۰.۶
Lenovo ThinkPad Tablet 2۵۴.۲۲۳.۹۵۰.۵
ET2321 INTH۱۹۰.۲۲۳۱۳۸.۵
Asus N550JV۱۰۷.۵۱۸.۳۸۰.۵
Acer Aspire S7 2013۹۳۲.۶۷۶۶.۶۹۱۵.۸

عمر باتری

قطعا برای تبلتی در این سطح که قرار است جایگزین لپ‌تاپ نیز باشد، عمر باتری می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای باشد. البته عمر باتری و میزان شارژدهی به عوامل مختلف و نحوه استفاده‌ی شما از دستگاه نیز بستگی دارد. ردموندی‌ها برای سرفیس ۳ خود از یک باتری ۲۸ وات ساعتی بهره گرفته‌اند که نسبت به باتری ۴۲ وات ساعتی سرفیس پرو ۳ ضعیف‌تر است. ولی نباید از این نکته غافل شویم که سرفیس ۳ نمایشگر کوچکتر و پردازنده ضعیف‌تری دارد که می‌توان روی باتری آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

سرفیس 3

برای بررسی باتری همچون گذشته تست‌های استاندارد خود را به کمک ویدیوی ۷۲۰p زومیت و تست‌های وب‌گردی و مکالمه انجام دادیم که باید بگوییم در مقایسه با دیگر تبلت‌های تقریبا همرده بازار، باتری سرفیس ۳ عملکرد متوسطی دارد و انتظار داشتیم در این بخش بهتر عمل کند. البته برای مصارف عادی، شارژدهی باتری این تبلت کاملا می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد، اما در مقایسه با تبلت‌های غیرویندوز باتری نسبتا ضعیف‌تری دارد. در ادامه می‌توانید نتایج تست‌های ما از باتری سرفیس ۳ را مشاهده کنید:

Battery EaterHD FilmDaily Usage
Microsoft Surface 3۲۰۰۲۷۰
iGreen Genesis Tab 3۲۰۰۳۱۰۳۳۰
ASUS ROG G551JM۷۷۲۴۰۱۵۰
HP Pavilion 15 P062۱۰۴۲۷۱۲۲۰
ASUS ZENBOOK UX303L۱۲۵۱۴۷۱۸۰
ASUS X553۱۳۵۲۴۰۳۰۰
Lenovo Flex 2۹۸۳۱۰۲۷۰
Lenovo Thinkpad 2۵۴۰۴۵۰
Lenovo Yoga 2۱۷۰۳۶۰۳۰۰
Acer Aspire S7 2013۲۳۱۳۶۶۴۷۵

نرم‌افزار

سرفیس ۳ به نسخه‌ی ۶۴ بیتی ویندوز ۸.۱ مجهز شده که در آینده‌ی نزدیک امکان بروزرسانی رایگان آن به ویندوز ۱۰ و به کارگیری امکانات جذاب این سیستم عامل برای کاربران فراهم خواهد شد. این سیستم عامل در حال حاضر روی دیگر کامپیوترهای شخصی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به تازگی توانسته از محبوبیت ویندوز ۷ مایکروسافت بکاهد. امکان استفاده از رابط کاربری مدرن یا دسکتاپ نیز وجود دارد ولی کاربران معمولا به حالت دسکتاپ نیازی پیدا نمی‌کنند. صفحه قفل ویندوز نیز تغییری نکرده و هشدارها بر روی آن نیز نمایش داده می‌شود. امکان اجرای چند اپلیکیشن در کنار یکدیگر و قابلیت مالتی تسکینگ نیز به راحتی در اختیار شماست.

سرفیس 3

همه کارهای شما در رابط کاربری مدرن رخ می‌دهد و می‌توانید از اپلیکیشن‌های دسکتاپ نیز استفاده کند. اما از آنجایی که این اپلیکیشن‌ها خیلی خوب با نمایشگرهای لمسی سازگاری ندارند، نمی‌توان به خوبی از آنها روی سرفیس ۳ استفاده کرد. هنگام کار کردن با این تبلت مشکل خاصی مشاهده نکردیم و رابط کاربری خیلی خوب و سریع عمل می‌کرد. کاربران با خرید این تبلت می‌توانند رایگان از بسته‌ی آفیس ۳۶۵ و تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های ضروری پیش‌فرض استفاده کنند. اپلیکیشن‌هایی نظیر ReddHub، Tweetium، Nextgen، Reader، Flipboard، Bookviser، MetroTube و… نیز دراختیار شما هستند که می‌توانید درکنار اینترنت اکسپلورر، Mail، ایکس‌باکس موزیک و Sports ازکار کردن با آنها لذت ببرید. خریداران سرفیس می‌توانند از ۱ ترابایت فضا روی سرویس وان‌درایو استفاده کنند.

البته همچنان نسبت به اندروید و آی‌اوس توسعه‌دهندگان کمتری از پلتفرم ویندوز استقبال کرده‌اند و گفته می‌شود پلتفرم Universal Apps ویندوز ۱۰ مشکلات را برطرف خواهد کرد. در حال حاضر امکان نصب نسخه‌های پیش‌نمایش فنی ویندوز ۱۰ روی تبلت سرفیس ۳ مایکروسافت نیز وجود دارد. با این حال اگر به دنبال سرگرمی با تبلت خود هستید، سرفیس ۳ نمی‌تواند به خوبی آیپدها یا تبلت‌های اندرویدی عمل کند و اپلیکیشن‌های به مراتب کمتری برای این تبلت وجود دارد. از سوی دیگر اگر به دنبال اجرای مجموعه‌ی آفیس یا نرم‌افزارهای جدی‌تر همچون نسخه‌ی کامل فوتوشاپ باشید یا مثلا بخواهید نرم‌افزار حسابداری شرکت خود را روی ابزاری سبک و قابل حمل اجرا کنید، چاره‌ای جز انتخاب یک تبلت شبیه به سرفیس نخواهید داشت.

Surface 3

رابط کاربری این تبلت برای کار با قلم دیجیتالی N-Trig بهینه شده است و این قلم به صورت بلوتوثی با سرفیس ۳ جفت می‌شود و با فشردن دکمه‌ی بالای قلم یک فایل جدید در اپلیکیشن OneNote باز خواهد شد. اگر دو بار دکمه را فشار دهید می‌توانید به سرویس OneDrive دسترسی داشته باشید و حتی با یک بار زدن روی دکمه، سیستم را از حالت آماده به کار خارج کنید.

اسپیکر

همانطور که اشاره کردیم، تبلت سرفیس ۳ مایکروسافت به دو اسپیکر مخفی شده در حاشیه‌ی نمایشگر مجهز شده که نه تنها به زیبایی دستگاه کمک می‌کند، بلکه صدای استریوی قابل قبولی از آن‌ها پخش می‌شود. شاید بلندی صدا انتظارات برخی از کاربران سخت‌گیر را برطرف نکند ولی میزان شفافیت و کیفیت صدای خروجی برای تبلتی در این رده خیلی خوب است.

سرفیس 3

ارتباطات

با اینکه نسخه‌ای از سرفیس ۳ که در اختیار ما بود از سیم کارت پشتیبانی نمی‌کرد و تنها باید به شبکه WiFi قناعت می‌کردیم ولی مدل سیم کارت‌خور آن با پشتیبانی از شبکه پرسرعت LTE نیز موجود است که طبیعتا برای خرید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. سرفیس ۳ به بلوتوث نسخه‌ی ۴.۰ مجهز شده است و امکان استفاده از شیار کارت حافظه نیز وجود دارد.

کیک‌استند (پایه) و لوازم جانبی

فلسفه‌ طراحی و کاربری تبلت‌های سرفیس به گونه‌ای است که همراه با پایه یا همان جک عرضه می‌شوند که سرفیس RT با جک یک حالته و سرفیس ۲ با جک دو حالته معرفی شدند. اما سرفیس ۳ با پایه قابل تنظیم خود به نوعی قواعد بازی را تغییر داد ولی سرفیس ۳ برای کاهش هزینه و کم کردن وزن از یک جک ۳ حالته بهره می‌‌برد. وقتی با پایه‌ی دستگاه کار کردیم  قابلیت تنظیم آن خوب بود و در سه حالتی که قرار می‌گرفت، کاربردی به نظر می‌رسید. اما عدم استفاده از پایه‌ی مشابه‌ی سرفیس پرو ۳ که آن تقریبا محدودیتی در تعیین زاویه‌ی تبلت وجود نداشت خود یک عقبگرد محسوب می‌شود. پایه همچنان طوری طراحی شده است تا حتی وقتی تبلت را روی پای خود قرار می‌دهید قابل استفاده باشد اما کار کردن با تبلت در این حالت نیز چندان راحت و استوار نیست و عموما مجبور خواهید شد تا تبلت را روی یک سطح صاف مثل میز تحریر قرار دهید. همچون گذشته کیفیت ساخت این استند کاملا خوب است و روی آن می‌توانیم لوگوی جدیدی را ببینیم.

کیبوردی که به صورت مغناطیسی از همان نسل اول تبلت‌های سرفیس وجود دارد نیز برای سرفیس ۳ عرضه شده است که به زیر دستگاه متصل می‌شود و می‌تواند حکم کاور نمایشگر را نیز داشته باشد. وقتی به صورت تبلت از سرفیس ۳ استفاده می‌کنید این کیبورد می‌تواند تا شده و پشت دستگاه قرار بگیرد و وقتی به صورت کیبورد مورد استفاده قرار گیرد، سرفیس ۳ به یک لپ‌تاپ جذاب و جمع‌وجور تبدیل می‌‌شود.

Surface 3

یکی از تفاوت‌های میان Type Cover سرفیس ۳ و سرفیس پرو ۳ جایگزینی کلیدهای ویندوز ۸ با کلیدهای عملیاتی و کاربردی‌تر است که روی لپ‌تاپ‌ها شاهد آن هستیم. برای سازگاری با رنگ سرفیس ۳، این کیبورد در رنگ‌های سیاه، آبی تیره و روشن و قرمز تیره و روشن عرضه می‌شود که باید آن را به صورت جداگانه با قیمتی در حدود ۱۳۰ دلار تهیه کنید.

همچنین به کمک داکی که توسط مایکروسافت معرفی شده امکان استفاده از مانیتور، کیبورد و ماوس خارجی نیز وجود دارد. البته این داک نیز ۱۹۹ دلار دیگر برای شما آب می‌خورد که از یک طراحی زیبا بهره می‌برد و دارای یک پروت خروجی است.

مقایسه سرفیس ۳ با سرفیس ۲

با اینکه هر دو تبلت از دستگاه‌‌های خوب بازار هستند ولی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که به آنها اشاره می‌کنیم. قطعا ردموندی‌ها سعی کرد‌ه‌اند تا نسل جدید تبلت سرفیس آنها نسبت به نسخه‌ی قبلی پیشرفت‌هایی داشته باشد. ابعاد سرفیس ۳ برابر ۸.۷ در ۱۸۷ در ۲۶۷ میلی‌متر و وزن آن ۶۲۲ گرم است که نسبت به سرفیس ۲ با ابعاد ۸.۸ در ۱۷۳ در ۲۷۵ میلی متر و وزن ۶۷۵ گرمی باریک‌تر و سبک‌تر شده است. سرفیس ۳ به یک نمایشگر ۱۰.۸ اینچی Clear Type با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل با نسبت تصویر ۳ به ۲ مجهز شده است در حالی که سرفیس ۲ از یک نمایشگر ۱۰.۶ اینچی Clear Type با رزولوشن Full HD و نسبت تصویر ۱۶ به ۹ بهره می‌برد.

Surface 3 08 Zoomit

سرفیس ۳ در دو نسخه‌ی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود ولی حافظه‌ی داخلی سرفیس ۲ برابر ۳۲ و ۶۴ گیگابایت است. سرفیس ۳ در دو نسخه‌ی متفاوت با رم ۲ و ۴ گیگابایتی به فروش می‌رسد در حالی که سرفیس ۲ فقط نسخه‌ی ۲ گیگابایتی دارد. مایکروسافت برای سرفیس ۳ از یک پردازنده ۴ هسته‌ای اتم ایکس ۷ اینتل با فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتز بهره می‌برد، روی سرفیس ۲ یک پردازنده ۴ هسته‌ای تگرا ۴ انویدیا با فرکانس کاری ۱.۷ گیگاهرتزی را در نظر گرفته است.

Surface 3 13 Zoomit

سرفیس ۳ دارای دوربین پشت ۸ مگاپیکسل و دوربین جلوی ۳.۵ مگاپیکسلی است ولی سرفیس ۲ به یک دوربین ۵ مگاپیکسل و دوربین سلفی ۳.۵ مگاپیکسلی مجهز است. سیستم عامل پیشفرض سرفیس ۳ ویندوز ۸.۱ نسخه‌ی ۶۴ بیتی است و سرفیس ۲ از ویندوز RT 8.1 بهره می‌برد.

جمع‌بندی

درمجموع تبلت سرفیس ۳ یکی از تبلت‌های جذاب بازار است که با توجه به محدوده قیمتی و امکانات خود می‌تواند حتی رقیب سرسختی برای آیپد ایر ۲ و کروم‌بوک‌های مختلف باشد که نکونامی سرفیس پرو ۳ و خدمات و پشتیبانی مایکروسافت می‌تواند روی محبوبیت و فروش سرفیس ۳ تاثیرگذار باشد. این تبلت نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت‌های زیادی داشته است و می‌توان گفت از هر نظر بهتر شده است.

کاربرانی که خیلی کارهای سنگین ندارند از کارکردن با سرفیس ۳ لذت خواهند برد. اگرچه باید برای استفاده کامل از امکانات این تبلت هزینه‌های جانبی مانند کاور تایپ، قلم یا داک را بپذیرید ولی در مجموع به عنوان یک دستگاه جانشین لپ‌تاپ قطعا ارزش خواهد داشت. طراحی زیبا، نمایشگر خوب و کیفیت ساخت عالی سبب خواهد شد تا سرفیس ۳ به یک تبلت/لپ‌تاپ هیبریدی مناسب تبدیل شود. با این حال باید در نظر داشته باشید که تجربه‌ی کار کردن با صفحه‌نمایش ۱۰ اینچی اصلا به خوبی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر سرفیس پرو ۳ نیست است و قدرت و بازده ی این تبلت نیست به مراتب کمتر از نسخه‌ی پرو است.

سرفیس 3

این تبلت در مدل‌های مختلف از جمله مدل پایه‌ای که در اختیار ما بود و مدل ۴ گیگابایتی با حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت به فروش خواهد رسید که امکان انتخاب رنگ‌های مختلف سیاه، آبی و قرمز وجود دارد. بعد از انتشار ویندوز ۱۰ قطعا تبلت‌های سری سرفیس شامل سرفیس ۳ به مراتب بهتر از گذشته خواهند شد و می‌توانید از امکانات جذاب آنها بهره ببرید.

سرفیس پرو ۳ با قیمت حدود ۲ میلیون ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا
  • کیفیت ساخت خوب
  • نمایشگر خوب
  • اجرای نسخه‌ی کامل ویندوز

نقاط ضعف

  • حافظه رم ۲ گیگابایتی نسخه‌ی پایه
  • عمر متوسط باتری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل