بررسی زن‌پد سی ۷ ایسوس (ASUS ZenPad C 7.0)

فاقد تصویر شاخص

زن‌پد C 7.0 ایسوس یک تبلت اقتصادی با مشخصات قابل قبول در بازه‌ی قیمتی خود است. فروش فبلت‌ها روند رو به رشدی را طی می‌کند و به موجب آن، تبلت‌ها با کاهش تقاضا روبرو شده‌اند. شرکت‌های بزرگ مانند ایسوس نیز در تلاش هستند تا با معرفی تبلت‌های ارزان‌قیمت بار دیگر توجه کاربران را به سمت این گجت‌ها جلب کنند. در ادامه با زومیتهمراه باشید تا به بررسی تبلت زن پد سی ۷ ایسوس بپردازیم.

{autotoc}زن‌پد سی ۷ ایسوس یک تبلت ۷ اینچی با قیمت نستبا کم است. در اولین نگاه طراحی زیبای آن نظر شما را جلب خواهد کرد و از این لحاظ کمتر تبلتی می‌تواند در این رده‌ی قیمتی با سی ۷ رقابت کند. به علاوه امکان استفاده از دو سیم کارت و افزایش حافظه‌ی داخلی از طریق حافظه‌ی میکرو اس‌دی، مواردی هستند که می‌توانند این تبلت ارزان قیمت را جذاب کنند.

شاید با توجه به مشخصات فنی، سی ۷ را بتوان یک ابزار مناسب برای انجام کارهای روزمره مانند وب‌گردی، چک کردن ایمیل‌ها و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی دانست، اما در عمل بسیاری از مواقع همین کاربری‌ها هم دچار مشکل می‌شود و لگ و تاخیر این دستگاه باعث می‌شود تا کاربر کلافه شود. در ادامه با زومیت همراه باشید تا عملکرد آن در کارهای روزانه را بررسی کرده و ببینیم آیا سی ۷ توان انجام کارهای سنگین‌تر را دارد یا خیر.

zenpad c 7

زن‌پد سی ۷ که با قیمت حدودا ۴۴۰ هزار تومان در بازار موجود است، توسط دفتر ایسوس در ایران در اختیار زومیت قرار گرفته تا مورد بررسی قرار گیرد.

طراحی و جنس بدنه

شاید مهم‌ترین مزیت سی ۷ ظاهر آن نسبت به قیمتش باشد. جنس بدنه‌ی این تبلت از پلاستیک است، اما جنس پلاستیک به کار رفته در آن به هیچ عنوان بد نیست و فریم پلاستیکی دور صفحه‌نمایش که روکش کروم مانندی دارد نیز باعث زیبایی بیشتر زن‌پد سی ۷ شده است.

مشخصات فنی ASUS ZenPad C 7.0:

  • صفحه‌نمایش: ۷ اینچ با رزولوشن ۱۰۲۴ در ۶۰۰ پیکسل
  • پردازنده: پردازنده‌ی چهار هسته‌ای اتم x3-C3200 اینتل
  • پردازنده‌ی گرافیکی: Mali-450 MP4
  • حافظه‌ی رم: یک گیگابایت
  • حافظه‌ی داخلی: ۱۶ گیگابایت با امکان افزایش حافظه
  • ارتباطات: پشتیبانی از دو سیم کارت و اینترنت نسل سوم
  • دوربین: دوربین اصلی ۲ مگاپیکسل و دوربین پشتی ۰.۳ مگاپیکسلی
  • سیستم‌عامل: اندروید ۵.۰
  • وزن: ۲۶۵ گرم
  • ابعاد: ۱۰۸ در ۱۸۹ در ۹.۱ میلی‌متر
  • قیمت حدودا ۴۴۰٫۰۰۰ تومان

zenpad c7 10

از طرفی قاب پشتی با طرح خاصی که دارد باعث می‌شود تا در دست گرفتن سی ۷ بسیار راحت‌تر شود و دستگاه از دستان کاربر سر نخورد. وزن ۲۶۵ گرم که برای یک تبلت ۷ اینچی مقدار نسبتا کمی به شمار می‌رود دیگر عاملی است که راحتی کار با آن را افزایش می‌دهد. این تبلت همچنین ضخامت بسیار کمی دارد که آن هم در بهبود ارگونومی این تبلت کمک می کند. احتمالا ایسوس تلاش کرده تا با ارائه‌ی این تبلت کاربرانی که مایل هستند از تبلت خود برای تماس تلفنی استفاده کنند نیز جلب محصول خود کند. در واقع ابعاد این تبلت کمی بزرگ‌تر از فبلت‌های ۶ اینچی است و به لطف قیمت نسبتا پایین آن احتمالا برخی از کاربران از آن به عنوان گوشی هوشمند بهره خواهند برد. ایسوس در همین راستا، دو درگاه سیم‌کارت را در تبلت زن‌پد سی ۷ جای داده است.

زن پد ۷

در پنل جلوی تبلت، هیچ دکمه‌ی فیزیکی وجود ندارد. در قسمت بالا اسپیکر و در کنار آن دوربین فرعی ۰.۳ مگاپیکسل قرار داشته و لوگوی ایسوس نیز در قسمت پایین پنل جلو قرار گرفته است. روی لبه سمت چپ فریم دستگاه هیچ دکمه‌ای وجود نداشته و دکمه‌های تنظیم حجم صدا و پاور در قسمت راست فریم قرار گرفته‌اند. دکمه‌ها خیلی خوب طراحی نشده‌اند و برآمدگی کمی دارند و فشار دادن آن‌ها برای کاربر چندان راحت نیست. حتی پیدا کردن آن‌ها نیز در بدنه‌ی مشکی دستگاه نیز چندان آسان به نظرنمی‌رسد.

zenpad c7 17

در قسمت بالای فریم نیز جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و در قسمت پایین درگاه میکرو یو‌اس‌بی قرار دارند. به علاوه در قاب پشتی دستگاه شاهد حضور دوربین ۲ مگاپیکسلی هستیم. در بخش سمت چپ قاب پشتی درگاه‌های تعبیه شده برای قرار دادن دو سیم کارت و حافظه‌ی خارجی میکرو اس‌دی وجود دارند.

زن پد ایسوس

در حالت کلی می‌توان گفت که طراحی و بدنه‌ی تبلت بسیار خوب بوده و شاید در رده‌ی قیمتی خود بی‌رقیب باشد. جنس مواد بکار رفته در این تبلت نیز با توجه به رده‌ی قیمتی آن قابل قبول است. هرچند بدنه‌ی دستگاه پلاستیکی است، اما پلاستیک فشرده با طراحی خاصی که در پشت دستگاه در نظر گرفته شده به همراه بدنه‌ی بسیار باریک و سبک در کسب امتیاز قابل قبول در بخش طراحی این تبلت ارزان قیمت، موثر هستند.

صفحه‌نمایش

روشن کردن صفحه‌نمایش این تبلت باعث می‌شود تا زیبایی ظاهری آن را فراموش کنید. این صفحه‌نمایش ۷ اینچی دارای رزولوشن ۱۰۲۴ در ۶۰۰ پیکسل است که به معنای تراکم پیکسلی ۱۷۰ پیکسل در هر اینچ است. این صفحه‌نمایش که از نوع IPS است رنگ‌ها را طبیعی نشان داده و زوایای دید مناسبی نیز دارد.

zenpad c7 5

اما اگر حتی تراکم پیکسلی را برای این رده‌ی قیمتی مناسب بدانیم، نمی‌توانیم از روشنایی بسیار کم صفحه‌نمایش چشم‌پوشی کنیم. روشنایی صفحه‌نمایش تبلت سی ۷ حتی در بیشترین حالت خود نیز بسیار کم بوده و به هیچ عنوان در زیر نور مستقیم آفتاب قابل استفاده نیست.

ایسوس در هنگام معرفی این تبلت تمرکز بسیاری بر روی صفحه‌نمایش آن داشت؛ چرا که فناوری‌های متنوعی برای بهبود آن در نظر گرفته شده است.

زن پد سی 7

از فناوری‌های نمایشگر این تبلت می‌توان به Tru2Life، Tru Vivid و Visual Master اشاره کرد که هدف از آن‌ها هماهنگی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار برای بهبود تجربه‌ی بصری است که البته این امکانات چندان که تبلیغ شده، خوب عمل نمی‌کنند. ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به قیمت تبلت، با صفحه‌‌نمایش بدی رو‌به‌رو نیستیم؛ اما با توجه به تمرکزی که ایسوس بر روی فناوری‌های معرفی شده در این صفحه‌نمایش داشت، انتظار عملکرد بهتری را از آن داشتیم.

صفحه‌نمایش تبلت زن‌پد سی ۷ برای استفاده در محیط های داخلی قابل قبول است؛ اما شدت روشنایی کم آن باعث می‌شود تا نتوانید از آن در فضای بیرون و در زیر نور خورشید استفاده کنید.

دوربین و اسپیکر

ایسوس در این تبلت از دوربین اصلی ۲ مگاپیکسلی بدون فلش به همراه دوربین ثانویه‌ی ۰.۳ مگاپیکسلی بهره برده است. رابط کاربری دوربین امکانات مناسبی مانند HDR در ثبت تصاویر و ضبط ویدئو در حالت تایم لپس را دارا است.

اما با گذر از نرم‌افزار به سخت‌افزار ضعیفی می‌رسیم که استفاده‌ از امکانات و ویژگی‌های تعبیه شده در بخش نرم‌افزار نیز نمی‌تواند ضعف آن را پوشش دهد.

zenpad c7 20

دوربین جلوی استفاده شده در این تبلت دارای حسگر ۰.۳ مگاپیکسلی است. این دوربین از لحاظ تعداد پیکسل، کمترین کیفیت را دارد و البته در استفاده روزمره نیز این کیفیتِ پایینِ کاملا مشهود است. در هنگام ثبت تصاویر و حتی پس از آن نیز می‌توانید به صورت نرم افزاری تغییراتی در عکس خود ایجاد کنید.

در مورد دوربین ثانویه این گوشی حرف بیشتری نمی‌توان زد؛ چرا که کیفیت آن از روی مشخصات فنی نیز کاملا قابل تشخیص است.

zenpad c7 14

دوربین ۲ مگاپیکسلی عملکرد بسیار ضعیفی دارد و در عمل غیرقابل استفاده است. البته حالت‌های مختلف عکاسی مانند HDR، پانوراما، Smart Remove، GIF Animation در کنار حالت تایم لپس در هنگام ضبط ویدئو نرم‌افزار دوربین تبلت ارزان قیمت سی ۷ را پر از ویژگی‌های مختلف کرده‌اند؛ ویژگی‌هایی که سخت‌افزار توان همراهی با آن‌ها را ندارد.

zenpad c7 scrshot 5

هر دو دوربین زن‌پد ۷ سی عملکرد ضعیفی دارند؛ البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که از دوربین یک تبلت نمی‌توان انتظار بالایی داشت، حال اینکه این تبلت قیمت نستبا ارزانی دارد و حتی وجود دوربین ثانویه برای آن نیز می‌تواند یک مزیت به حساب بیاید.

ایسوس در زن‌پد سی ۷ از اسپیکرهای مجهز به فناوری dts-HD بهره می‌برد. اگر قیمت تبلت را در نظر نگیریم باید کیفیت و حجم صدای خروجی از این اسپیکر را ناامید کننده بدانیم.

زن پد c7

صدای خروجی این اسپیکر، کیفیت خوبی نداشته و حجم آن نیز کم است. البته باز هم ذکر این نکته ضروری است که از تبلتی در این محدوده‌ی قیمت نمی‌توان انتظار بالاتری داشت و در این زمینه و با در نظر گرفتن فاکتور قیمت می‌توان سی ۷ را متوسط ارزیابی کرد.

نرم‌افزار

رابط کاربری این تبلت، Zen UI مبتنی بر اندروید ۵.۰ است. این رابط کاربری باعث شده تا طراحی متریال اندروید ۵ در هنگام کار با سیستم‌عامل کمتر به چشم بیاید؛ اما این به معنای بد بودن رابط کاربری Zen UI نیست و طراحی این رابط کاربری با گذر زمان باعث یکنواختی نخواهد شد.

zenpad c 7

این رابط کاربری از ژست‌های لمسی و حرکتی نیز پشتیبانی می‌کند. برای مثال می‌توانید با دوبار لرزش تبلت، از صفحه‌نمایش اسکرین‌شات بگیرید یا با دوبار لمس نوار اعلانیه، صفحه‌نمایش را خاموش کرده و در هنگام خاموش بودن صفحه‌نمایش با دوبار لمس آن، صفحه‌نمایش را روشن کنید. به علاوه زمانی که صفحه‌نمایش خاموش است، با نوشتن حروف بر روی آن می‌توانید اپلیکیشن خاصی را اجرا کنید. برای مثال نوشتن حرف سی باعث اجرای اپلیکیشن دوربین می‌شود.

zenpad c7 scrshot 1

از طرفی سی ۷ دارای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض بسیاری است که بخش زیادی از حافظه داخلی را به خود اختصاص داده‌اند و بسیاری از آن‌ها را حتی نمی‌توان حذف کرد. البته ممکن است این اپلیکیشن‌ها برای برخی از کاربران کاربردی باشند.

zenpad c7 scrshot 2

برای مثال Kids Mode می‌تواند دسترسی فرزندان خردسال یا اطرافیانتان را در هنگام کار با تبلت محدود کند یا Auto-start Manager از اجرای همزمان چندین اپلیکیشن در هنگام روشن کردن تبلت جلوگیری می‌کند تا فشار زیادی به پردازنده نیامده و باعث کندی دستگاه نشود و دوام باتری را نیز افزایش یابد. اما با این حال به نظر می‌رسد وجود این تعداد اپلیکیشن ضروری نیست؛ چرا که اندروید به صورت پیش‌فرض بسیاری از عملکردهای این اپلیکیشن‌ها را دارا است و وجود دو اپلیکیشن دارای عملکرد یکسان عقلانی به نظر نمی‌رسد.

zenpad c7 scrshot 3

ایسوس سعی کرده است تا با تعداد بالای اپلیکیشن‌ها و ویژگی‌های دیگر، رابط کاربری خود را جذاب‌تر کند؛ اما بهتر بود امکان حذف آن‌ها را نیز به کاربر می‌داد تا به میل خود از فضای ذخیره‌سازی استفاده کند.

عملکرد و سخت‌افزار

ایسوس در این تبلت از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای اتم اینتل در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Mali-450 MP4 و یک گیگابایت رم بهره برده است. همان طور که اشاره کردیم، زن‌پد سی ۷ حتی برای استفاده روزمره مثل چک کردن ایمیل و وب‌گردی نیز تجربه نرم و روانی را به کاربر منتقل نمی‌کند و نباید انتظار زیادی از این دستگاه داشته باشید.

زن پد سی 7 ایسوس

حتی در طی کار با رابط کاربری نیز متوجه لگ‌هایی خواهید شد و در هنگام اجرای بازی‌های نه چندان سنگین نیز این لگ‌ها وجود داشته و در بسیاری شرایط، پردازنده‌ی دستگاه داغ می‌شود. برای مثال این اتفاق در بازی Angry Birds به وقوع پیوست و بازی ۲.۰  Shadow Fight هم بر روی این تبلت اجرا نشد؛ اما بازی کلش اف کلنز (Clash of Clans) با وجود از دست رفتن برخی فریم‌ها، نسبتا خوب اجرا شد و قابل بازی کردن بود.

زن پد سی 7

طبق روال گذشته، تست‌های مختلف بنچمارک را بر روی این تبلت نیز اجرا کردیم که در ادامه می‌توانید نتایج آن‌ها را مشاهده کنید.

عمر باتریهمان طور که از نتایج بنچمارک‌ها و البته قیمت ارزان این تبلت نیز مشخص است، از لحاظ سخت‌افزاری عملکرد ضعیفی را شاهد هستیم.

zenpad c7 6

سخت‌افزار نسبتا ضعیف سی ۷ فشار زیادی بر روی باتری نیاورده و باتری ۳٫۴۵۰ میلی‌آمپر ساعتی آن می‌تواند در صورت استفاده‌ی مداوم، یک روز شارژدهی را تضمین کند. البته امکاناتی مانند Ultra-saving و Customized power saving نیز به شما کمک خواهند کرد که شارژدهی باتری را افزایش دهید.

زن‌پد سی ۷ از شارژ سریع یا شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند و شارژر موجود در جعبه‌ی دستگاه نیز یک شارژر ضعیف است که باعث می‌شود در حدود ۳ تا ۴ ساعت برای شارژ کامل آن نیاز به زمان داشته باشید.

در ادامه می‌توانید تست پخش ویدئو اچ‌دی و تست بنچمارک انتوتو برای باتری را مشاهده کنید:

 AnTuTu Battery Test HD Video Playback (min)
زن‌پد سی ۷ ایسوس۳۴۹۴۴۰۰
گلکسی تب اس ۲ سامسونگ ۱۰۰۹۶ ۶۸۰
اکسپریا زد ۴ تبلت ۷۷۵۱ ۸۴۰

جمع‌بندی

به طور کلی زن‌پد سی ۷ ایسوس را می‌توان ابزاری مناسب برای کسانی دانست که به دنبال تبلتی بسیار ارزان‌قیمت برای گشت و گذار در وب و شبکه‌های اجتماعی هستند و همچنین قصد دارند برخی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سبک را اجرا کنند. با توجه به قیمت کم این تبلت نمی‌توان انتظاری بیشتر از عملکردهای ذکر شده را داشت.

زن پد ایسوس

به علاوه داشتن درگاه افزایش حافظه و پشتیبانی از دو سیم کارت نیز می‌توانند امکانات مناسبی برای یک تبلت پایین‌رده به حساب بیایند.

در آخر بیان دوباره این نکته ضروری است که از لحاظ ظاهری سی ۷ در رده‌ی قیمتی خود رقبای کمی را در کنار خود می بیند؛ چرا که کیفیت ساخت و طراحی آن بسیار بهتر از دیگر تبلت‌های هم‌رده‌ است.

zenpad c7 18

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت و ظاهر مناسب نسبت به قیمت دستگاه
  • پشتیبانی از دو سیم کارت
  • درگاه میکرو اس-دی
  • سیستم‌عامل اندروید ۵
  • باتری با شارژدهی مناسب

نقاط ضعف

  • دوربین و اسپیکر ضعیف
  • کیفیت کم صفحه‌نمایش
  • پردازنده کم توان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما

آدرس : تهران، بلوار اباذر، ساختمان پردیس زندگی، پلاک ۳۴، طبقه ۳،
واحد ۴۱۱
ایمیل: khodroyeideal[at]gmail.com

اینستاگرام

خودروی ایده آل